4GROW Mateusz Dąbrowski 4GROW https://4grow.pl mailto:[email protected] 531314431 Mo-Fri 08:00-17:00 4GROW to butikowa, rodzinna firma szkoleniowa oferująca szkolenia najwyższej jakości z obszaru kompetencji miękkich, osobistych i menedżerskich 4grow.pl https://4grow.pl https://www.facebook.com/4GROW/ 4GROW
Panieńska 9 lok. 25 03-704 Warszawa
4GROW firma szkoleniowa szkolenia z kompetencji miękkich szkolenia menadżerskie

Webinar: Prezentacje i przemówienia w kryzysie - expose szefa - jakich błędów unikać

Webinar Prezentacje

Stoisz przed bardzo ważnym zadaniem, wystąpieniem przed pracownikami w sytuacji kryzysu.   Potrzebujesz zaprezentować: nową sytuację firmy, ogłosić nową strategię a może nawet zwolnienia grupowe - jednym słowem ZMIANĘ. Celem Twojej prezentacji jest przekonać odbiorców i zmotywować do działania. 

Jakich błędów nie popełniać?

Zapraszam na webinar, jeśli:

  • przed Tobą prezentacje dla pracowników,
  • masz do przekazania trudne decyzje,
  • chcesz angażować odbiorców.

 

Kto prowadzi Twój webinar?

Mateusz Dąbrowski prezes, trener 4GROWMateusz Dąbrowski
prezes, trener, coach i konsultant 4GROW

Prezes Stowarzyszenia Negocjatorów Biznesu. Doradca i coach kadry zarządczej i menadżerskiej wyższego szczebla. Psycholog biznesu i metodyk, certyfikowany partner i konsultant Insights Discovery.
Wykładowca studiów podyplomowych w temacie Charyzma i Zarządzanie konfliktem na Uniwersytecie Adama Mickiewicza.
Ekspert komentujący w mediach: Polsat, TVP2, TTV, Program 3 Polskiego Radia, Program 4 Polskiego Radia.
 

 

Zapisz się webinar: Prezentacje i przemówienia w kryzysie - expose szefa - jakich błędów unikać
26.03, godz. 14:30

Kategoria wpisu
Wprowadzenie

Stoisz przed bardzo ważnym zadaniem, wystąpieniem przed pracownikami w sytuacji kryzysu.   Potrzebujesz zaprezentować: nową sytuację firmy, ogłosić nową strategię a może nawet zwolnienia grupowe - jednym słowem ZMIANĘ. Celem Twojej prezentacji jest przekonać odbiorców i zmotywować do działania. 

Jakich błędów nie popełniać?

Pokaż na liście
Wyłączony

Dodaj komentarz

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki
CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.

Praca zdalna – czy kompetencje miękkie są potrzebne?

laptop_pracazdalnaTwoje biurko, laptop, telefon. I Ty. Kontakty ze współpracownikami, podwładnymi czy klientami - wyłącznie online. Czy umiejętności interpersonalne są wówczas potrzebne? Okazuje się, że tak. Ogrywają dużą rolę i stają się znacznie większym wyzwaniem niż w przypadku pracy wśród ludzi. Im rzadziej angażujemy się w sytuacje społeczne, tym trudniej nam później wystąpić na forum, swobodnie poprowadzić spotkania na żywo czy panować nad nerwami podczas prezentacji biznesowej. 

Jeśli pracujesz zdalnie jako podwykonawca, jesteś freelancerem działającym online albo pracownikiem wirtualnego zespołu, bądź menedżerem kierującym zespołem utworzonym z osób mieszkających w różnych częściach kraju, to na pewno wiesz, jak ważne są Twoja wiedza, kwalifikacje i doświadczenie zawodowe. To one sprawiają, że możesz samodzielnie wykonywać zadania, wywiązywać się z obowiązków służbowych, uczestniczyć w realizacji projektów, przykuwać uwagę klientów i pozyskiwać nowych zleceniodawców. Kompetencje miękkie mogą wydawać się wówczas zbyteczne – przecież nie widujecie się często, nie występujesz na forum, nie musisz przywiązywać wagi do swoich słów. To jednak tylko pozory.

- Im mniej ekspozycji społecznej i doświadczania relacji, tym większe wyzwania przed pracownikiem i więcej w związku z tym obaw, napięcia – tłumaczy Sabina Dąbrowska-Olbryś, trener 4GROW. - Jeśli na co dzień nie mamy treningu interpersonalnego w postaci spotkań z innymi pracownikami czy klientami, brakuje nam kontaktu na żywo, to na przykład wystąpienia publiczne, prowadzenie spotkań i prezentacji może być czymś, do czego będziemy potrzebowali się bardziej przygotować i co może nas stresować.

Pracujesz zdalnie? Trenuj kompetencje miękkie

Nie wszystkie kompetencje miękkie są w jednakowym stopniu potrzebne i wykorzystywane, gdy pracujemy online. Ale zarówno w komunikacji e-mailowej, podczas rozmów wirtualnych, jak i spotkań na żywo – choćby okazjonalnych - duże znaczenie mają:

•    Efektywna współpraca i konstruktywny feedback

Praca zespołowa zakłada połączenie różnych osobowości i kompetencji. Jeśli pracujesz zdalnie nad jakimś projektem razem z innymi specjalistami, to efektywna wymiana wiedzy oraz doświadczeń może być jednym z istotniejszych czynników wpływających na końcowy wynik tej współpracy. Nawet jeśli nie rozmawiacie, to umiejętność słuchania widoczna jest w sposobie prowadzenia korespondencji i zadawanych pytaniach. Udzielanie informacji zwrotnych, które będą przejrzyste, konstruktywne i wspierające również ma bardzo duże znaczenie. 

•    Zarządzanie sobą w czasie

To kompetencja przydatna niezależnie od tego, czy pracujemy w firmowym budynku, w wirtualnym zespole, czy może w trakcie podróży. Dlatego dobrze jest poznać techniki i narzędzia pozwalające lepiej organizować swoją pracę. W tym wszystkim istotne jest też uświadomienie sobie, że nasi współpracownicy mogą mieć inne nawyki,  preferencje, sposoby planowania i realizowania zadań. Jeśli jesteśmy członkami zespołu, który komunikuje się głównie online, to mądre zarządzanie swoim czasem może być bardzo ważne.

•    Komunikacja interpersonalna

Uważność wiąże się m.in. z szacunkiem do stylu pracy naszych współpracowników. To, co nam wydaje się wygodne i sprawdzone, dla innych może być utrudnieniem. Dlatego warto zwracać uwagę na preferencje osób, z którymi korespondujemy czy rozmawiamy online. Ktoś na przykład woli krótkie wiadomości, w których treść jest wypunktowana, a ktoś inny lubi bardziej opisową formę. Wszystkim natomiast zależy na potwierdzaniu terminów, informowaniu o występujących trudnościach czy zmianach planów. Umiejętności interpersonalne są szczególnie potrzebne, gdy praca oznacza ciągłe bycie wśród ludzi, ale również w komunikacji online i wymianie mailowej można wyczuć uprzejmość, asertywność i szacunek wobec osoby po drugiej stronie komputera. Stosowanie komunikatu „ja” i mówienie o swoich odczuciach również warto trenować i praktykować w ramach współpracy wirtualnej. Jeśli kontakt jest wyłącznie zdalny, to tym bardziej należy zwracać uwagę na ton swojej wypowiedzi – czy nie jest atakujący, czy zapisane słowa nie budują wrażenia ironii itp.

- W przypadku zespołów wirtualnych wyzwaniem staje się komunikacja interpersonalna, ponieważ kanały komunikacji online niosą ze sobą wiele barier – mówi Sabina Dąbrowska-Olbryś. - Jeśli nie mamy obrazu, to nie możemy obserwować mowy ciała, bazujemy tylko na głosie albo słowie. Gdy posługujemy się systemami do zarządzania projektami, to widzimy tylko treść, ale nie możemy dostrzec intencji, które stoją za tą treścią. To wszystko sprawia, że rośnie ryzyko błędnej interpretacji. Komunikacja zdalna ogranicza przekaz do niezbędnego minimum, więc może wywoływać różnego rodzaju nieporozumienia. Również budowanie wizerunku eksperta i dzielenie się swoimi kompetencjami może być trudniejsze, jeśli kontakt z podwładnymi czy współpracownikami ma charakter wyłącznie zdalny. W przypadku menedżerów wyzwaniem staje się zarządzanie zespołem rozproszonym, ponieważ wymaga to budowania autorytetu, zaufania i zaangażowania w innych warunkach niż te, które mamy w biurze, w zespole stacjonarnym. 

•    Sztuka argumentacji i obrona przed manipulacjami

Jeśli współpraca polega na częstej wymianie e-maili i rozmowach telefonicznych, to sztuka argumentacji nabiera nowego znaczenia. Kiedy nie jesteśmy w relacji z zespołem i nie mamy częstych okazji do spotkań, to przekonanie drugiej strony do swoich racji niekoniecznie może być łatwe. Pojawia się też ryzyko, że zostaniemy niezrozumiani, a nasze słowa zostaną niewłaściwie zinterpretowane. Dobrze jest więc zebrać argumenty, zastanowić się nad tym, jak przedstawić swój pomysł, przeanalizować wszystkie korzyści, ale też wątpliwości i obawy. Jednocześnie przydaje się wiedza na temat wywierania wpływu i obrony przed manipulacjami. Skoro nie mamy możliwości, żeby obserwować czyjeś zachowanie i mowę ciała, a bazujemy tylko na przekazie słownym – to warto umieć odróżniać perswazję od zwykłej manipulacji. 

•    Zarządzanie stresem i emocjami

Spotkania i kontakty na żywo często wywołują różne emocje i wiążą się ze spontanicznymi reakcjami. W pracy zdalnej nie ma ku temu zbyt wielu okazji, niektóre kwestie czy zachowania można sobie wcześniej przemyśleć. Mimo to zadania i obowiązki, które wykonujemy w bliższej czy dalszej współpracy z innymi, czasem rodzą w nas obawy, stres, niepewność. Niezależnie od tego, w jakim miejscu pracujemy i w jaki sposób komunikujemy się z innymi, natrafiamy na różne wyzwania i trudności. A one wiążą się z emocjami, dlatego zawsze warto trenować umiejętność radzenia sobie ze stresem. 

Poznaj unikatowe techniki i skuteczne narzędzia 4GROW, dzięki którym rozwiniesz kompetencje miękkie!

 

Fot. StockSnap, Pixabay 

 

Kategoria wpisu
Wprowadzenie

Czy umiejętności interpersonalne są potrzebne podczas pracy online? Okazuje się, że tak. Ogrywają dużą rolę i stają się znacznie większym wyzwaniem niż w przypadku pracy wśród ludzi. 

Pokaż na liście
Wyłączony

Dodaj komentarz

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki
CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.

Skuteczne techniki dla HR, które ułatwiają dialog z biznesem

HR szkolenieJak zbudować autentyczne, równorzędne partnerstwo z zarządem, menedżerami i pracownikami? Bazę stanowią przede wszystkim bardzo dobrze rozwinięte kompetencje, a także… dobre intencje. Jeśli faktycznie chcesz być wsparciem i Twoim zamiarem jest wypracowanie porozumienia, powinieneś o tym pamiętać w swoich działaniach i zachować szczerość oraz konsekwencję. 

Na liście kompetencji kluczowych dla specjalistów ds. HR i HR Biznes Partnerów znajdują się m.in. asertywność, komunikatywność, sztuka perswazji i budowania autorytetu, charyzma i umiejętność zarządzania konfliktem. 

 

Trenerzy 4GROW polecają:

1.    Techniki coachingowe

Rozmowy to ważny aspekt w pracy HR-owca, dlatego dobrze jest zwrócić szczególną uwagę na strukturę dialogu i pytania, które formułujemy. HR Business Partner wspiera menedżerów w budowaniu i rozwijaniu zespołów, tworzenia przestrzeni dla różnych osobowości i stylów poznawczych. Od sposobu komunikacji w dużym stopniu zależy, czy uda się wspólnie wypracować rozwiązania, uszanować różne punkty widzenia i spostrzeżenia oraz wysłuchać rozmówcę – bez zajmowania pozycji wszystkowiedzące eksperta, który narzuca swoje oceny. Zarówno w pracy zespołowej, jak i podczas rozmów z menedżerami przyda się znajomość technik coachingowych i stosowanie takich pytań, które będą służyć refleksji, odkrywaniu potencjału, samodzielnemu wyciąganiu wniosków i tworzeniu odpowiedzi. 

2.    Techniki komunikacji

HR Biznes Partner współpracuje zarówno z klientami wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi, dlatego bardzo duże znaczenie ma przygotowanie do rozmowy z nimi, poznanie ich stylu komunikacji, nawyków, przyzwyczajeń i potrzeb. Aby wypowiadane zdania faktycznie układały się w dialog, a nie wyłącznie monolog, przydatna okaże się umiejętność zadawania adekwatnych, uważnych pytań i budowania komunikatu „ja”. Jednym z użytecznych narzędzi jest metod FUKO, która pozwala podkreślić szczere intencje i bazować na faktach. Rolą HR-owca jest też budowanie strategii rozwoju, proponowanie nowych możliwości, inicjowanie zmian. Wówczas kluczem do sukcesu staje się taki rodzaj komunikacji, w której pracownicy czy partnerzy biznesowi nie będą czuli się traktowani z wyższością. Jednocześnie specjalista ds. HR powinien wiedzieć, jak w konstruktywny i niekrzywdzący sposób formułować oczekiwania i egzekwować przestrzegania ustalonych procedur czy wypracowanych rozwiązań. Szkolenie z komunikacji, test inteligencji emocjonalnej, trening antystresowy, szkolenie menedżerskie to możliwości, z których warto skorzystać, żeby wzmocnić swoje kompetencje miękkie. 

3.    Techniki asertywności

Techniki i trening asertywności przydadzą się m.in. w obliczu trudnych rozmów, niechęci, uprzedzeń pracowników wobec proponowanych rozwiązań, poczucia nacisków na dział HR. Warto poznać różne narzędzia, które można na co dzień stosować, żeby trenować asertywność. Należą do nich m.in. techniki: asertywnej odmowy, zasłona dymna, jujitsu, odroczenie asertywne czy zdarta płyta. W zrozumieniu różnych mechanizmów i zachowań w relacjach biznesowych przyda się także znajomość teorii i koncepcji związanych np. z analizą transakcyjną (według Berne’a) oraz trójkątem dramatycznym  (według Karpmana). W zachowaniu asertywnej postawy i obronie przed manipulacją pomocna będzie z kolei znajomość zasad wpływu (według Cialdiniego). 

4.    Techniki budowania zespołu i zarządzania konfliktem

Funkcjonowanie zespołu w dużej mierze zależy od kompetencji menedżera. Wsparcie i partnerstwo z HR mogą przenieść zespół na wyższy poziom jakości – pod względem komunikacji, efektywności, wzajemnego zrozumienia potrzeb, spójności z kulturą organizacyjną i celami biznesowymi. Przydatna będzie wiedza m.in. na temat modelu HPI czy modelu pięciu dysfunkcji zespołu. W zarządzaniu konfliktem i wypracowywaniu rozwiązań przyda się np. koncepcja Porozumienia przez przemocy, którą z powodzeniem można zastosować w relacjach zawodowych. W konstruktywnym i nieagresywnym reagowaniu na opór, krytykę, zastrzeżenia i pretensje pomoże np. technika EGO™, z kolei znajomość techniki Alternatywy™ pozwoli w dyplomatyczny sposób zaprezentować walory Twojego rozwiązania podczas wymagającej wymiany zdań. Warto też poznawać sposoby logicznego argumentowania i zarządzania stresem, by nie powodować natężenia trudnych emocji, a racjonalnie dobierać słowa. Planując szkolenie zarządzanie zespołem, dobrze jest przygotować wcześniej diagnozę potrzeb, zastanowić się, czemu ma służyć szkolenie, jakie cele chcemy zrealizować, co warto wzmocnić w zespole. To też okazja, żeby przeanalizować kwestie typu: jak być liderem, kto może być autorytetem, a także odpowiedzieć sobie na pytanie: na czym polega wywieranie wpływu i sztuka perswazji. 

Jak wzmocnić swój autorytet? Bądź autentycznym partnerem biznesowym!

Chcesz przekonać się, czy potrafisz nawiązywać i utrzymywać relacje? Zastanawiasz się, czy jesteś wystarczająco asertywny? Zależy Ci, żeby wywierać wpływ na innych, ale w etyczny sposób, bez manipulacji? Rozwiąż anonimowy i bezpłatny test opracowany przez trenera 4GROW. Otrzymasz podsumowanie udzielonych odpowiedzi i wskazówki, nad jakimi obszarami warto popracować i co jeszcze możesz zrobić, żeby wzmocnić swój autorytet i pozycję HR Biznes Partnera. 

Autorska technika FAPROK ™, strategia 4AS™ i wiele innych narzędzi może stać się Twoją codziennością dzięki szkoleniu 4GROW: HR Biznes Partner prawdziwym Partnerem

Źródło fot.: Pixabay.com

 

 

 

 

 

 

 

Kategoria wpisu
Wprowadzenie

Jak zbudować autentyczne, równorzędne partnerstwo z zarządem, menedżerami i pracownikami? Bazę stanowią przede wszystkim bardzo dobrze rozwinięte kompetencje, a także… dobre intencje. Jeśli faktycznie chcesz być wsparciem i Twoim zamiarem jest wypracowanie porozumienia, powinieneś o tym pamiętać w swoich działaniach i zachować szczerość oraz konsekwencję. 

Pokaż na liście
Wyłączony

Dodaj komentarz

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki
CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.

Emocje w zespole, czyli jak budować dobre relacje

emocje zespółZgrany zespół to nie tylko odpowiednie połączenie i wzajemne uzupełnianie się kompetencji, wiedzy i kwalifikacji. Na jakość relacji wpływają między innymi empatia i poziom inteligencji emocjonalnej. Jeśli chcesz coś poprawić w funkcjonowaniu zespołu, to warto zacząć od siebie i spojrzeć na pojawiające się trudności również z perspektywy pozostałych współpracowników. 

Dysfunkcje w pracy zespołu

Brak zaufania w zespole, obawa przed konfliktem, brak zaangażowania, unikanie odpowiedzialności, niedbałość o wyniki – to pięć dysfunkcji, o których mówi Patrick Lencioni, autor książki „Pięć dysfunkcji pracy zespołowej. Opowieści o przywództwie”. Te wszystkie czynniki mają duży wpływ na to, co dzieje się w grupie, jaką osiąga ona efektywność, satysfakcję i motywację, a także jaką tworzy atmosferę. Jeśli współpracownicy nie mają do siebie zaufania, to automatycznie oddziałuje to na wyniki ich pracy. Podobnie dzieje się, gdy nie ma w firmie otwartości i kultury dialogu, tak by pracownicy mogli wymieniać się swoimi uwagami, spostrzeżeniami czy pomysłami. Jeśli tylko niektórzy angażują się, widzą sens prowadzonych działań, realizują strategię organizacji i identyfikują się z jej misją i wartościami, to w pewnym momencie pojawia się chaos, brak spójności, frustracja i wzajemne pretensje. 

Firmowa mieszanka emocjonalna

To ważne, żeby poszczególni członkowie zespołu uzupełniali się pod względem doświadczenia, wiedzy i kwalifikacji. Ale bardzo dużą wartość mają także kompetencje społeczne. Zespół to połączenie rozmaitych emocji. W sytuacjach zawodowych pojawia się stres, niepewność, zdenerwowanie. Bywa zazdrość, złość, rozczarowanie, poczucie wyobcowania, obawa np. przed niepowodzeniem. Ale są też radość, zadowolenie, poczucie spełnienia. Do tego dochodzi bagaż doświadczeń i emocje, które towarzyszą nam w życiu prywatnym, rodzinnym. Tak ważne jest więc, aby zespół uczył się wzajemnego zrozumienia i komunikacji, w której będzie miejsce na empatię. 

Gdy do głosu dochodzą emocje...

Czujesz, jak wzbiera w Tobie gniew. Tłumisz w sobie złość albo strach. Dopada Cię poczucie bezradności – chciałbyś coś zmienić w swojej pracy, ale masz wrażenie, że jesteś pozbawiony wpływu. Nie możesz dogadać się z przełożonym, wydaje Ci się, że odbierasz na zupełnie innych falach niż współpracownik, drażni Cię zachowanie kogoś z zespołu? Wykonaj kilka ważnych kroków. 

3 kroki do radzenia sobie z emocjami

KROK1: Zauważ emocje

Przede wszystkim nie obwiniaj się za trudne emocje. Pomyśl o nich, jak o sygnałach, przekazach, które do Ciebie płyną. Zastanów się – jaką treść przekazują.

KROK2: Przyglądnij się swoim reakcjom

Zadaj sobie pytanie: dlaczego tak reagujesz? Z czego wynika Twoje zachowanie? Czego Ci brakuje? Czego potrzebujesz w tej sytuacji? 

KROK3: Wypracuj pomysł na zmianę

Zamiast obwiniać innych za swój stan emocji i kondycję psychiczną, pomyśl nad rozwiązaniem, które pozwoli Ci zmienić sytuację. Zacznij od siebie – może potrzeba Ci więcej asertywności, nie potrafisz postawić wyraźnej granicy, ulegasz manipulacji? A może zbyt emocjonalnie wchodzisz w wymianę zdań? Czy zbyt szybko wydajesz głośne osądy i oceny, które sprawiają, że atmosfera psuje się jeszcze bardziej? Dobrze jest spojrzeć zarówno na siebie, jak i na osobę po drugiej stronie, na jej punkt widzenia, sytuację i emocje. 

Mniej słów, więcej słuchania

„Kiedy nauczysz się głęboko słuchać innych ludzi, zobaczysz, jak zasadniczo zmieni się sposób, w jaki ich postrzegasz. Docenisz także zmianę, jaką to spowoduje we współzależnej sytuacji, pośród pracujących ze sobą ludzi” – czytamy w książce Stephena R. Coveya „7 nawyków skutecznego działania”. Jeden z opisywanych nawyków dotyczy zasady, aby najpierw starać się zrozumieć, a potem być zrozumianym. Autor książki przekonuje, że nawyk ten można zacząć realizować od razu, bez czekania na jakieś szczególne okazje – już teraz, dzisiaj warto pracować nad zmianą komunikacji z innymi. „Im głębiej i prawdziwiej będziesz rozumiał innych ludzi, tym bardziej będziesz ich doceniał, tym więcej szacunku będziesz dla nich żywił” – czytamy na łamach „7 nawyków skutecznego działania”. Stephen R. Covey podkreśla, że w słuchaniu empatycznym tkwi moc, gdyż dzięki niemu możemy słuchać nie tylko za pomocą uszu, ale też oczami i sercem, możemy skupić się na wnętrzu rozmówcy i dążyć do jego zrozumienia, a nie tworzyć własne interpretacje i oceny. 

Coś, co łączy zespół

Asertywność, komunikatywność, inteligencja emocjonalna, zarządzanie emocjami, radzenie sobie ze stresem – jeśli takie kompetencje są rozwijane i pielęgnowane w zespole, to w sposób pośredni wpływa to na funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa i przyczynia się do wspierania koncepcji well-being. Dobrze jest  więc zatroszczyć się o emocje swoje, swoich podwładnych, współpracowników. W przeciwnym razie spirala trudnych emocji będzie się nakręcać, a członkowie zespołu będą mieli poczucie wyobcowania, osaczenia, bezsensu i bezradności. To z kolei zrodzi nieufność, nieporozumienia i błędy. Jeśli natomiast pracownicy potrafią asertywnie wyrażać swoje zdanie, nie raniąc przy tym innych, jeżeli praktykują uważne słuchanie i udzielanie konstruktywnych informacji zwrotnych,  a także ze świadomością skupiają się na swoich emocjach, to koncepcja dobrostanu będzie realizowana w organizacji w sposób autentyczny i naturalny. Warsztaty i szkolenia to jeden ze sposobów, żeby poświęcić uwagę m.in. pracy zespołowej, inteligencji emocjonalnej, empatii czy komunikacji interpersonalnej. 

Szkolenia 4GROW bazują na autorskiej metodologii i pozwalają uczestnikom na autorefleksję. Przyjdź, poznaj lepiej samego siebie, a dzięki temu przyczynisz się do zmian w Twoim otoczeniu i poprawy dobrostanu!

 

Źródło fot.: Pixabay.com

 

Kategoria wpisu
Wprowadzenie

Zgrany zespół to nie tylko odpowiednie połączenie i wzajemne uzupełnianie się kompetencji, wiedzy i kwalifikacji. Na jakość relacji wpływają między innymi empatia i poziom inteligencji emocjonalnej. Jeśli chcesz coś poprawić w funkcjonowaniu zespołu, to warto zacząć od siebie i spojrzeć na pojawiające się trudności również z perspektywy pozostałych współpracowników. 

Pokaż na liście
Wyłączony

Dodaj komentarz

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki
CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.

Inteligencja emocjonalna w biznesie – jaką rolę odgrywa HR?

hr inteligencja emocjonalnaOrganizacja to doskonałe miejsce do rozwijania kompetencji społecznych. To tutaj spotykają się różne emocje i osobowości. Dzielimy się tortem radości, ale też czasem pijemy gorzkie łyki żalu czy frustracji. Od dojrzałości emocjonalnej i umiejętności zarządzania emocjami zależy zarówno atmosfera w firmie, jak i wypracowywane wyniki. Co może zrobić dział HR? Jak wesprzeć pracowników w rozwijaniu EQ? Jest kilka sposobów, by pielęgnować tę sferę w codziennej firmowej rzeczywistości. 

„Iloraz inteligencji i inteligencja emocjonalna są nie tyle przeciwstawnymi, ile raczej różnymi zespołami zdolności” – pisze Daniela Golemana w swojej książce „Inteligencja emocjonalna”. EQ wiąże się ze samoświadomością, empatią, zdolnością motywowania się, kierowaniem emocjami. Dział HR jest partnerem dla biznesu, pośrednikiem w sprawach między zarządem a pracownikami, dba o sprawy personalne i tworzenie kultury organizacyjnej, wspiera w budowaniu ścieżek karier i robieniu postępów w rozwoju. Dlatego inteligencja emocjonalna – oprócz zasobów intelektualnych i wiedzy specjalistycznej pracowników - jest jednym z tych obszarów, nad którymi warto się pochylić. Zyskać na tym mogą wszyscy. 

O czym powinni pamiętać HR-owcy? Co wzmocni potencjał emocjonalny organizacji? Korzyści z pewnością przyniosą:

•    Praca zespołowa

Wszelkie działania w grupie, współtworzenie, projektowanie i wdrażanie, wspólne wypracowywanie rozwiązań sprzyja rozwijaniu umiejętności kierowania emocjami, komunikatywności i empatii. Nie chodzi wyłącznie o obowiązki stricte związane z zajmowanym stanowiskiem i zadaniami przypisanymi do zespołu czy działu. Źródłem rozwoju są też wszelkiego rodzaju aktywności prospołeczne, inicjatywy z obszaru CSR, projekty edukacyjne, działania zewnętrzne, w które angażują się pracownicy, jak i wewnętrzne, oddolne inicjatywy. 

•    Dyskusje, warsztaty, spotkania

Rozmowy na żywo, zebrania zespołu, spotkania w mniejszym lub większym gronie pozwalają bliżej się poznać, lepiej zrozumieć odmienne punkty widzenia i spojrzeć na różne zagadnienia z innej perspektywy niż nasza własna. Dlatego warto dać sobie czas na bycie ze sobą i postawić na jakość takich dyskusji i spotkania, by można było faktycznie wspólnie tworzyć nowe rozwiązania, a nie pod maską dialogu wygłaszać jedynie monologi, robić presję i forsować swoje racje. Mile widziane są też spotkania integracyjne i team building. 

•    Badanie potrzeb pracowników

Nastroje pracowników i atmosfera w poszczególnych zespołach mogą być swego rodzaju barometrem pokazującym, czy i w jakim stopniu potrzeby pracowników są zaspokajane. Aby uzyskać informacje na ten temat, należy być czujnym i empatycznym obserwatorem, który wchodzi w dialog. Jak? Sięgając po różne narzędzia, jak np. rozmowy, kwestionariusze, ankiety badające poziom satysfakcji. Różne narzędzia tu się przydadzą – ankiety, pytania, sprawdzanie poziomu zadowolenia. Wiedząc, co znajduje się pod warstwą np. niezadowolenia i dużego stresu, a także z czego wynika rotacja, spadek efektywności itd., można zmierzyć się z odkrytymi przyczynami i podjąć konkretne kroki, by poprawić sytuację w firmie. Z kolei pracownikom, którzy chcieliby lepiej zarządzać swoimi emocjami i wzmocnić samego siebie, przydatne mogą okazać się: coaching, trening indywidualny, mentoring, program rozwoju osobistego, szkolenia z inteligencji emocjonalnej, warsztaty antystresowe, szkolenia kompetencji miękkich. 

•    Sprawdzanie swoich kompetencji

Test osobowości, test inteligencji emocjonalnej, test kompetencji menedżerskich to narzędzia, dzięki którym można dowiedzieć się m.in., czy potrafimy wczuwać się w emocje innych ludzi, odczytywać sygnały niewerbalne, zachować asertywną postawę, poradzić sobie ze stresem itd. Warto dowiedzieć się więcej o testach na EQ i jeszcze lepiej poznać samego siebie, swoją osobowość, potrzeby i kompetencje. Darmowy test z inteligencji emocjonalnej można znaleźć np. na stronie firmy 4GROW. 

•    Propagowanie wiedzy, praktyczne działania

Dobrym pomysłem może być wyposażenie firmowej biblioteczki w publikacje poświęcone tematyce psychologicznej i inteligencji emocjonalnej. Do sztandarowych pozycji należy książka Daniela Golemana „Inteligencja emocjonalna w praktyce”, ale na rynku jest też wiele innych książek, które przybliżają np. koncepcję porozumienia bez przemocy, techniki relaksacji i ideę mindfulness. Warto pochylić się nad zagadnieniami związanymi z komunikacją niewerbalną i odczytywaniem mowy ciała, ale też zgłębić zagadnienia dotyczące nazywania i wyrażania emocji, radzenia sobie ze złością, samoregulacji, stresu, wrażliwości, asertywności. Mając wiedzę na temat pewnych mechanizmów, możemy coś lepiej zrozumieć, oswoić, zaakceptować lub wypracować nowe, lepsze dla nas rozwiązania. Promowanie wiedzy i wartościowych źródeł informacji jest cenne, ale zajęcia w formie warsztatów mogą stanowić praktyczne dopełnienie w tym procesie. Szkolenie z inteligencji emocjonalnej to szansa, żeby nauczyć się zarządzania emocjami i stresem. 

•    Kampanie i akcje firmowe

A może warto poświęcić trochę czasu i przygotować koncepcję jakiegoś wydarzenia, kampanii czy akcji firmowej, której celem będzie uświadomienie znaczenia inteligencji emocjonalnej w codziennych relacjach? W scenariuszu takiego przedsięwzięcia mogłyby znaleźć się krótkie komunikaty i treści podane w przystępny sposób, przykładowe, proste wskazówki, które mogą pomóc rozwijać komunikatywność i uważność, a także ćwiczenia, dzięki którym można uczyć się komunikatu „ja”. 

•    Mądre przywództwo

To, czy temat inteligencji emocjonalnej faktycznie będzie traktowany w organizacji poważnie, w dużej mierze zależy od umiejętności kadry zarządzającej. Dostarczanie pracownikom narzędzi w postaci biblioteczki, szkoleń i wydarzeń firmowych okaże się nieefektywne i niewystarczające, jeśli panujące  w firmie relacje i reguły będą tak naprawdę przeczyć trosce o koncepcję well – being.  Ważna jest więc postawa pracodawcy, przełożonego, lidera zespołu. Od ich kompetencji, również emocjonalnych, zależeć mogą nastroje w zespole, samopoczucie pracowników, poziom ich satysfakcji, motywacji i zaangażowania. Czy menedżer potrafi w charyzmatyczny sposób zarażać energią, jest opanowany, potrafi kontrolować własny gniew, jest zdolny do komunikacji opartej na empatii? Dobrze jest zadbać o wzmacnianie kadry menedżerskiej, nie tylko poprzez umożliwianie podnoszenia kwalifikacje, ale też pracę nad kompetencjami miękkimi, trening antystresowy i tworzenie takich warunków pracy i stylu zarządzania, by przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu. Jak być dobrym kierownikiem – to pytanie warto sobie zadawać w różnych momentach kariery zawodowej, bez względu na staż pracy. 

•    Troska o kulturę organizacyjną

O inteligencję emocjonalną dbamy również wtedy, kiedy potrafimy zarządzać konfliktami i pracownicy czują, że ich głos i potrzeby się liczą, a problemy nie są bagatelizowane i zamiatane pod przysłowiowy dywan. Troska o kondycję emocjonalną, psychiczną pracowników przejawia się w podejmowanych działaniach, wartościach firmowych, celach i misji. Świadectwem stają się wówczas dobre praktyki, wspieranie pracowników w trudnych momentach i stosowanie korzystnych rozwiązań w sytuacjach stresowych. 

•    Zachowanie standardów HR

Warto zastanowić się, co dział HR może zrobić w ramach „własnego podwórka”. Duża organizacja, wielu pracowników, różne potrzeby, różne umiejętności, predyspozycje i poziomy inteligencji emocjonalnej. Rozwijanie kompetencji miękkich i dbanie o well-being jest złożonym zadaniem, ale dobrze jest też zacząć od siebie. Dobrze, żeby dział HR odpowiedział sobie na pytania, jak sam radzi sobie z sytuacjami konfliktowymi, czy umiejętnie zarządza emocjami i stresem. A  komunikacja z pracownikami i kandydatami do pracy? Czy bazuje na szacunku i wzajemnym słuchaniu? Czy w firmie jest przestrzeń i czas na dialog? Jakie działania wspierające są podejmowane wobec nowo zatrudnionych pracowników, jak wyglądają rozmowy rekrutacyjne, czy podejmowane są inicjatywy, które służą budowaniu motywacji wśród pracowników.

Przyjdź na szkolenie inteligencja emocjonalna prowadzone przed doświadczonych trenerów 4GROW. To idealne połączenie teorii i praktyki, dzięki któremu lepiej zrozumiesz reakcje i zachowania – swoje i swoich współpracowników. 

 Źródło fot.: Pixabay.com

Kategoria wpisu
Wprowadzenie

Organizacja to doskonałe miejsce do rozwijania kompetencji społecznych. To tutaj spotykają się różne emocje i osobowości. Od dojrzałości emocjonalnej i umiejętności zarządzania emocjami zależy zarówno atmosfera w firmie, jak i wypracowywane wyniki. Co może zrobić dział HR? Jak wesprzeć pracowników w rozwijaniu EQ? Jest kilka sposobów, by pielęgnować tę sferę w codziennej firmowej rzeczywistości. 

Pokaż na liście
Wyłączony

Dodaj komentarz

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki
CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.

Jak skutecznie zaplanować szkoleniową ścieżkę rozwoju?

planowanie rozwójNowy rok, nowe plany rozwojowe. Aby budżet przeznaczony na rozwój pracowników poprzez udział w szkoleniach został dobrze zagospodarowany, warto dokładnie przemyśleć dalsze kroki. Wybierając tematykę szkolenia, nie wystarczy kierować się własnymi zainteresowaniami. Ważne, żeby potrzeby rozwojowe pracownika były spójne ze strategią biznesową organizacji. Kluczową rolę odegrają rozmowy z menedżerami i wspólne ustalenia, autentyczna współpraca z działem HR, poczucie sensu podejmowanych działań, a także badanie potrzeb szkoleniowych i konsultacje z trenerem jeszcze przed organizacją szkolenia. 

Kompetencje miękkie są cenione i ważne bez względu na poziom stanowiska, wielkość organizacji czy sektor, w której ona działa. Aby jednak rozwijane umiejętności można było faktycznie wykorzystać na polu zawodowym, należy zadbać o dopasowanie różnych elementów tak, by udział w szkoleniu przyniósł i satysfakcję, i efekty. 

Na etapie planowania szkoleń szczególnie ważne są:

•    Własne potrzeby rozwojowe i ich spójność z celami organizacji

Mocne strony i luki kompetencyjne są z pewnością dobrym drogowskazem przy wyborze tematyki szkolenia. Istotne są zainteresowania i potrzeby rozwojowe pracownika. Jeśli wybór jest przemyślany, to jest większa szansa na wyższą motywację oraz chęć do działania i wprowadzania zmian. Indywidualne ambicje, cele i aspiracje mają znaczenie. Ale to nie wszystko. Potrzebne jest jeszcze poczucie, że to, co robimy ma sens i jest potrzebne nie tylko nam, ale też organizacji, dla której pracujemy. Zamiast myśleć wyłącznie o zwiększaniu swojej atrakcyjności na rynku pracy, należy spojrzeć pod kątem efektywności biznesowej. 
Jeżeli planujemy ścieżkę rozwoju zespołów, to zadbajmy o spójność kompetencji z wartościami firmowymi. Dzięki temu rozwijane umiejętności będzie można w sposób realny i mierzalny przełożyć na realizację celów biznesowych. 

•    Dotychczasowy poziom kompetencji

Komunikatywność, asertywność, zarządzanie sobą w czasie – to tematy uniwersalne, które zawsze warto zgłębiać. Mogą być dobrym początkiem na ścieżce szkoleniowej. Brałeś już udział w jakimś szkoleniu z komunikacji? To może teraz czas na komunikację na bazie Insights Discovery albo rozwijanie kompetencji związanych z udzielaniem informacji zwrotnych? Masz już za sobą jakieś szkolenie z zarządzania sobą w czasie, ale czujesz, że nie do końca udało Ci się wdrożyć wiedzę i zacząć ją praktykować? Zapoznaj się z innymi metodami i technikami, prześledź dokładnie wybrany program szkoleniowy – może tym razem znajdziesz w nim coś dla siebie. Chciałbyś zgłębiać zagadnienia związane z wywieraniem wpływu i charyzmą? Może dobrym uzupełnieniem tych kompetencji będzie umiejętne prowadzenie wystąpień publicznych? Jeśli Twoja najbliższa przyszłość wiąże się ze zmianą roli i przed Tobą stoją nowe cele i zadania, to pod tym kątem dopasuj szkolenia. Jeśli na przykład szykujesz się do objęcia roli liderskiej, możliwe, że priorytetem będzie dla Ciebie rozwijanie kompetencji związanych z przywództwem, zarządzaniem zespołem albo przekazywaniem informacji zwrotnych. 

Aby oceniać poziom posiadanych kompetencji, warto znaleźć odpowiedzi na pytania:
•    Z jakimi wyzwaniami będziesz mierzyć się w przyszłym roku?
•    Jaka umiejętność pomogłaby Ci efektywniej realizować Twoje nowe cele?
•    W czym lepiej od Ciebie radzi sobie ktoś, kto jest dla Ciebie autorytetem w danej dziedzinie?

Śmiało korzystaj także z informacji zwrotnych na temat Twoich kompetencji od przełożonych i współpracowników – jeśli nie dostajesz cyklicznego feedbacku, weź sprawy w swoje ręce i zadaj kilka pytań osobom, z którymi na co dzień współpracujesz, np.:
•    Jaką moją umiejętność cenisz najbardziej?
•    Jakie kompetencje, wiedzę, umiejętności mógłbym Twoim zdaniem wzmocnić, aby efektywniej realizować nasze wspólne cele?

•    Rozmowy z menedżerem, HR-owcem i trenerem

Menedżer powinien umieć rozpoznać, na jakim poziomie rozwoju jest pracownik. To ważne, żeby przełożony miał też jasno określone własne oczekiwania wobec pracownika i żeby wiedział, jakie działania należy dobrać i dopasować. 

- Rolą przełożonego jest uświadomić pracownikowi, jakie kompetencje są mu potrzebne, a także pokazać, że jeśli je osiągnie, to znajdzie się bliżej założonego celu. Pracownik potrzebuje wiedzieć, w jakim jest punkcie na swojej ścieżce rozwoju, gdzie chce / może być być i co powinien zrobić, aby się tam znaleźć – mówi Sabina Dąbrowska-Olbryś, trener 4GROW. - Duże znaczenie ma dla niego informacja, na czym konkretnie ma polegać kolejny krok. Jeśli celem jest awans, to pracownik chce wiedzieć, czy i co powinien robić lepiej, więcej, inaczej – aby móc awansować.  

Dział HR jest naturalnym partnerem w rozmowie o kompetencjach kluczowych dla organizacji oraz badaniu satysfakcji zawodowej i potrzeb rozwojowych pracowników. Jeśli chcemy skorzystać z oferty firmy szkoleniowej, to warto poświęcić czas na dialog również z trenerami i specjalistami, którzy poprowadzą szkolenie. – Bardzo często spotykam się z pozytywną reakcją i zaskoczeniem, że jako trener – jeszcze przed szkoleniem – robię diagnozę potrzeb wśród przyszłych uczestników szkolenia, pytam ich o cele rozwojowe, preferencje dotyczące poruszanych zagadnień – mówi Sabina Dąbrowska-Olbryś. - Warto uświadamiać pracowników, że mają prawo zgłaszać swoje oczekiwania wcześniej, przed szkoleniem. Dzięki temu takie sugestie i podpowiedzi mogą zostać uwzględnione w programie szkolenia, a pracownik poczuje, że zajęcia faktycznie są dopasowane do jego indywidualnych potrzeb, a przez to – bardziej efektywne. Kompetentny trener powinien także odradzić danej osobie udział w wybranym przez nią szkoleniu, jeśli z badania potrzeb / celów przed szkoleniem wynika, że może ono nie spełnić oczekiwań zamawiającego lub że po prostu szkolenie nie jest odpowiednim narzędziem do rozwijania danej kompetencji. 

•    Proaktywna postawa

Działania rozwojowe pracownika powinny wspierać realizację strategii biznesowej organizacji. Ważne jest więc, żeby menedżer tłumaczył pracownikom sens wzmacniania wybranych kompetencji. Szkolenie powinno być wyraźnie umieszczone na linii czasu i ścieżce rozwoju pracownika. Wiele też zyskamy, jeśli damy firmie szkoleniowej znać, w jakim celu wybieramy szkolenie i jakich zmian, efektów długofalowych oczekujemy dzięki tej formie rozwoju.  Świadomość powinna być po każdej ze stron: przełożonego, pracownika, działu HR i trenera.

- Jeśli chcemy rozwijać się w sposób świadomy, to wejdźmy w dialog, weźmy sprawy w swoje ręce, wykażmy się inicjatywą. Proaktywność jest jedną z kompetencji przyszłości. Jeżeli będziemy przychodzić na szkolenie z bierną postawą i nastawieniem w stylu: „bo przysłał mnie dział HR, to jestem”,  „niech teraz trener mnie zainteresuje i się wykaże”, to może się okazać, że wcale nie zbliżymy się do tych celów, które chcielibyśmy osiągnąć  - tłumaczy Sabina Dąbrowska-Olbryś. 

•    Trendy na rynku pracy

Jak pokazuje raport Deloitte „Global Human Capital Trends 2019” (https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/human-capital/articles/raport-trendy-hr-2019.html), wśród największych wyzwań 2019 r. wyróżniono konieczność poprawy jakości doświadczenia pracownika. To człowiek powinien znaleźć się w centrum uwagi. Z raportu płynie też wniosek, że kształcenie ustawiczne nabiera coraz bardziej na znaczeniu. Ważne jest umożliwienie pracownikom nabywania nowych kwalifikacji, rozwijania kompetencji i wspierania w procesie ciągłego uczenia się. Na stronie ManpowerGroup możemy z kolei przeczytać o „erze człowieka”, do której przyczyniają się m.in. globalne trendy. ManpowerGroup przekonuje, że „potencjał ludzki jest kluczowym czynnikiem wzrostu gospodarczego”. Z raportu ManpowerGroup „Rewolucja umiejętności 4.0. Czy roboty potrzebują ludzi?” wynika, że w obliczu niedoboru talentów coraz więcej pracodawców chce inwestować w rozwój pracowników. Jak czytamy: „Firmy są świadome, że znalezienie odpowiedniego kandydata może stanowić wyzwanie, dlatego aż 90% organizacji w Polsce przewiduje, że do 2020 r. będzie podnosić kwalifikacje swoich pracowników”. Dla przykładu: w zakresie obsługi klienta wzrośnie rola komunikatywności i umiejętności budowania relacji, w obszarze administracji, korzystającej z automatyzacji, ważne będą: wywieranie wpływu, myślenie krytyczne i analityczne, budowanie relacji i komunikacja. Z danych udostępnianych przez firmy szkoleniowe w Polsce wynika, że trend ten utrzyma się na 2020 rok, a dodatkowo widać  wyraźnie, że coraz więcej organizacji inwestuje w rozwój kompetencji przywódczych, efektywnej komunikacji interpersonalnej, prowadzenia prezentacji i wystąpień publicznych oraz umiejętności zarządzaniem własnymi emocjami i stresem.

Warto dobrze przemyśleć wybór kompetencji do rozwoju w ramach szkolenia czy warsztatu. Tak, by środki firmowe zostały spożytkowane z korzyścią zarówno dla pracownika, jak i organizacji. 

Z trenerami 4GROW możesz porozmawiać o swoich potrzebach i upewnić się, czy zostaną spełnione. To pozwoli zaproponować optymalny program szkolenia. Zapoznaj się z ofertą 4GROW! 

 

Źródło fot.: Pixabay

 

Kategoria wpisu
Wprowadzenie

Aby budżet przeznaczony na rozwój pracowników poprzez udział w szkoleniach został dobrze zagospodarowany, warto dokładnie przemyśleć dalsze kroki. Wybierając tematykę szkolenia, nie wystarczy kierować się własnymi zainteresowaniami. Ważne, żeby potrzeby pracownika były spójne ze strategią biznesową organizacji. Kluczową rolę odegrają rozmowy z menedżerami i wspólne ustalenia, autentyczna współpraca z działem HR, poczucie sensu podejmowanych działań, a także badanie potrzeb szkoleniowych i konsultacje z trenerem jeszcze przed organizacją szkolenia. 

 

Pokaż na liście
Wyłączony

Dodaj komentarz

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki
CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.

Jak wdrożyć wiedzę i techniki poznane podczas szkolenia?

szkolenie wdrożenie wiedzyGłowa pełna nowych informacji, dużo energii, chęci i motywacji do wprowadzenia zmian. Z takim poczuciem wychodzisz z sali i przy różnych sytuacjach wykorzystujesz wiedzę zdobytą podczas szkolenia. Na początku bywa różnie – raz lepiej, a raz gorzej. To naturalne. Pomogą Ci wówczas nasze dodatkowe materiały, rozmowy z trenerem i … wiara we własne możliwości!

Wiedza i doświadczenie zdobyte na szkoleniu to dopiero początek drogi do trwałych zmian w Twoim życiu. Po szkoleniu zaczyna się walka ze starymi przyzwyczajeniami, próby wdrożenia nowych technik i narzędzi. Prawdziwy poligon doświadczalny. W tym czasie próby uczestnicy naszych szkoleń  mogą liczyć na nasze wsparcie, tak potrzebne po wyjściu z sali szkoleniowej. Jesteśmy w kontakcie z tymi, którzy chcą uzyskać porady i wskazówki. To okazja, żeby podzielić się swoimi wątpliwościami, opowiedzieć o jakiejś sytuacji, nawiązać do konkretnych przykładów z życia wziętych.

 

Trenerze, powiedz mi…

Nasze rozmowy poszkoleniowe toczą się wokół kompetencji, która była rozwijana podczas szkolenia. Ktoś akurat wdraża system oceny okresowej, przygotowuje się do rozmowy rozwojowej – i chce zapytać o radę. Ktoś inny brał udział w szkoleniu z prezentacji biznesowych, teraz szykuje się do wystąpienia i… rodzi się niepewność. Telefon do trenera może wówczas pomóc. Przed menedżerem stoi zadanie przeprowadzenia ważnej rozmowy z zespołem - pojawia się potrzeba omówienia jakiegoś szczegółu. Organizujemy też ekstra treningi indywidualne: 60-minutowe po 1-dniowym szkoleniu, 90 min. po 2-dniowym, 150 min. po 3-dniowym szkoleniu. Takie spotkanie sam na sam z trenerem to kolejna możliwość, żeby w praktyce, w odniesieniu do konkretnych sytuacji i indywidualnych potrzeb, rozwijać wybraną kompetencję. 
 

Od czego zacząć?

Po wyjściu z sali szkoleniowej czujesz ogrom wiedzy, inspiracji, technik? Masz w sobie dużo energii i najchętniej od razu przystąpiłbyś do działania i wdrażania zmian? Świetnie! Pamiętaj także o tym, żeby:

•    Dać sobie czas
Na przemyślenia, refleksję, obserwację, zmiany, decyzje – daj sobie czas. Wiele działań, wdrażanych rozwiązań, wypracowywanych nawyków stanowi proces. Niektóre rzeczy zmienisz od razu, szybciej, na inne będziesz musiał poczekać. Jeśli to zaakceptujesz, to znaczy, że już zrobiłeś duży krok…

•    Dać sobie prawo do błędu
Być może podczas szkolenia miałeś momenty, kiedy uświadamiałeś sobie: „Faktycznie! To takie proste, wystarczy, że od jutra zacznę robić to, a z tamtego zrezygnuję”. A potem przychodzą różne sytuacje, coś zaskakującego, niespodziewanego, raz masz lepszy dzień, raz gorszy, pojawia się stres – i wdrażanie zmian nie zawsze udaje się wtedy, kiedy byśmy sobie tego życzyli. Wyciągaj więc wnioski, pochylaj się nad swoimi błędami i potknięciami, analizuj, twórz case study, rozmawiaj z innymi, szukaj wskazówek, ucz się, konfrontuj z wyzwaniami…Tylko poprzez próby i działanie będziesz mógł faktycznie wdrożyć wiedzę i techniki, które zdobyłeś podczas szkolenia. 

•    Otworzyć się na różne doświadczenia
„Ale na szkoleniu było tak, a w firmie to już inaczej”. Wiedza zdobyta na szkoleniu jest uniwersalna, przydatna każdemu, ale życie pisze własne scenariusze i układa też sceny, które nie były analizowane na sali szkoleniowej. Nie jesteś w stanie przygotować się na wszystkie reakcje swoich rozmówców, przewidzieć, co powie lub zrobi Twój współpracownik, przełożony itd. Nie wiesz na sto procent, jak wpłynie na Ciebie jakieś wydarzenie. Możesz za to w świadomy sposób wybrać swoją reakcję oraz dopasować wiedzę i techniki do swoich potrzeb. Znaleźć rozwiązanie uszyte na miarę Twoich możliwości. Dzięki temu to, co robisz, będzie naturalne i autentyczne. Zachowaj otwartość i akceptację dla faktu, że mogą pojawiać się wyjątki od jakiejś reguły, że czasem nie ta, a inna technika będzie najlepszym wyborem, że może lepiej zmienić kolejność jakiegoś elementu, dobrać inne narzędzie, jeszcze raz coś przeanalizować. 

•    Nie zniechęcać się

Nie pozwól, żeby zniechęcenie i rozgoryczenie zastąpiły szkoleniową energię i entuzjazm. Asertywność, komunikację interpersonalną, zarządzanie emocjami  i wiele innych kompetencji społecznych rozwijasz przez całe życie. Im większe Twoje zaangażowanie i chęć nauki, tym lepiej wykształcone też Twoje kompetencje biznesowe. Ty sam – stale się zmieniasz, z wiekiem, z latami doświadczeń, więc to naturalne, że zmieniają się też Twoje potrzeby, możliwości i kompetencje. Ważne, że nad nimi pracujesz i widzisz postępy – to już naprawdę dużo!

 

Przyjdź na szkolenie, rozwijaj potrzebne kompetencje i przełóż wiedzę na praktykę!

Źródło fot.: Pixabay.com

Kategoria wpisu
Wprowadzenie

Głowa pełna nowych informacji, dużo energii, chęci i motywacji do wprowadzenia zmian. Z takim poczuciem wychodzisz z sali i przy różnych sytuacjach wykorzystujesz wiedzę zdobytą podczas szkolenia. Na początku bywa różnie – raz lepiej, a raz gorzej. To naturalne. Pomogą Ci wówczas nasze dodatkowe materiały, rozmowy z trenerem i … wiara we własne możliwości!

 

Pokaż na liście
Wyłączony

Dodaj komentarz

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki
CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.

Rozwój na wakacjach - poszukaj swoich mocnych stron!

wakacyjna przygoda i rozwój osobisty

 

Wakacyjne przeżycia, urlopowy relaks i … myśli o samym sobie? Okazuje się, że gdy znajdziemy przestrzeń na spokojną refleksję, to zauważymy rzeczy, których nie dostrzegaliśmy w biegu i nadmiarze codziennych spraw. Błogie leniuchowanie można połączyć z  kreowaniem nowych wizji i pomysłów oraz zawieraniem bliższej znajomości z … samym sobą. Wyruszając w mniej lub bardziej odległe rejony, poszukaj swoich mocnych stron.
 

Wakacyjną atmosferę rozluźnienia warto wykorzystać na odpoczynek i złapanie oddechu od pędzącej rzeczywistości. Jednocześnie to właśnie stan odprężenia pozwala spojrzeć na wiele spraw i wydarzeń pod innym kątem niż do tej pory. Burza mózgów na plaży? Czemu nie! Relaks i większa swoboda służą snuciu planów. Aby jednak były one realne, szczere i autentyczne, trzeba dobrze określić swoje zasoby. Kto wie, może po urlopie wrócisz z decyzją o zdobyciu nowej specjalizacji albo rozwijaniu kolejnych kompetencji? Blisko połowa Polaków myśli o przebranżowieniu i zmianie zawodu jako jednej z opcji na przyszłość. Tak pokazują wyniki 33. edycji badania Monitor Rynku Pracy firmy Randstad.

Letnia przerwa w pracy i czas dla samego siebie pozwolą Ci zastanowić się, co dalej. Poczucie sensu ma bowiem bardzo duże znaczenie, dlatego nie warto bagatelizować kwestii motywacji i satysfakcji z tego, co się na co dzień robi. Jak podaje raport Deloitte „Global Human Capital Trends 2019, jednym z tegorocznych wyzwań jest poprawa jakości doświadczenia pracownika, uwzględnienie indywidualnych aspiracji i zwrócenie uwagi na poczucie sensu wykonywanej pracy. Jeszcze inny trend HR mówi o ustawicznym kształceniu się, uczeniu się jako ważnym aspekcie życia. Z raportu wynika, że firmy powinny budować taką kulturę organizacyjną, która będzie zachęcać i motywować pracowników do zdobywania nowych umiejętności i rozwijania użytecznych kompetencji.

 

☼☼Wyciąganie wniosków w wakacyjnej aurze☼☼

W znalezieniu odpowiedzi na różne pytania mogą pomóc profesjonalne testy kompetencji. Analizując swoją sytuację, weź pod uwagę:

  • Kompetencje twarde

Co chcesz zmienić, udoskonalić, poprawić? Kompetencje językowe, umiejętność obsługi systemów i programów komputerowych, znajomość wybranych zagadnień branżowych, a może coś jeszcze innego?

  • Kompetencje biznesowe

Interesuje Cię diagnoza Twoich kompetencji miękkich i biznesowych? Możesz ją otrzymać, rozwiązując bezpłatny test kompetencji miękkich 4GROW , opracowany przed doświadczonych ekspertów, psychologów i praktyków biznesu. Sprawdź się w różnych obszarach – to może być m.in. zarządzanie czasem, asertywność, wywieranie wpływu, zarządzanie zespołem, zarządzanie kontaktem z klientem. Udzielając odpowiedzi na pytania testowe, przekonasz się, czy jesteś charyzmatycznym liderem, czy potrafisz prowadzić negocjacje albo czy umiesz rozpoznawać i wpływać na swoje emocje.

  • Mocne strony

Relaksując się z dala od pracy, pomyśl o tym, czy nie gubisz na co dzień swoich pasji i aspiracji, czy nie marnujesz talentów, wrodzonych i nabytych umiejętności. O Twoich atutach i mocnych stronach najwięcej powiedzą Twoje różne doświadczenia i aktywności, ale warto też poznać inną perspektywę i skorzystać z dostępnych narzędzi, np. testu Gallupa, testu predyspozycji, testu osobowości albo kompetencji menedżera. Rozwiązując zadania psychologiczne, możesz odkryć coś, czego nie byłeś świadomy albo interpretowałeś to w inny sposób. Może chciałbyś się rozwijać jako lider i wkroczyć na drogę menedżerską? Wakacyjne podróże, w połączeniu z rozwiązywaniem profesjonalnych testów, wskażą Ci kierunek zawodowy.

Kategoria wpisu
Wprowadzenie

Wakacyjne przeżycia, urlopowy relaks i … myśli o samym sobie? Okazuje się, że gdy znajdziemy przestrzeń na spokojną refleksję, to zauważymy rzeczy, których nie dostrzegaliśmy w biegu i nadmiarze codziennych spraw. Błogie leniuchowanie można połączyć z  kreowaniem nowych wizji i pomysłów oraz zawieraniem bliższej znajomości z … samym sobą. Wyruszając w mniej lub bardziej odległe rejony, poszukaj swoich mocnych stron.

Pokaż na liście
Wyłączony

Dodaj komentarz

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki
CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.

3 rzeczy, których lepiej nie mylić z budowaniem autorytetu

ludzie z autorytetem

 

Kiedy o nich myślisz, być może nie do końca rozumiesz, co sprawiło, że to właśnie oni mieli tak duży wpływ na Twoje życie. Dlaczego podejmując decyzje, zależało Ci na ich zdaniu? Przecież nie nalegali, nie forsowali na siłę swoich racji…Ludzie, których traktowałeś jako autorytet. Dowiedz się, w czym tkwi tajemnica wywierania wpływu i jak ją odróżnić od nieetycznych postaw ukrytych pod płaszczykiem troski i wsparcia.
 

To może być Twój nauczyciel, przełożony, współpracownik, kolega zza biurka. Znajomy, przyjaciel, ktoś z rodziny. Osoba, którą lubisz, szanujesz, doceniasz, a być może nawet też podziwiasz. Ufasz jej, wiesz, że możesz na nią liczyć. Akceptuje Cię takiego, jakim jesteś.  Choć sama ma już dorobek, pozycję, doświadczenie, to nie wywyższa się. Jest pokorna, potrafi przyznać się do własnych błędów. Widzisz w niej dużo autentyczności, ludzkiej naturalności. To wszystko sprawia, że obdarzasz ją autorytetem i zależy Ci, by poznać jej punkt widzenia.
 

A kiedy wywieranie wpływu na ludzi przestaje być w porządku i nie ma nic wspólnego z budowaniem autorytetu? Co utrudnia tworzenie relacji?

Oto 3 rzeczy, których lepiej unikać:

1. Dominacja

 

szkolenie z budowania autorytetu

 

Autorytetu nie buduje się na przewadze oraz okazywaniu siły i wyższości. Obniżanie czyjegoś poczucia własnej wartości, wytykanie braków po to, by zyskać wpływ, zagłuszyć rozmówcę i wzbudzić w nim poczucie słabości i uległości – taka postawa i działania niosą za sobą wiele negatywnych aspektów. Autorytet zyskują ci, którzy potrafią powiedzieć: „przepraszam” i „dziękuję”. Nie boją się przyznać do własnych błędów, pokazać, że pracują nad sobą, sami stale się uczą. Traktują innych na równi, stosują sprawiedliwe zasady. To budzi autentyczny szacunek. Styl autorytarny może doprowadzić do podporządkowania się danej osoby, ale wyłącznie dlatego, że odczuwa ona lęk lub brak wiary w siebie.

2. Ocenianie

 

Ocenianie w wywieraniu wpływu

 

 

Jeśli udzielamy wskazówek i wyrażamy swoje zdanie wtedy, gdy ktoś nas o to poprosił – to mamy większe szanse zbudować porozumienie niż w sytuacji, kiedy narzucamy swój punkt widzenia, zwłaszcza w mocny, agresywny sposób. Jeśli oceniamy kogoś, komentujemy jego wybory, wyrażamy dosadną krytykę – to efekt również będzie odwrotny do zamierzonego. W budowaniu autorytetu ważna jest empatia i świadomość, że każdy jest inny, ma inne cechy osobowościowe, inną historię i doświadczenia życiowe. Dostrzeżenie i zaakceptowanie różnic pozwoli na wzajemne zrozumienie.

3. Manipulacja

 

Manipulacja w wywieraniu wpływu

 

 

„Kropla drąży skałę” - tak też się dzieje w przypadku manipulacji. Ciągła krytyka i pokazywanie „jedynego i słusznego” rozwiązania, nieustanne namawianie do zmiany zdania, jak też subtelne wbijanie szpilek, delikatne kłamstwa, wzbudzanie poczucia winy, robienie z siebie pokrzywdzonego – to wszystko może doprowadzić do tego, że będziemy tkwić w toksycznym układzie i działać wbrew sobie, tylko dlatego, że zostaliśmy zmanipulowani, a nie że faktycznie tego chcemy i jesteśmy wdzięczni.

Poznaj reguły społeczne

To, czy ulegamy czyimś wpływom, czy jesteśmy na nie mniej lub bardziej podatni, zależy od wielu czynników. Robert Cialdini, autor książki „Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka”, wskazuje kilka zasad wpływu społecznego:

  • wzajemność – jeśli ktoś nam wyświadczył przysługę, to się odwdzięczamy
  • lubienie – jeśli kogoś lubimy, to łatwiej i chętniej ulegamy wpływom
  • społeczny dowód słuszności – wpływ na nasze wybory mają decyzje podjęte przez innych ludzi, grupy itd.
  • autorytet – uwzględniamy zdanie osób, które uważamy za autorytet
  • niedostępność – wpływ wynika z tego, że coś jest dla nas trudniejsze do zdobycia, w ograniczonym zasięgu, dlatego chcemy to zdobyć
  • konsekwencja – podtrzymujemy podjęte już decyzje i trwamy przy wyrażonym wcześniej zdaniu, by zachować wiarygodność i konsekwencję.

Szkolenie wywieranie wpływu w biznesie

Warto znać reguły wpływu społecznego, gdyż dzięki temu można przede wszystkim w bardziej świadomy sposób dobierać przekaz do odbiorców, ale też być bardziej wyczulonym, czy czasem ktoś nie próbuje nami manipulować, dążyć do osiągnięcia wyłącznie własnych korzyści. Jak zawsze sama teoria nie wystarczy, żeby zbudować swój autorytet. Rozwijanie siły perswazji i umiejętności argumentacji najlepiej jest przećwiczyć w praktyce, w warunkach „bezpiecznych”, gdzie można popełniać błędy bez konsekwencji i obawy o swoją reputację. Jeśli więc nie chcesz zamęczyć domowników, to warto rozważyć szkolenie z wywierania wpływu. Dodatkowym atutem szkolenia z perswazji jest ćwiczenie na przykładach biznesowych i wyjście ze strefy komfortu. W zaciszu domowym jest to trudne do osiągnięcia. Podczas warsztatu poznasz różne techniki wywierania wpływu, a Twój trening będzie się odbywać pod okiem wyspecjalizowanego trenera. Po takim spotkaniu łatwiej będzie Ci zbudować wizerunek profesjonalisty i przede wszystkim zwiększysz swoją sprawczość.

 

Sprawdź, co jeszcze -  oprócz 10 praktycznych narzędzi 4GROW - otrzymasz podczas szkolenia z wywierania wpływu. Ćwicz sztukę argumentacji i ciesz się autorytetem w zespole!

 

Kategoria wpisu
Wprowadzenie

Kiedy o nich myślisz, być może nie do końca rozumiesz, co sprawiło, że to właśnie oni mieli tak duży wpływ na Twoje życie. Dlaczego podejmując decyzje, zależało Ci na ich zdaniu? Przecież nie nalegali, nie forsowali na siłę swoich racji…Ludzie, których traktowałeś jako autorytet. Dowiedz się, w czym tkwi tajemnica wywierania wpływu i jak ją odróżnić od nieetycznych postaw ukrytych pod płaszczykiem troski i wsparcia.

Pokaż na liście
Wyłączony

Dodaj komentarz

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki
CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.

3 mapy myśli dobrego mówcy. Rewelacyjna metoda Tony'ego Buzana

wystąpienia z mapą myśli 4growWystępujesz publicznie? Ta metoda może znacznie usprawnić Twoje przygotowania do wystąpienia! Tony Buzan w latach 60-tych ubiegłego stulecia stworzył techniki mapowania myśli, które od tego czasu pomagają również światowym gigantom lepiej wykorzystać potencjał umysłu, w zarządzaniu myślą i praktyką biznesową.

 

W tym artykule dowiesz się, od czego zacząć przygodę z mapami myśli oraz poznasz 3 mapy myśli, które możesz wykorzystać, by zapanować nad wszystkimi detalami Twojego wystąpienia!

Jak działają mapy myśli?

Używając map myśli angażujesz obie półkule swojego mózgu do aktywności. Dzięki temu jesteś w stanie zapamiętać i przetwarzać informacje oraz łączyć fakty znacznie szybciej. Jak to możliwe? Prawa półkula jest odpowiedzialna za postrzeganie czegoś w kategoriach całości, lewa natomiast pozwoli Ci wgryźć się w szczegóły. W prawej są obszary odpowiedzialne za wyobraźnię, twórczość, formy, rytm, metafory czy analogie, natomiast lewa ma w swych zasługach werbalizację, logiczne myślenie, i struktury. Jak widzisz obie półkule są bardzo aktywne podczas przygotowań do wystąpienia i w czasie jego trwania, dlatego warto usprawniać ich pracę.

Mapy myśli w trakcie pracy nad wystąpieniem

Dobre wystąpienie wymaga wielu przygotowań. Jeśli użyjesz tego sposobu zwiększysz efektywność i ograniczysz nakłady energii potrzebnej do zarządzania złożonym projektem, jakim jest wystąpienie przed publicznością. Pomocne mogą okazać się aż 3 różne mapy myśli, które możesz przygotować już teraz -  nie potrzebujesz żadnych specjalistycznych narzędzi. Wszystko, czego potrzebujesz to chęci, karta i pisaki. :)

Zanim opiszemy krok po kroku, jak prawidłowo tworzyć mapy myśli, poznasz te z nich, które przydadzą Ci się już w początkowym etapie przygotowań do wystąpienia. Przedstawiamy pierwszą z nich:

 

1. Mapa “projekt: wystąpienie”

Warto stworzyć mapę myśli, w której główne gałęzie reprezentują różne ogólne obszary przygotowań – dzięki temu będziesz mieć obraz całości procesu i panować nad przebiegiem prac. Twoja prezentacja to złożony projekt, na który składają się np. analiza odbiorców, wybranie tytułu, przegląd materiałów, potrzebne narzędzia, wybór zdjęć, przygotowanie slajdów, stworzenie scenariusza prezentacji i jeszcze wiele innych. Wypisz wszystkie, nawet najdrobniejsze szczegóły, które potrzebujesz wykonać, aby uchronić siebie przed stresującymi niespodziankami, gdy pozostanie już niewiele czasu.

Fragment przykładowej mapy "projekt: wystąpienie"

Mapa myśli w prezentacjach - fragment

 

2. Mapa “scenariusz wystąpienia”

Gdy już masz zebrane wszystkie materiały i wiesz już, co chcesz przekazać słuchaczom - czas stworzyć scenariusz Twojego wystąpienia. Narysuj mapę, której poszczególne gałęzie będą stanowiły wyodrębnione części prezentacji: np. początek, zasadnicze pytania stawiane przed słuchaczami, rozwinięcie myśli, konkluzje, zakończenie. Do każdej gałęzi dopisz najważniejsze słowa/hasła, stanowiące esencję poszczególnych akapitów. Wyznacz ile czasu przewidujesz na omówienie każdej części. Mając obraz całości sprawdź, czy główne myśli Twojej prezentacji są spójne, oraz czy prezentacja odpowiada na postawione na przez Ciebie pytania. 
Ta mapa będzie Twoim drogowskazem podczas prezentacji. Gdy coś niepostrzeżenie wybije Cię z rytmu prezentacji i stracisz kontrolę nad scenariuszem, wystarczy jedno spojrzenie na kartkę, a słuchacze nawet nie dostrzegą Twojego zawahania. Tą mapą możesz również podzielić się ze słuchaczami po prezentacji, dzięki czemu z łatwością przypomną sobie jej treść.

 

3. Mapa “strachów”

Jeśli masz tendencję do zamartwiania się i wybiegania myślami przed zdarzenie, stwórz mapę, w której wypiszesz wszystkie obawy związane z wystąpieniem, czarne scenariusze i projekcje Twojego umysłu. Kiedy już je zapiszesz, pomyśl co możesz zrobić, aby zabezpieczyć ryzyko wystąpienia danej przeciwności losu, a jeśli nie jest to w Twoim obszarze wpływu - jaka będzie Twoja najlepsza reakcja na taką okoliczność.
 
W czym pomoże Ci mapa “strachów”:

  • Twój umysł zwolni pamięć podręczną, która była zajęta przez powracające myśli o tym, co może jeszcze pójść nie tak
  • trzymając wszystkie strachy w jednym miejscu zyskasz większe poczucie kontroli i pobudzisz swój mózg do znalezienia rozwiązania dla czarnych scenariuszy
  • odzyskasz poczucie bezpieczeństwa i skupisz się na rozwiązaniach, a nie problemach

Fragment przykładowej mapy strachów

mapa strachów 4grow

Jak narysować mapę myśli?

  1. Przygotuj kartkę oraz kolorowe pisaki. Ułóż kartkę poziomo
  2. W centralnym punkcie kartki, punkcie umieść główny temat/ cel. 
  3. Od centralnego punktu wyznacz główne kategorie w postaci gałęzi. Niech będą one wygięte jak gałęzie drzewa. Każda główna gałąź  będzie reprezentowana przez inny kolor
  4. Bardziej szczegółowe zagadnienia umieszczaj w rozgałęzieniach wychodzących z głównej gałęzi
  5. Na gałęziach umieszczaj słowa klucze - które najlepiej wyrażają istotę tego zagadnienia
  6. Staraj się zapisać wszystko, co przyjdzie Ci do głowy, daj swoim myślom płynąć
  7. Gdy wyczerpiesz swoje pomysły, przepisz mapę jeszcze raz, starannie planując przestrzeń potrzebną dla każdej gałęzi głównej i bocznych gałązek. Przepisanie pomoże Ci szybciej zapamiętać oraz pobudzi Twój umysł do kolejnych pomysłów.
  8. Opatrz poszczególne zagadnienia rysunkami, ponieważ ułatwią tworzenie skojarzeń (najprostsze też są super! ;) )
  9. Możesz dodatkowo ponumerować gałęzie w kolejności wykonywania czynności lub dodać szacowaną ilość czasu jaką potrzebujesz na wykonanie tego zadania/ omówienie tej części prezentacji itp.
  10. Pamiętaj,że mapa myśli ma służyć Tobie i maksymalizacji Twoich efektów, więc twórz takie mapy myśli, które są dla Ciebie zrozumiałe, przejrzyste i na które patrzysz z przyjemnością :)

 

Zrób mały krok i narysuj swoją pierwszą mapę i koniecznie daj nam znać, czy to narzędzie przypadło Ci do gustu. Trzymamy kciuki za Twoje sukcesy! :)


Pamiętaj, że jakość Twojego wystąpienia to wizytówka Twojej marki osobistej i obietnica owocnej współpracy z Tobą!
Chcesz popracować nad efektem “wow” Twojego wystąpienia? Spotkajmy się na szkoleniach:

 

Kategoria wpisu
Wprowadzenie

Poznaj sposób jednego z największych światowych autorytetów z dziedziny funkcjonowania mózgu i technik uczenia się na efektywne przygotowanie się do wystąpienia.

Pokaż na liście
Wyłączony

Dodaj komentarz

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki
CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.