Program szkolenia

Szkolenie jest prowadzone w dwóch wariantach:

  • wariant jednodniowy dla osób z mniejszym budżetem lub możliwościami czasowymi, a mimo to chcących już teraz doskonalić swoją asertywność;
  • wariant dwudniowy dla osób z większym budżetem lub możliwościami czasowymi, chcących szerzej podejść do tematu, nauczyć się asertywności i dbania o swój komfort w większej ilości sytuacji, co przełoży się na wyższą efektywność i skuteczność w relacjach zawodowych (patrz *).

Wariant dwudniowy zawiera szerszy zakres merytoryczny, więcej technik, narzędzi i ćwiczeń. 

Asertywność – dobra wiadomość

Bardzo często mamy w otoczeniu osoby określane jako „silne osobowości”, które potrafią odmówić i postawić na swoim - patrzymy na nie z zazdrością: „Ja też bym chciał taki być…”. Myślimy o nich, że są asertywne. Błąd!

Asertywność jest czymś o wiele większym i lepszym! Asertywność to nie tylko skuteczność operacyjna. Asertywność to skuteczność interpersonalna. To realizacja swoich interesów z uwzględnianiem relacji, uczuć i potrzeb innych.

Asertywność to największa przysługa jaką możesz wyświadczyć sobie i swojemu otoczeniu. 

No to do rzeczy:

Wyrzucamy bariery asertywności

  • Zdarza się, że po fakcie myślisz: „Znowu się zgodziłem…”, „Mogłam coś powiedzieć, zareagować…” Pokażę Ci mechanizmy obronne, które to powodują i nauczę strategii świadomego reagowania na sytuację w danym momencie.
  • Co inni pomyślą? Co powiedzą? Jak zareagują? Może lepiej nie mówić głośno tego, co myślę? Będą się śmiać! To się nie uda! – w Twojej głowie toczy się monolog, negatywnie oceniasz siebie, tworzysz czarne scenariusze, wizje katastrofy? Pokaże Ci jak zatrzymać te antyasertywne myślenie i zmienić je na myślenie sprzyjające asertywności.

Filary asertywności

  • Uruchom w sobie odwagę
    Idziesz do prezesa zarządu z pomysłem… i zawracasz w połowie drogi? Bierzesz telefon do ręki… i za chwilę odkładasz go z powrotem? Wahasz się, masz wątpliwości… i nie działasz? Jednocześnie widzisz, że inni niejako automatycznie przechodzą od pomysłu do działania….

    Zdradzimy Ci sekret ludzi odważnych! Nauczę Cię posługiwać się techniką, dzięki której włączysz w sobie odwagę, kiedy tylko zechcesz, w każdych warunkach.

    Na Twoich przykładach przećwiczymy 7 kroków skutecznego uruchamiania asertywnego zachowania.

 

  • Wzmocnij poczucie własnej wartości*

    Czy łapiesz się czasami na tym, że mając swój własny cel, wybierasz interesy innych a nie swoje? Myślisz: „Powinienem najpierw zadbać o innych”, „Nie mogę odmówić…”. Zmienimy to tak, by nie odbywało się to kosztem Twoich interesów i potrzeb. Mało tego, będziesz w większym stopniu dbać o innych, bo będziesz mieć więcej do zaoferowania. Pokażę Ci, jak wzmocnić poczucie własnej wartości stosując Zasadę TOBe™.  

 

  • Zbuduj pewność siebie*

    Są sytuacje, w których myślisz „Nie poradzę sobie…”? Nie wiesz jak się zachować? Pojawia się zakłopotanie, niepewność? Mam dla Ciebie dobrą wiadomość! Pewność siebie opiera się na poczuciu własnej wartości połączonej z krótką strategią myślową, której Cię nauczę. Nawet jeśli masz niskie poczucie własnej wartości, możesz zastosować Strategię SZM™ i zwiększyć swoją pewność siebie.

Jak stosować techniki asertywności

Teraz, gdy już wyeliminowaliśmy bariery asertywności oraz wyposażyliśmy się w narzędzia wzmacniania poczucia własnej wartości, budowania pewności siebie i uruchamiania w sobie odwagi, gdy już rozumiesz, jak potężnym obszarem jest asertywność, czas na konkretne techniki działania w sytuacji, gdy ktoś:

  • nie akceptuje Twojej odpowiedzi, prośby i forsuje dalej swój cel, a Ty chcesz zadbać o swoje interesy (technika Zdartej płyty)
  • obraża Cię, poniża, ubliża, ośmiesza - na forum lub w cztery oczy, a Ty chcesz zachować swój autorytet i przejść sprawnie do rozwiązania problemu (technika Otwartych drzwi)
  • zarzuca Ci jakiś błąd, zaniechanie w niekonstruktywny sposób, bez żadnej merytoryki, a Ty potrzebujesz dowiedzieć, o co konkretnie chodzi (technika Jujitsu)
  • chce od Ciebie czegoś, na co nie chcesz się zgodzić i zależy Ci na tym, by odmówić w taki sposób, by ktoś poczuł się uskrzydlony i działał zgodnie z Twoją linią rozumowania (technika Zawiszy™)*
  • stawia Cię w sytuacji, w której nie wiesz jeszcze, jak chcesz się zachować, co odpowiedzieć, a chcesz podjąć świadomą decyzję (technika odroczenia asertywnego)
  • chce innego rozwiązania niż Ty, więc chcesz w dyplomatyczny sposób pokazać wartość swojego rozwiązania oraz uświadomić konsekwencje wyboru (technika Alternatywy™)*
  • manipuluje - czujesz to, choć nie jesteś w stanie nic wprost jemu/jej zarzucić, a chcesz zachować się w zgodzie ze sobą (technika karty na stół)
  • zwraca się do Ciebie w sposób, którego nie akceptujesz; zachowuje się w sposób, który Ci nie odpowiada (zasada POP™)

Asertywność bez poczucia winy*

  • Jak wyjść z roli w Trójkącie Dramatycznym?

    Czy czasami czujesz się jak Ratownik? Robisz wiele dla innych, zgadzasz się na to, co proponują, pomagasz? W zamian otrzymujesz niewiele, a jeśli już to są to pretensje. Gdy w Twojej głowie pojawia się pomysł zadbania o swoje interesy automatycznie pojawia się poczucie winy. Odsłonię przed Tobą nieświadome mechanizmy, w które się wplątujemy lub jesteśmy wplątywani i nauczę Cię dbać o siebie i nieść pomoc, gdy naprawdę masz na to ochotę, a nie wtedy, kiedy czujesz, że powinieneś. 

 

  • W co grasz? Analiza transakcyjna w praktyce

    A może zdarzyło Ci się dostać reprymendę od szefa bądź klienta i poczuć się jak dziecko, które zrobiło coś złego? I zareagować jak dziecko: wybuchając emocjami lub wycofując się z dalszej dyskusji.

    To jedynie przykład – podobnych sytuacji jest więcej. Analiza transakcyjna opisuje interakcje międzyludzkie i schematy zachowania – różnego rodzaju gry psychologiczne, w których nie da się wygrać.

    Pokażę Ci jak świadomie komunikować się z innymi, uwzględniając mechanizmy analizy transakcyjnej: jak samemu przejść do roli Dorosłego oraz jak sprowadzić do tej roli swojego rozmówcę i przekuć niekonstruktywny dialog w partnerską, merytoryczną rozmowę, w której obie strony są równe i obie strony „wygrywają”.

 

Co jeszcze dostaniesz od nas EXTRA?

Nauczysz się

  • Wyrażać własne zdanie w sytuacjach, w których do tej pory tego się obawiałeś lub których unikałeś lub w których robiłeś to agresywnie (np. spotkania zespołowe, spotkania kadry kierowniczej, dyskusje w kuchni na tematy drażliwe), w taki sposób, który będzie budować autorytet i sprzyjać relacjom interpersonalnym.
  • Egzekwować polecenia, potrzeby i oczekiwania w stosunku do współpracowników jak i podwładnych/przełożonych (np. egzekwować zaangażowanie pracownika w wykonanie zadania) jednocześnie dbając o relację z drugą stroną.
  • Wpływać na zmiany zachowania innych ludzi poprzez stosowanie zasad i technik konstruktywnej krytyki w sposób sprzyjający pogłębianiu się relacji (np. wpływać na zmianę zachowania kolegi, które irytuje nas).
  • Reagować w sytuacjach zaskakujących, konfliktowych przyczyniając się do zrozumienia i chęci do współpracy (np. zareagować tak, aby poczuć się komfortowo, gdy koleżanka oskarża nas o zniszczenie efektów pracy zespołu, ubliżając nam i krzycząc na forum zespołu).
  • Wyznaczać granice chroniące nasz komfort - szczególnie w sytuacji, gdy ktoś nas prosi o pomoc, wsparcie lub wykonanie polecenia (np. szef przeciążony obowiązkami i ciężarem poczucia odpowiedzialności, ponieważ pomaga wszystkim swoim pracownikom, gdy tylko go o to poproszą).
  • Zachowywać się naturalnie dla siebie i czuć się z tym komfortowo.

Trenerzy

Karolina Prusińska - trener, coach, konsultant, psycholog biznesu

Karolina Prusińska

trener, coach, konsultant, psycholog biznesu

Trener z wieloletnim doświadczeniem zawodowym; praktyk biznesu, certyfikowany coach, psycholog biznesu. Ukończyła psychologię na Uniwersytecie Warszawskim, na specjalizacji Wspieranie Rozwoju Osobowości oraz Psychologię Organizacji i Pracy. Posiada szeroką wiedzę z zakresu wspierania rozwoju kompetencji osobistych, projektowania i organizacji działań szkoleniowo-rozwojowych. Była jednym z trenerów w wewnętrznych programach rozwojowych: Akademia Rozwoju Menedżerów oraz TOP 15 (warsztaty dla „talentów”).

Tworzyła i wdrażała projekty rozwojowe oraz szkoleniowe z zakresu efektywności osobistej, zarządzania stresem, profesjonalnej prezentacji, komunikacji interpersonalnej, asertywności, zarządzania sobą w czasie, zarządzania emocjami oraz standardów obsługi klienta, obejmujące pracowników na różnych szczeblach organizacyjnych i w różnych obszarach.

Mateusz Dąbrowski prezes, psycholog biznesu , trener i coach ICC

Mateusz Dąbrowski

prezes, trener, coach ICC, konsultant, psycholog biznesu

Prezes, trener, coach i konsultant 4GROW. Praktyk biznesu - od 2010 roku zarządza firmą. Psycholog biznesu i metodyk - twórca teorii psychologicznych, technik efektywności oraz programów szkoleń. Certyfikowany coach ICC oraz trener AKN.Prezes Stowarzyszenia Negocjatorów Biznesu. Wykładowca studiów podyplomowych z Zarządzania Zasobami Ludzkimi na Uniwersytecie Adama Mickiewicza, psycholog, absolwent UKSW (specjalność: Psychologia Kliniczna i Osobowości) oraz Akademii Leona Koźmińskiego (specjalność: Zarządzanie Ludźmi w Firmie).

Ekspert komentujący w mediach: Polsat, TVP2, TTV, Program 3 Polskiego Radia, Program 4 Polskiego Radia. Jest twórcą m.in. technik konstruktywnej krytyki, asertywności i egzekwowania, które znajdziesz w tym szkoleniu...

Opinie i referencje

Opinie i referencje

Chcesz wiedzieć jakich efektów możesz się spodziewać? Najlepiej sprawdź co o szkoleniu mówią jego uczestnicy.

[...] Szkolenia były prowadzone warsztatowo, w miłej atmosferze. Uczestnicy dostali dużo konkretnych technik do zastosowania, omówiliśmy trudne sytuacje dla moich pracowników oraz wypracowaliśmy na nie rozwiązania. Ankiety poszkoleniowe oraz opinie, które zebrałem od mojego zespołu, również potwierdzają, że szkolenia zostały ocenione bardzo dobrze. [...]

Maciej Błaszczyk
Kierownik Działu Konstrukcji Mechanicznej
MAN Bus Sp. z o.o.

Niezwykle ciekawe, niesztampowe, pobudzające do wielu refleksji szkolenie. Z żadnego innego szkolenia nie wyniosłam tylu przydatnych treści odnoszących się do różnych dziedzin życia.
Bardzo profesjonalne prowadzenie, znakomita atmosfera przy jednoczesnym podbudowaniu uczestników do pracy i twórczego myślenia. Polecam każdemu bez względu na wiek i zawód.
Monika Zarzycka
Leasing Manager
Klepierre Management Polska Sp. z o.o.

Szkolenie przerosło moje oczekiwania. Sposób jego prowadzenia i podejście do uczestników bardzo indywidualne i pozytywne.
Karolina Adamiak
Audytor
Bank Gospodarstwa Krajowego

Szkolenie daje nie tylko suchą wiedzę, a przede wszystkim uczy i trenuje umiejętności pomocne w egzekwowaniu, asertywności i konstruktywnej krytyce. Szczególnie wartościowe było ćwiczenie umiejętności i nauka na podstawie popełnianych błędów. Świetna, ciepła i bezpośrednia relacja trenera z uczestnikami oraz styl prowadzenia szkolenia pozwalały wynieść z niego jak najwięcej. Podsumowując - bardzo profesjonalne i wyczerpujące szkolenie.
Iwona Drapińska
Specjalista ds. Planowania i Rozliczeń
Bakoma Sp. z o. o.

Najbardziej zaskakującym elementem szkolenia jest jego forma. W bardzo krótkim czasie zostaliśmy „wplątani” w scenki, które tu i teraz kazały nam praktykować , potykać się i podnosić dzięki pomocy trenera. Niesamowite ale wierzę, że uda mi się nauczyć asertywności.
Agnieszka Stanek
Kierownik Badań Klinicznych
Quintiles Poland Sp. z o.o.

Szkolenie to było dla mnie bardzo pozytywnym zaskoczeniem. Zamiast uczyć się sztywnych reguł asertywności trener podszedł do zagadnienia od podstaw, czyli psychiki. Pracował z każdym indywidualnie, wskazując każdemu pole do poprawy. Na tak ciekawym „miękkim” szkoleniu jeszcze nie byłem.
Michał Kusiak
Specjalista ds. planowania procesów produkcyjnych
MAN Trucks Sp. z.o.o.

Szkolenie prowadzone w Warszawie przez Mateusza Dąbrowskiego dotyczące zagadnień asertywność egzekwowanie i konstruktywna krytyka zostało przeprowadzone w sposób niekonwencjonalny z niestandardowym podejściem do uczestników. Techniki szkolenia były w pełni dobrane do efektu jaki miało ono osiągnąć . To szkolenie zostanie w mojej pamięci i pomoże zarówno w doskonaleniu życia zawodowego jak i prywatnego.
Jan Sołtan
Kierownik ds. otwarć i modernizacji punktów Sprzedaży
Adidas Poland sp. z o.o.

Metodologia

Stosujemy najefektywniejsze rozwiązania w dziedzinie psychologii procesu nauczania.

Szkolenie z "Asertywność, egzekwowanie i konstruktywna krytyka" projektujemy zgodnie z naszym autorskim modelem uczenia się (opracowanym na bazie badań Kurta Lewina i Davida Kolba), na który składają się etapy:

  1. Postawienie Uczestnika w sytuacji wymagającej uruchomienia kompetencji asertywnościCykl 4GROW na bazie Cyklu Kolba i Kurta Lewina
  2. Analiza i wyciągnięcie wniosków rozwojowych z sytuacji, zdefiniowanie potrzeb i motywatorów Uczestnika do rozwoju w obszarze asertywności
  3. Przekazywanie technik asertywności oraz prowokowanie do tworzenia technik asertywności
  4. Wsparcie Uczestnika w zaadaptowaniu techniki lub narzędzia asertywności do sytuacji, z jakimi spotyka się w życiu
  5. Przećwiczenie z Uczestnikiem techniki lub narzędzia asertywności w realnej sytuacji lub eksperymentalnej (gorące krzesło, scenki, odgrywanie ról)
  6. Wsparcie Uczestnika w wyciągnięciu wniosków z doświadczenia oraz korygowaniu technik lub narzędzi asertywności

Stosujemy w minimum 75% czasu szkolenia formę warsztatową i treningową.

Formy te pozwalają nam docierać do jednego z najgłębszych poziomów funkcjonowania psychicznego człowieka, blokującego zmianę: przekonań. Im zmiana dokonuje się na głębszym poziomie, tym silniej pociąga za sobą zmiany na płytszych poziomach – szczególnie na poziomie wiedzy, umiejętności i zachowań. Ponieważ poziom przekonań jest najgłębszym poziomem, na jaki możemy wpływać szkoleniem, najsilniej warunkujemy rozwój kompetencji asertywności. Im bardziej rozwinięta kompetencja, tym efektywniej wpływamy na środowisko, czyli asertywnie dbamy o własny komfort i skuteczną realizacje celów.

Trener korzysta z różnorodnych metod warsztatowo-treningowych:Poziomy Diltsa zmodyfikowane 4GROW

  • Gorące krzesło
  • Odgrywanie ról i scenek
  • Dyskusja moderowana
  • Instruktaż
  • Przykłady audio i video
  • Ćwiczenia indywidualne, w grupach
  • Trening ze stop-klatką na feedback

Kup voucher, skorzystaj ze szkolenia w dowolnym momencie!

Na voucher możesz wykupić dowolną ilość szkoleń i wykorzystać go na dowolne szkolenia bez konieczności deklarowania terminu i tematu szkolenia. Decyzję możesz podjąć w każdym momencie. Część szkoleń możesz odbyć jeszcze w tym roku, część w kolejnym, lub wszystkie w 2018 roku. Voucher ma ważność do końca 2018 roku - niewykorzystane środki z vouchera zostaną zwrócone na konto płatnika (Twojej firmy bądź Twoje, w zależności kto płacił), a więc nie masz nic do stracenia! Jesteśmy też elastyczni jeśli chodzi o tytuł faktury.

Więcej informacji można uzyskać kontaktując się z Moniką Dąbrowską:
500 29 40 35.

Asertywność i obrona przed manipulacjami - umiejętności zarezerwowane dla wybranych?

Koleżanka rozmawia w open space tak głośno, że zagłusza Twoje myśli, wspólnik obarcza Cię większością obowiązków, szef poniża Cię w obecności kolegów… Zazwyczaj w takich sytuacjach nie potrafisz zareagować, a nawet gdy to robisz, nie przynosi to oczekiwanego rezultatu? Myślisz: „Gdybym tylko miał podobną odwagę, pewność siebie i asertywność…”? Jesteś przekonany, że jedni mają łatwość w kreowaniu rzeczywistości zgodnej z własnymi oczekiwaniami i potrzebami, a inni niestety muszą się do tej rzeczywistości dostosować?

STOP!

Asertywność i obrona przed manipulacjami to nie cechy osobowości czy temperamentu, to umiejętności, których może nauczyć się każdy. Niektórzy nabyli je wcześniej, chociażby w procesie wychowania, to jednak nie znaczy, że nie możesz rozwinąć ich w równym, a nawet większym stopniu!

Warto zacząć od uświadomienia sobie własnych granic. Prawo innych do „machania pięściami” kończy się w momencie, gdy zostaje naruszony Twój komfort, jednak żeby strzec własnych granic, musisz najpierw je sobie uświadomić, a czasem nawet wyznaczyć na nowo. Dobrym do tego miejscem może być szkolenie z asertywności i obrony przed manipulacjami. Na co dzień rzadko bowiem mamy okazję czy motywację zastanowić się nad tym, na co i komu chcemy pozwolić oraz co nam przeszkadza.

Kolejny krok to identyfikacja i modyfikowanie dotychczasowych reakcji. W sytuacji prośby, groźby czy krzyku wiele osób odruchowo zgadza się, idzie na kompromis, nie mówi tego, co naprawdę myśli… To naturalne reakcje, wynikające ze strachu przed odmową, odrzuceniem, eskalacją problemu, utratą pewnych korzyści, jakie czerpiemy z bycia uległymi lub po prostu z nieznajomości innych strategii działania. W efekcie często czujemy się niekomfortowo, nie realizujemy własnych celów, robimy coś, czego nie chcemy i mamy do siebie żal („Czemu nie zareagowałem inaczej…?”).

Jeśli masz tego dosyć i chcesz coś zmienić, zastanawiasz się pewnie, jak to zrobić?!
Nie da się sprowadzić kompetencji tj. asertywność, egzekwowanie i konstruktywna krytyka do poziomu swobodnego posługiwania się słowem „nie”. Przede wszystkim chodzi o umiejętność zadbania o własny komfort. Ta wymaga odwagi, przełamania często wieloletnich nawyków i oczywiście opanowania nowych, konstruktywnych strategii działania. Asertywność to także coś więcej, niż reakcje na zachowania innych i napotykane okoliczności. To postawa proaktywna – nie czekasz, tworzysz możliwości, wychodzisz z propozycjami, kreujesz rzeczywistość, w sposób który Ci odpowiada.

Zmiana nie przychodzi łatwo. Podczas szkolenia masz okazję skonfrontować się z własnymi ograniczeniami w bezpiecznej przestrzeni pod okiem profesjonalisty. Wypracujesz i przećwiczysz zachowania, zgodne z Twoimi potrzebami, a nie z obowiązującymi schematami. Nowe umiejętności wymagają praktyki, dlatego na szkoleniu jest miejsce na popełnianie błędów i wyciągania wniosków, zanim zaczniesz wdrażać zmiany w codziennym życiu.
 

Z początku osoby z Twojego otoczenia mogą reagować zdziwieniem, Ty sam będziesz potrzebować trochę czasu i kilku potknięć, by poczuć się w pełni swobodnie z nowym sposobem zachowania. Jednak dzięki włożonej pracy i odwadze, osiągniesz swój cel. Będziesz potrafił jasno wyznaczać granice, odmawiać bez poczucia winy, mówić o tym, czego potrzebujesz, egzekwować pożądane zachowania, reagować, gdy „coś jest nie tak”. Będziesz umiał zbudować swój autorytet i zadbać o własny komfort z poszanowaniem granic innych.
 

Wciąż myślisz, że to nie dla Ciebie? że nie masz do tego predyspozycji? Nie daj sobie wmówić, że nie możesz zadbać o siebie i poprawić jakości swojego życia. Możesz! Pytanie brzmi: „Czy się odważysz?”