Szkolenia HR
Co mówią badania i raporty na temat zmian w zapotrzebowaniu na kompetencje HR?
Jakich kompetencji będziesz potrzebować w postpandemicznej rzeczywistości? Jakie wyzwania czekają HR w perspektywie kilku, kilkunastu miesięcy? W jakie szkolenia warto zainwestować już teraz, by być gotowym do działania w czasie niepewności i zmian oraz w najlepszy możliwy sposób wspierać pracowników swojej firmy, gdy nastanie nowa normalność? Czy szkolenia, jakie do tej pory były na rynku to już przeżytek?
Szkolenia miękkie odpowiedzią na najistotniejsze wyzwania?
Według autorów raportu Deloitte "Global Human Capital Trends 2021" najistotniejszym wyzwaniem z jakim mierzą się dziś organizacje jest „zachowanie ludzkiego oblicza w świecie, w którym króluje technologia”. Przejście dużej części pracowników na zdalny tryb pracy nie ułatwia sprawy, a kto inny jeśli nie pracownicy działu HR mają wspierać organizację w dbaniu o potrzeby i satysfakcję zatrudnionych ludzi.
„52% respondentów uważa, że dział HR znacząco się zmieni”
Oprócz bycia na bieżąco z nowinkami technologicznymi i rozwijania kompetencji w tym obszarze, warto by pracownicy działów HR uczestniczyli w szkoleniach dedykowanych HR, aktualizowali swoją wiedzę o najnowsze trendy i doskonalili swoje umiejętności miękkie.
Wzmacnianie relacji między pracownikami i ich zespołem, wspieranie w procesie adaptacji do zmian, to tylko przykłady wyzwań, które zrodziły się w czasie pandemii. Jedynie dzięki wysoko rozwiniętym kompetencjom miękkim pracownicy HR będą skutecznie odpowiadać na zmieniające się potrzeby pracowników.
Jakie są nowe potrzeby pracowników?
Z odpowiedzi respondentów wynika, że jedną z istotniejszych potrzeb, która pojawiła się w momencie przejścia na tryb home office, jest poczucie przynależności. Wiele osób ceni sobie możliwość pracy zdalnej, elastyczność, oszczędność czasu związaną z brakiem konieczności dojazdów do miejsca pracy – trudniej natomiast utrzymywać dobre relacje ze współpracownikami, motywację oraz zbudować poczucie przynależności.
Rosną również oczekiwania pracowników, związane z dbałością o samopoczucie (well-being): „97% pracowników uważa, że dbanie o dobre samopoczucie pracowników jest obowiązkiem firmy”. Kryzys związany z pandemią silnie wpłynął na nastroje, morale i poczucie bezpieczeństwa nas wszystkich. Wzrosło zainteresowanie szkoleniami z zarządzanie emocjami i stresem, automotywacją, adaptacją do zmian.
Czy wrócimy jeszcze do biur i pracy stacjonarnej?
Wnioski z innego badania przeprowadzonego pod koniec 2020 roku - „WEF Future of Jobs” wskazują na podobne trendy: 84% pracodawców jest nastawiona na szybką cyfryzację procesów i znaczący wzrost pracy zdalnej - przeniesienie nawet 44% siły roboczej w tryb pracy zdalnej.
Najnowsze dane z badania przeprowadzonego na początku tego roku przez ClickMeeting „Jak oceniamy pracę zdalną po roku pandemii?”, pokazują natomiast, że jedynie 25% firm planuje powrót do pracy stacjonarnej w pełnym wymiarze jeszcze w tym roku, 34% ankietowanych zadeklarowało pracę w formie hybrydowej, a 24% nie wie, jak będzie wyglądała sytuacja w ich firmie. Ponad połowa badanych - 54% wyraża chęć dalszej pracy w trybie zdalnym, a 34% w formie hybrydowej.
Przyspieszona cyfryzacja procesów i ekspansja zdalnego trybu pracy oprócz wielu korzyści niesie też obawy o produktywność i dobre samopoczucie pracowników. W związku z tym 1/3 pracodawców przewiduje konieczność podjęcia działań w celu wspierania poczucia wspólnoty, więzi i przynależności między pracownikami i zadbania o ich dobre samopoczucie.
„Reskilling”, „upskilling” i „super zespoły”
Niektóre zawody znikają z rynku pracy, wypierane przez technologię, automatyzację procesów, algorytmy i sztuczną inteligencję – w ich miejsce pojawiają się nowe, o których nie śniło się nam kilka lat, a nawet kilka miesięcy temu. Powstają „super zespoły” - połączenie człowieka i sztucznej inteligencji. Zmiany te wymuszają na pracownikach konieczność zdobywania nowych kompetencji, podnoszenia umiejętności i poszerzania wiedzy.
Jakich szkoleń potrzebują pracownicy HR, by skutecznie odpowiadać na te potrzeby?
Budowanie relacji, dialog, negocjacje, szukanie kreatywnych rozwiązań, przezwyciężanie konfliktów, zarządzanie zmianą – tego maszyny jeszcze nie potrafią. W wielu sytuacjach nie potrafią też tego ludzie – dlatego tak ważne jest, by pracownicy działów HR uczestniczyli w szkoleniach, które pozwolą im doskonalić kompetencje miękkie i w następnym kroku, jako skuteczni HR Biznes Partnerzy, wspierali menadżerów i zespoły w dbaniu o właściwą komunikację i efektywną współpracę.
Kompetencje przyszłości nie tylko dla HR
W badaniu „WEF Future of Jobs” pracodawcy wskazali umiejętności, które według nich zyskują na znaczeniu (w okresie do 2025 r.), są to umiejętności krytycznego myślenia, analizy i rozwiazywania problemów oraz kompetencje związane z zarządzaniem sobą, uczeniem się, odpornością i tolerancja na stres oraz elastyczność.
Top 15 – lista kluczowych kompetencji wg raportu „WEF Future of Jobs 2020”:
- Analityczne myślenie i innowacyjność
- Umiejętność uczenia się
- Kompleksowe rozwiązywanie problemów
- Analiza i krytyczne myślenie
- Kreatywność, oryginalność i inicjatywa
- Przywództwo i wpływ społeczny
- Wykorzystanie technologii
- Projektowanie technologii i programowanie
- Odporność, tolerancja na stres, elastyczność
- Rozumowanie, rozwiązywanie problemów i generowanie pomysłów
- Inteligencja emocjonalna
- Rozwiązywanie problemów i user experience
- Służenie, orientacja na usługi
- Analiza i ocena systemów
- Perswazja i negocjacje
Szkolenia miękkie i szkolenia HR realizowane przez trenerów 4GROW to potężna dawka inspiracji, technik, metod, najnowszej wiedzy i trendów. My również dopasowujemy się do zmieniającej się rzeczywistości i modyfikujemy szkolenia, by jak najlepiej odpowiadały na zmieniające się potrzeby uczestników.
Sprawdź, jak możesz doskonalić niektóre z tych kompetencji korzystając z wiedzy i doświadczenia trenerów 4GROW.
Lista naszych szkoleń HR:
Szkolenia dla HR
Źródła:
- Raport Deloitte "Global Human Capital Trends 2021"
- Raport „WEF Future of Jobs”
- Raport CllickMeeting "Jak oceniamy pracę zdalną rok po pandemii"