4GROW Mateusz Dąbrowski 4GROW https://4grow.pl mailto:[email protected] 531314431 4GROW to butikowa, rodzinna firma szkoleniowa oferująca szkolenia najwyższej jakości z obszaru kompetencji miękkich, osobistych i menedżerskich 4grow.pl https://4grow.pl https://www.facebook.com/4GROW/ 4GROW
Panieńska 9 lok. 25 03-704 PL Warszawa
4GROW firma szkoleniowa szkolenia z kompetencji miękkich szkolenia menadżerskie

Przykład zadania sesji Assessment / Development Center: Dyskusja grupowa z rolami

Nazwa: Plan wyjazdu
Czas trwania: 60 min
Grupa docelowa: zespół pracowników marketingu
Liczba uczestników: 4-6
Kompetencje badane w ćwiczeniu: zarządzanie konfliktem, podejmowanie decyzji, komunikatywność, delegowanie

Wskazówki organizacyjne

Dla ćwiczenia należy przygotować 4-6 egzemplarzy materiałów oznaczonych jako „dla wszystkich uczestników”, po jednym egzemplarzu szczegółowych opisów ról, które uczestnicy otrzymają na początku zadania oraz dodatkowe materiały „dla wszystkich uczestników”, które uczestnicy otrzymają po 25 minutach dyskusji. Po kolejnych 10 minutach dyskusji asesor prosi przedstawiciela grupy o zaprezentowanie ustaleń.
Uczestnicy mają do dyspozycji trzy laptopy z dostępem do Internetu, flipchart oraz flamastry.

Instrukcja dla uczestnika

  • Zapoznanie się z materiałem: 10 min
  • Podział ról: 5 min
  • Zapoznanie się z rolą: 5 min
  • Dyskusja: 35 min
  • Przedstawienie propozycji grupy: 10 min

Materiały dla wszystkich uczestników

Pracujesz w jednej z wiodących firm szkoleniowych. Jesteś członkiem zespołu, który opracowuje nowy kompleksowy program rozwojowy dla pracowników średniego szczebla. Szef wysyła was na 2 dni do Brodnicy, gdzie macie zaprezentować opracowany program przed strategicznym z punktu widzenia firmy kontrahentem, nawiązać z nim kontakt, który zaowocuje w przyszłej współpracy oraz zintegrować się w waszym zespole, który został utworzony na potrzeby tego projektu.  

Wyjeżdżacie pociągiem w sobotę o 9. Omówienie opracowanego programu zajmowało dotychczas ok. 8 godzin. Powinniście uwzględnić w nim:

  • proces badania potrzeb i obszarów rozwojowych
  • sposób dopasowania treści szkoleniowych do zapotrzebowania,
  • sposób rekrutacji uczestników,
  • proces tworzenia materiałów,
  • systemu ewaluacji.

Kierownik chce otrzymać szczegółowy plan Waszego wyjazdu, który ma być gotowy jeszcze dziś. Rozkład ma zawierać informacje o zagospodarowaniu każdej godziny od wyjazdu do powrotu, łącznie z zarysem wystąpienia przed Klientem oraz dokładnym sprecyzowaniem miejsc, w których będziecie przebywać. Możecie korzystać z Internetu w dostarczonych laptopach.    

Opisy ról

Uczestnik 1. Jesteś 35 letnim trenerem biznesu. Na podstawie doświadczenia wiesz, że dobra relacja z Klientem ma kluczowe znaczenie dla powodzenia projektu, aspekty organizacyjne czy merytoryczne mają dla Ciebie drugorzędne znaczenie. Jesteś zadowolony z wyjazdu, który po tygodniach ciężkiej pracy traktujesz jako nagrodę, szansę odpoczynku i dobrej zabawy. Masz ochotę lepiej poznać pozostałe osoby z Twojego zespołu, z którymi dotychczas nie miałeś okazji współpracować i dobrze się bawić.

Uczestnik 2. Jesteś specjalistą od technicznych rozwiązań szkoleniowych. W aktualnym projekcie odpowiadasz za aplikację dopasowującą uczestnika do danego szkolenia oraz system ewaluacyjny, dzięki któremu można będzie ocenić efektywność programu. Nie lubisz publicznych wystąpień, ani nie widzisz potrzeby integrowania się z pozostałymi. Według Ciebie dobrze dopracowany projekt sam się obroni, dlatego powinniście jeszcze skorzystać z okazji i wspólnie z zespołem omówić niuanse, możliwe ryzyka i przetestować aplikacje. Najchętniej zostałbyś w hotelu, by doszlifować projekt.

Uczestnik 3. W firmie odpowiadasz za analizę potrzeb Klienta i uczestników szkoleń oraz badanie luk kompetencjach, do których dopasowujesz odpowiednie działania rozwojowe. Wyjazd stanowi dla Ciebie świetną okazję, by zobaczyć jak najwięcej zabytków, gdyż ich fotografowanie stanowi Twoją pasję. Twoim dodatkowym zajęciem jest prowadzenie bloga turystycznego, na którym masz okazję dzielić się zrobionymi fotografiami. Niestety w weekend często zabytki są dostępne w ograniczonych godzinach.

Uczestnik 4. Jesteś 40-letnim trenerem, który będzie realizował szkolenia w ramach opracowanego przez zespół programu. Wyjazd ma według Ciebie kluczowe znaczenie dla merytorycznego sprecyzowania planu pod kątem wymagań Klienta. Wiesz, że często początkowe niedopowiedzenia mogą przyczynić się do niezadowolenia Klienta i spowodować fiasko projektu. Zależy Ci na tym, żeby przez dwa dni zdobyć możliwie jak najwięcej informacji od kontrahenta, które każdy ze specjalistów w zespole będzie mógł wykorzystać do optymalizacji tej części projektu, za którą odpowiada.

Materiały dla wszystkich uczestników (dostarczone przez asesora po 20 minutach dyskusji)

Szef odbył właśnie rozmowę z jednym ze stałych klientów w Ostródzie, który korzysta z doradztwa Waszej firmy w zakresie rozwoju pracowników. Klient okazał się być wstępnie zainteresowany nowym programem rozwojowym. Korzystając z wyjazdu do Brodnicy szef poprosił was o spotkanie się również z tym Klientem. Uwzględnijcie to w planie wyjazdu.     

Wskazówki dla asesorów

Każdy z uczestników ma pewne preferencje dotyczące wyjazdu służbowego. Nadrzędnym interesem zespołu jest działanie na korzyść firmy – zwerbowanie klienta i integracja, która zwiększy efektywność współpracy. Obserwujcie, czy w grupie wyłoni się lider. Ważne, by mimo różnych stanowisk potrafił doprowadzić do wspólnego porozumienia. Efektywne tworzenie szczegółowego planu wyjazdu wymaga od niego koordynacji i podziału zadań pomiędzy poszczególnych uczestników oraz podejmowania ostatecznych decyzji.