Które wybrać: szkolenie (live) online, webinar czy stacjonarne? Błędy i 8 kryteriów wyboru optymalnej formy szkolenia

Formy szkolenioweJak łatwo jest stracić 190 000 zł wydane na projekt szkoleniowy? Tak samo łatwo, jak 1 900 zł wydane na szkolenie dla jednego pracownika!

I aktualny szał związany z onlinem bardzo w tym pomaga. Tym bardziej, że mitów o tym, która forma jest najlepsza i czym powinna się charakteryzować, jest dużo na rynku.

Dlatego w tym artykule pokażę Ci 8 sposobów na wybór optymalnej formy szkolenia, która zaoszczędzi Tobie i Twojej organizacji przepalonego budżetu i w dłuższej perspektywie - rozczarowania oraz zapewni najwyższy stosunek ROI, czyli zwrotu z inwestycji w szkolenia.

Czy wszystko jedno na jakie pójdziesz szkolenie – stacjonarne czy online? Czy 2-godzinne webinarium może mieć taką samą efektywność jak dwudniowe szkolenie?

 

Jak możesz zadbać o optymalny ROI kupowanych szkoleń?

Spis bogatej treści, w jaką Cię poniżej wyposażamy:

I. Wysłuchaj podcastu o błędach wyboru i 8 czynnikach wpływających na ROI ze szkolenia

Podcast jest nagrany w formie ciekawej dyskusji między dwoma psychologami biznesu, trenerami i coachami: Mateuszem Dąbrowski, prezesem 4GROW, oraz Sabiną Dąbrowską-Olbryś, menedżerem ds szkoleń w 4GROW. Przejdź do podcastu >>

II. Sprawdź słuszność tego, co mówimy - zweryfikuj opinie uczestników szkoleń

Pod podcastem sam możesz się przekonać, co o motywacji do uczenia się i efektywności szkoleń mówią konkretne osoby z biznesu. Przejdź do opinii >>

III. Wykonaj krótki, 4-pytaniowy Test

który pomoże Tobie lub Twoim współpracownikom wybrać optymalną formę szkolenia! Przejdź do Testu >>

IV. Pobierz Infografikę

pokazującą różnice w korzyściach między formami szkoleniowymi. Wyświetl infografikę >>

V. Zdobytą wiedzę odświeżaj czytając artykuł podsumowujący

Artykuł jest skrótem podcastu i zawiera najważniejsze treści (nie wszystkie). Przejdź do artykułu >>

I. Wysłuchaj Podcastu o błędach wyboru i 8 czynnikach wpływających na ROI ze szkolenia

Podcast trwa 1 godz. 22 min. i możesz pobrać go na telefon/komputer lub odsłuchać bezpośrednio na tej stronie.

icon

Kolejne odcinki prosto na Twojego maila

podcast: Rozwój z Trenerami Biznesu  – wskazówki dla Ciebie i Twoich pracowników

Dziękujemy! Witaj w gronie osób szukających okazji do rozwoju!

Sprawdź skrzynkę mailową, żeby potwierdzić swój zapis.

1. Wpływ metodyki szkolenia oraz trenera na zmianę stosunku uczestnika do szkolenia z - na +:

Nie jestem fanem szkoleń. Pomyliłem się! Nie byłem fanem szkoleń!

Podchodziłem do szkolenia z obowiązku i z dużą niechęcią. Jednak po dwóch dniach głupio mi z myślą, że miałem takie uprzedzenia – naprawdę warto!

Och, jak ja się broniłam! Jak nie chciałam!
Kolejny kurs z prezentacji - na co mi to!
2 dni wyjęte z pracy i pewnie stresik gwarantowany.

I jak się łatwo domyśleć można, uległam namowom szefowej działu – no bo ten Mateusz taki chwalony zewsząd i stamtąd. Uległam także podszeptom – możesz stracić coś cennego skoro taki chwalony.

 No i jak było? Oczywiście, że był to kurs z prezentacji, oczywiście 2 dni wyjęte z pracy i oczywiście stresik gwarantowany.

Jednakże nie zdradzę co się stało ze stresikiem (i nie to co czytający zapewne sobie myśli). 2 dni wyjęte z pracy stały się 2 dniami wypełnianymi odrdzewianiem starych i nabywaniem nowych narzędzi pracy. A kolejny kurs z prezentacji okazał się wyjątkowo nieszablonowym kursem z prezentacji.

 Poza tymi wszystkimi och i ach - dobry człowiek z tego Mateusza co takiego wsparcia jak on dawno nikt mi nie zafundował i takim dynamitem dawno nie naładował.

No i właściwie to ja się doskonale bawiłam!
Dziękuję :)
Przemieniona z rybki w pożeraczkę rekinów,
czyli Joanna w innej osobie

Wróć do listy z kategoriami opinii

 

2. Wpływ metodyki szkolenia oraz trenera na to, że uczestnicy po jedno/dwudniowych szkoleniach live online są w pełni usatysfakcjonowani:

Wróć do listy z kategoriami opinii

 

3. Wpływ metodyki szkolenia oraz trenera na motywację, do dalszego uczenia się, inspirację

Dziękuję za indywidualne podejście i odpowiednie zgłębienie tematów. Jestem zainspirowany do rozwoju moich zdolności managerskich i przywódczych. Szkolenie z odpowiednią ilością czadu!

Wyszedłem zmotywowany do pracy dzięki większej świadomości pewnych zjawisk. Potrzeba zmian do wprowadzenia w życie prywatne i zawodowe jest po szkoleniu ogromna. Cieszę się, że byłem stawiany w trudnych sytuacjach, które można było później poddać wiwisekcji i przeanalizować. Formuła warsztatowa jest jedyną słuszną. Atmosfera na szkoleniu dawała uczucie odpoczynku psychicznego pomimo dużego zaangażowania emocjonalnego. Cieszę się, że nie było barier w przekazywaniu obserwacji swoim kolegom / koleżankom dzięki wytworzonej atmosferze szczerości.
 

Szkolenie uwalnia w tobie wewnętrzną bestię mówcy. Warsztaty dodają dużo pewności siebie oraz uświadamiają, że otoczenie odbiera nas inaczej niż my sami.

Mam głowę przepełnioną refleksjami. Zrobiłam spory insight w siebie. Szkolenie z negocjacji otworzyło mi oczy na siebie wewnątrz, na swoje postawy i pozwoliło w ogniu przetrawić iluzje o swojej skuteczności negocjacyjnej. To nie jest szkolenie czy kurs, to dużo więcej - to warsztat poznawczy, który daje wędkę i nawet instrukcję do jej obsługi, ale nie zmusza do wyboru tego hobby. Nie powiem, że jestem zachwycona, bo to nie ma być słodka laurka. Czasami wychodziłam ze strefy komfortu. Jestem przemieniona! Do tego oszołomiona ilością wiedzy o chwytach, ale i obronie przed nimi. Podoba mi się podejście do tematu od strony dążenia do satysfakcji obu partnerów, szacunku, pracy na przekonaniach i potrzebach, ale także z drugiej strony przywiązanie uwagi do takich detali jak przydatne zwroty, NLP czy zwizualizowana metodyka. Trener daje uczestnikowi samoświadomość - otwiera drzwi pokazując inne opcje (a nawet dając możliwość ich przetestowania), a to bardzo ważny krok do rozwoju i wzbogacenia kompetencji, nie tylko negocjacyjnych. Czy poleciłabym? Każdemu. Miękkim i twardym negocjatorom. Pozycyjnym i unikającym. Nawet tym domowym :)

Wróć do listy z kategoriami opinii

 

4. Wpływ metodyki szkolenia oraz trenera na przełamywanie schematów myślowych uczestnika, zwiększenie samoświadomości, zmiany w życiu:

Jeżeli myslisz, że wiesz o sobie wszystko, to zapraszam na szkolenie 4GROW. Gwarantuję Tobie, że nie wiesz. Gorąco polecam!!!

Energetyczne, wyczerpujące, uwalniające.

To szkolenie realnie otworzyło pewne szuflady, nareszcie to poczułem.

To, co ja wyniosłem ze szkolenia, to zupełnie inne widzenie samego siebie. Swoich silnych i słabych stron. Kluczem do takiego efektu, był sposób prowadzenia szkolenia. Liczne prowokacje, które uderzały bardzo mocno w moje ego i słabe strony. Pytanie o moją odpowiedzialność pierwszego dnia, dało mi dużo do myślenia. Pytanie „Czy chcesz, żeby dalej tak było?” jest tym, czego mi brakowało i już wykorzystuje je w życiu prywatnym i zawodowym.
Pierwsza część była dla mnie zaskakujące. Druga była trudna – obfite w męczące konfrontacje z Mateuszem, dzięki którym mogłem poznać swoje strategie myśli i zachowań oraz przećwiczyć poznane techniki w takich sytuacjach.
Jestem pod wrażeniem intensywności szkolenia i braku wymuszanych przerw czy przerzucania pracy tylko na mnie. Nie zauważyłem tego, co zdarza się na innych szkolenia - "proszę o zrobienie ćwiczenia i za 10 minut ….", czy bardzo długich wywodów teoretycznych.
Cały czas czułem, że Mateusz jest ze mną na tym szkoleniu i w pełni się w nie angażuje. Jest to dla mnie bardzo ważne.
Podsumowując szkolenie - oceniam je bardzo dobrze i jestem pewien, że na długo zostanie w mojej głowie.

Wróć do listy z kategoriami opinii

 

5. Wpływ metodyki szkolenia oraz trenera na internalizację przez uczestnika zdobytych technik, narzędzi i wiedzy - ze swoją mapą poznawczą:

Nie byłem jeszcze na tak dobrze prowadzonym, pełnym praktyki szkoleniu. Najtrudniejsze przed nami, ale czuję, że to były bardzo dobrze zainwestowane dwa dni. Teraz nie może się już nie udać.

Zapisując się na szkolenie miękkie każdorazowo podejmujemy ryzyko – wiele szkoleń obecnych na rynku oferuje wątpliwą jakość lub niskie wartości praktyczne, które uczestnik jest w stanie ze szkolenia wynieść. Z całą odpowiedzialnością mogę stwierdzić, że szkolenie Motywowanie i Zarządzanie Zespołem w 4GROW było najlepszym miękkim szkoleniem w jakim miałem okazję brać udział.

 

Bardzo polecam. Dwa dni efektywnie spędzonego czasu, który pozwoli na lepszą organizację czasu mojej pracy i oczekuję - zaoszczędzi mój czas. Szkolenie było prowadzone w sposób ciekawy, w dobrym tempie, ze zwróceniem uwagi na najistotniejsze elementy, dostosowane do naszych potrzeb i oczekiwań.

Szkolenie Zarządzanie czasem i sobą w czasie było niezwykle interesujące i pouczające. Techniki zarządzania czasem, priorytetyzowania i automotywacji uświadomiły mi, jak wiele błędów popełniam i paradoksalnie, jak łatwo sobie z nimi radzić. Warte podkreślenia jest, iż na szkoleniu pracowaliśmy na "żywych" przykładach z naszego życia, dzięki czemu o wiele łatwiej będzie mi wcielić nowe rozwiązania w życie.

Szkolenie to napełniło mnie wielkim optymizmem i nadzieją na odzyskanie życia prywatnego. Gorąco polecam wszystkim zabieganym, zapracowanym i wiecznie nie mającym czasu.

Wróć do głównego spisu treści

 

V. Artykuł podsumowujący
Różne formy szkoleń – co tak naprawdę dostajesz w ofercie?

Nim zacznę omawiać różnice między formami szkoleń, doprecyzuję ich definicje, ponieważ w tym obszarze również jest sporo nieporozumień, przez co efekt może być taki, że kupując przysłowiowego mercedesa dostaniesz trabanta. Formy szkoleniowe możemy podzielić na dwie główne kategorie: szkolenia online oraz szkolenia stacjonarne.

Wśród szkoleń online z kolei wyróżniamy szkolenia synchroniczne i szkolenia asynchroniczne.

Szkolenia synchroniczne

Szkolenia synchroniczne to forma szkoleniowa pozwalająca na interakcję zarówno z trenerem jak i pomiędzy uczestnikami – na żywo, w czasie rzeczywistym. Do tej grupy zaliczamy:

  • Webinary / webinaria, czyli web – seminaria - wykłady wideo transmitowane na żywo poprzez platformy internetowe. Zazwyczaj są to krótkie formy - trwające 30-90 minut. Może w nich uczestniczyć nawet kilkaset (a jeśli dana platforma na to pozwala - tysiące) osób, jednak kontakt z trenerem i innymi uczestnikami ograniczony jest do tzw. chatu tekstowego.
  • Szkolenia live online - będące najczęściej wirtualnym odpowiednikiem tradycyjnych stacjonarnych szkoleń a zatem najczęściej trwają od kilku godzin do kilku dni. Zwykle przeprowadza się je w mniejszych grupach, aby każdy z uczestników przy pomocy kamery i mikrofonu mógł w pełni uczestniczyć w interakcji z resztą grupy oraz trenerem.

Szkolenia asynchroniczne

Szkolenia asynchroniczne z kolei to popularne gotowe szkolenia - możliwe do zrealizowania i wielokrotnego odtworzenia w dowolnym czasie. Często dostępne są na platformach e-learningowych i  możesz je kupić, ściągnąć na własny komputer lub przerabiać lekcja po lekcji przy pomocy specjalnego panelu edukacyjnego.

Pozostają nam jeszcze szkolenia stacjonarne, czyli najbardziej klasyczna forma szkoleń, gdzie grupa osób spotyka się w jednej sali i pod przewodnictwem trenera przyswaja i rozwija nowe umiejętności.

Błędem byłoby stwierdzenie, że każda z powyższych form szkoleniowych sprawdzi się dla Ciebie idealnie. Błędem byłoby także jednoznaczne wskazanie, która z tych form jest najefektywniejsza – bo to, która z nich będzie dla Ciebie najlepsza zależy od różnych czynników. Po lekturze dalszych sekcji artykułu z łatwością będziesz mógł / mogła wybrać taki rodzaj szkolenia, który pozwoli Ci w najlepszym stopniu wykorzystać przeznaczony na nie czas.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze form szkoleniowych?

Wybór odpowiedniej formy szkoleniowej przełoży się  na zwrot z Twojej inwestycji czasowej i finansowej nie tylko w postaci rozwoju kompetencji Twoich lub pracowników – ale także przełoży się na osiąganie wymarzonych celów życiowych lub wyższą efektywność biznesową. Dlatego przy wyborze form szkoleniowych zwróć uwagę na osiem poniższych czynników - każdy z nich wpływa na to, czy dana forma szkoleniowa będzie dla Ciebie lub Twoich pracowników efektywna:

  1. Wydajność intelektualna w czasie szkolenia
  2. Koncentracja w czasie szkolenia 
  3. Efektywność logistyczna i czasowa szkolenia
  4. Proces grupowy
  5. Motywacja do rozwoju
  6. Planowany etap nabytej kompetencji
  7. Proces internalizacji nowej wiedzy
  8. Emocje jako "nośnik" pamięciowy

1. Długość szkolenia

długość szkolenia

Gdy wykonujesz dowolną czynność, to wraz z upływem czasu spada Twoja wydajność intelektualna. Bez względu na to, czy jesteś na szkoleniu, czytasz książkę, czy oglądasz film.

Czy to znaczy, że w momencie zauważenia spadku wydajności należy zakończyć wykonywaną czynność? Niekoniecznie. Przecież w pracy siedzisz 8 godzin, nie wracasz do domu po dwóch, gdy Twoja wydajność intelektualna jest na niższym poziomie, prawda? Zamiast tego robisz sobie przerwę i wracasz do czekających zadań.

Podobnie jest z dłuższymi szkoleniami. Dobrze rozplanowane przerwy pomiędzy poszczególnymi blokami tematycznymi pozwalają uczestnikom odpocząć i przywrócić wydajność intelektualną, która spadła.  Możemy ten proces przyśpieszyć a później także podtrzymywać oczywiście przy pomocy różnorodnych narzędzi trenerskich aktywizujących procesy poznawcze i emocjonalne uczestnika szkolenia.

Jeśli trener ma odpowiednie kompetencje – potrafi przy pomocy odpowiednich środków zaangażować intelektualnie uczestników szkolenia, tak, że czas upłynie im niezauważenie.  Zupełnie, jakby czytali fascynującą książkę, od której, mimo późnej pory, nie są w stanie się oderwać - lub jakby byli na niezwykłej wyprawie podczas której ich ciekawość jest na stale wysokim poziomie.

 

2. Koncentracja w czasie szkolenia 

koncentracja

W sieci możemy znaleźć opinie, że szkolenia - szczególnie szkolenia online - trwające cały dzień lub kilka dni stanowią prawdziwą mękę dla uczestników, powodują znaczny spadek koncentracji i przez to są nieefektywne. Czy tak jest naprawdę? Czy przykładowo 2-godzinne szkolenia rozłożone na cztery  dni są lepszym rozwiązaniem niż udział w  8 – godzinnym szkoleniu w sali szkoleniowej? Czy możliwe jest utrzymanie wysokiej koncentracji w czasie całodniowego szkolenia online?

Odpowiedź jest oczywista, gdy wiesz co wpływa negatywnie na koncentrację.

Czy znasz pojęcie efektu piły? Jeśli nie, to szybko przypomnę: efekt piły to sytuacja tożsama z próbą piłowania drewna ręczną, metalową piłą. Na początku, gdy metal wygina się na boki - przy pierwszych kilku ruchach jest ciężko, ale jeśli nie przestaniesz piłować, w końcu łapiesz odpowiedni rytm, piła wpada w odpowiednie tory i znacząco zwiększasz skuteczność cięcia.

Podobnie jest z koncentracją. Jeśli na szkolenie przeznaczysz godzinę dziennie przez 8 dni, to nie będziesz tak samo wydajny, jak w czasie takiej samej liczby godzin ale zrealizowanych w czasie tego samego dnia  szkoleniowego. Mnóstwo procesów myślowych, z którymi masz codziennie do czynienia (rodzina, sprawy zawodowe) skutecznie utrudniają złapanie pełnej koncentracji na rozwijaniu nowej wiedzy i umiejętności zaraz po rozpoczęciu szkolenia.  A to oznacza, że efektywniej jest, gdy rozpoczynasz ten proces raz a nie na przykład 8 razy.  Z tego powodu szkolenia trwające cały dzień (lub dwa, trzy dni), pozwalające odciąć się od zewnętrznych bodźców dają znacznie lepsze efekty niż podzielenie tego samego szkolenia  na większą ilość krótszych spotkań.

 

3. Efektywność logistyczna i czasowa szkolenia

efektywność logistyczna i czasowa

Trzeci czynnik związany z czasem trwania szkoleń to efektywność logistyczna i czasowa.

Pojedynczy, pełny dzień szkoleniowy wymaga zarezerwowania konkretnej ilości godzin w konkretnej dacie i (w przypadku szkoleń stacjonarnych) pojawienia się w umówionym miejscu. W przypadku szkolenia online zamiast tego wystarczy, że stworzysz sobie odpowiednie warunki, np. Pojedziesz  do biura, zawieziesz dzieci do opiekunki itp.

Koszt logistyki oraz czasu na nią przeznaczonego jest w takim przypadku jednorazowy.

W przypadku szkoleń rozbitych na kilka dni i rozstrzelone w czasie terminy dokładnie taki sam koszt ponosisz wielokrotnie.  Jeśli natomiast wybierzesz szkolenie w warunkach, które zakłócają Twoją koncentrację i obniżają zaangażowanie, wówczas niska będzie nie tylko efektywność czasowo – finansowa ale także - rozwojowa. Dlatego - jeśli w domu nie masz odpowiednich warunków do tego, by uczestniczyć w szkoleniu online – efektywniejsze będzie dla Ciebie szkolenie stacjonarne. Miejsce pracy (biuro, sala konferencyjna w biurze) jest zazwyczaj miejscem bardzo obniżającym efektywność szkoleń - ze względu na to, że bezpośrednio wpływa na koncentrację - zazwyczaj uczestnicy szkolący się w miejscu pracy są “atakowani” z różnych stron bodźcami związanymi z ich zadaniami – a to wywołuje efekt piły podczas szkolenia. Mimo więc oszczędności kosztowej, trzeba w tym wariancie mieć na uwadze ryzyko niższej efektywności zarówno szkolenia stacjonarnego jak i online realizowanego w miejscu pracy.

 

4. Proces grupowy

proces grupowy

Czwarty czynnik, na jakim chcę się skupić, to proces grupowy. Zachodzi on tylko w sytuacji, w której poszczególni uczestnicy szkolenia wchodzą ze sobą i z trenerem w interakcje - szczególnie gdy widzą się i słyszą nawzajem. Składa się on zazwyczaj z czterech etapów:

  • formowania - obwąchiwania, gdzie poznajemy się nawzajem i nawiązujemy relacje,
  • konfliktu, kiedy następuje faza ścierania się, badania swoich granic,
  • normalizowania, gdy ustalane są zasady dalszej współpracy,
  • pełnej efektywności współpracy w czasie szkolenia.

Proces grupowy zajmuje określoną ilość czasu i pozwala całej grupie szkoleniowej nawiązać takie interakcje, które przyspieszą proces uczenia się. Ma to ogromne znaczenie dla efektywności szkolenia, bowiem uczestnik ma szansę w pełni skorzystać z procesu uczenia się dopiero w tedy, gdy nie traci energii i uwagi na etapach poprzedzających efektywną współpracę. W jaki sposób?

W grupie, w której trener doprowadził do fazy efektywnej współpracy, uczestnicy odważnie zadają pytania, wyrażają na głos swoje obiekcje, angażują się w ćwiczenia i zadania, wyciągają wnioski, wychodzą z inicjatywą, biorą odpowiedzialność za własną satysfakcję i rozwój. W czasie szkoleń zatem dłuższych i interaktywnych (live online, stacjonarne), trener ma szansę tak zarządzić interakcjami pomiędzy uczestnikami, aby wzbudzić w odpowiednim czasie odpowiednie emocje, aby dobrze wykorzystać zarówno procesy związane z wydajnością intelektualną, koncentracją, jak i procesem grupowym. Możliwość przeprowadzenia pełnego, skutecznego procesu grupowego dostępna jest wyłącznie wtedy, gdy mamy na to odpowiednio dużo czasu. Jest to więc raczej niemożliwe w sytuacji, gdy jako grupa spotykamy się np. na godzinę, dwie godziny dziennie.

Oprócz powyższych czynników związanych z czasem trwania szkolenia ( w dowolnej formie), na efektywność poszczególnych form szkoleniowych, znacząco wpływają cztery dodatkowe czynniki. Są to:

 

5. Motywacja do rozwoju

motywacja do rozwoju

Zgodnie z Krzywą Gaussa, mniej więcej 70% populacji osiąga w dowolnej dziedzinie średnie wyniki. Pozostałe 30% rozdzielone jest po równo pomiędzy wynikami wysokimi i niskimi. Podobnie jest z motywacją.

70% z nas posiada średnią motywację do rozwoju w danej dziedzinie / temacie. 15% nie posiada jejt prawie w ogóle, pozostałe 15% zaś ma silną chęć zdobywania nowej wiedzy i umiejętności w danym obszarze

Dlatego jednym z kluczowych czynników w wyborze odpowiedniej formy szkoleniowej jest określenie swojego poziomu motywacji - gotowości do samodzielnego rozwijaniasię w danej dziedzinie, inicjatywy, aktywności, chęci do dawania z siebe więcej, brania własnego rozwoju w tym obszarze w swoje ręce, aktywnego ćwiczenia, trenowania itp.

Im niższy poziom tak rozumianej motywacji do rzwoju, tym bardziej powinieneś polegać na szkoleniach prowadzonych na żywo, w czasie rzeczywistym, z bogatymi interakcjami z trenerem i  grupą innych uczestników. Wybór nieodpowiedniej formy szkoleniowej (niedopasowanej do Twojego poziomu motywacji) może spowodować, że nie będziesz w stanie skutecznie przyswoić przekazywanej wiedzy.

Ma to miejsce zwłaszcza w gotowych szkoleniach online, gdzie brak odpowiedniej motywacji sprawi, że w momencie wystąpienia jakiegokolwiek problemu (niezrozumienia tematu) nie będziesz wystarczająco zmotywowany, aby samodzielnie poszukać odpowiedzi, czy skontaktować się z trenerem prowadzącym kurs. Podobnie w przypadku webinarów - jeśli nowa wiedza wyda Ci się zbyt niepasująca do Twojej dotychczasowej mapy poznawczej – tym większe ryzyko, że jej nie zinternalizujesz – czyli nie będziesz chciał przekuć w działanie. A przecież najlepsze szkolenia to, podczas których właśnie zdobywasz całkiem nową wiedzę i umiejętności - a więc im więcej nowego, tym większą powinieneś mieć motywację do rozwoju albo tym bardziej przyda się trener, który pomoże Ci poradzić sobie z obiekcjami i przenieść nowa wiedzę na grunt praktyczny.

 

6. Planowany etap nabytej kompetencji

etapy nabywania kompetencji

Uczestnik może skończyć szkolenie na zdobyciu wiedzy, bądź zarówno wiedzy jak i umiejętności. Ten czynnik jest często pomijany, a ma potężny wpływ na to, jak szybko nasza inwestycja w rozwój (pracownika) się zmaterializuje. Możesz więc kupić tanio webinar dla setek pracowników, ale czy pamiętasz o tym, że webinar służy do zdobywania wiedzy? Spójrz - wyróżniamy cztery etapy procesu nabywania kompetencji:

  • nieświadomą niekompetencję, gdy nie wiemy, czego nie umiemy,
  • świadomą niekompetencję, gdy zdajemy sobie sprawę z naszych ograniczeń, mamy już nową wiedzę,
  • świadomą kompetencję, w czasie której wiedzę czyli stosujemy w praktyce, wykształcają się umiejętności i stosujemy je  świadomie - stale myśląc, gdy jest konieczność ich użycia,
  • nieświadomą kompetencję, gdy zdobyte umiejętności jesteśmy w stanie wykorzystać niejako automatycznie, bez potrzeby myślenia o nich.

A zatem czy Twoim celem jest doprowadzenie siebie/pracowników do trzeciego etapu nabywania kompetencji, w którym są oni w stanie wykorzystać zdobyte umiejętności w praktyce? Takie działanie możliwe jest (z największą szansą na powodzenie) podczas szkoleń wykonywanych w grupach, gdyż na nich mamy możliwość ćwiczenia (trzeba przecież innych ludzi, by mieć z kim ćwiczyć), w dodatku pod okiem doświadczonego trenera - zarówno w czasie szkoleń stacjonarnych, jak i live online masz taką możliwość.

 

7. Proces internalizacji nowej wiedzy

proces internalizacji nowej wiedzy

Proces nauczania opisuje także tzw. Cykl Kolba. David Kolb opracował schemat, w którym pokazuje, w jaki sposób zdobywasz, a następnie utrwalasz nową wiedzę  i umiejętności. Odbywa się to w czterech krokach:

  1. doświadczenie, na którym będziesz bazować,
  2. wyciągnięcie wniosków i zdobywanie wiedzy z owego doświadczenia,
  3. konceptualizacji wszystkich zgromadzonych informacji,
  4. praktyczne zastosowania nowej wiedzy.

Ja zamieniam czwarty krok na internalizację wiedzy, bowiem stosowanie w praktyce jest niczym innym jak przejściem w drugim cyklu do doświadczania właśnie nabytej wiedzy, czyli stosowaniu. A to czego brakuje mi w Cyklu Kolba, to punktu w którym człowiek stykając się z nową wiedzą, konfrontuje ją ze swoją mapą poznawczą, czyli zbiorem przekonań. Im bardziej zaawansowana wiedza/teoria, tym większa różnica z mapą poznawczą i tym większy budzi się opór, zdziwienie, wątpliwości.  Jeśli w takiej sytuacji nie będziesz mieć możliwości zadania pytania trenerowi, zgłoszenia zastrzeżenia, proces internalizacji może być utrudniony lub niemożliwy. Jeśli jednak przełamiesz się i mimo wątpliwości czy oporu zastosujesz technikę w praktyce i popełnisz błąd, bo niby czemu za pierwszym razem miałoby się udać - najprawdopodobniej odrzucisz nową wiedzę i nie przeniesiesz jej na grunt praktyczny po szkoleniu, mając przekonanie “miałem rację, słusznie mi się to nie zgadzało”. Mając pełną swobodę pracy z grupą i trenerem w odpowiednio długim do tego procesu czasie – zyskujesz szansę pełnej internalizacji wiedzy i rozwinięcia nowych kompetencji. Największe możliwości w tym zakresie dadzą Ci szkolenia stacjonarne w niewielkiej grupie (np. do 10 osób) lub szkolenia live online – co najmniej 1-dniowe.

 

8. Emocje jako "nośnik" pamięciowy

emocje

Czwartym czynnikiem wpływającym na efektywność form szkoleniowych są emocje. Stanowią one doskonały „nośnik” dla wiedzy – emocje sprawiają, że towarzyszące im bodźce, w tym intelektualne, czyli wiedzę, zapamiętujemy na dłużej i szybciej sobie przypominamy. Im silniejsze emocje, tym dłużej pamiętamy towarzyszącą im wiedzę.

W związku z tym wybierając najlepszą formę szkoleń powinieneś wziąć pod uwagę to, w której z nich będzie szansa na wzbudzenie najbardziej różnorodnych emocji o optymalnym natężeniu. Zbyt wysoki poziom emocji też nie jest dobry, ale generalnie jako uogólnienie możemy przyjąć, że w większości wypadków, interakcja z ludźmi ma większą szansę na wzbudzenie w nas emocji (czyli szkolenia stacjonarne i live-online), niż gdy jesteśmy tylko odbiorcą (webinar i online gotowe). Podkreślam, że jest to uogólnienie, bowiem świetny trener w świetnie wyprodukowany szkoleniu online gotowym, może wzbudzić większe emocje, niż słaby trener w szkoleniu interaktywnym.

Która forma szkoleniowa jest najlepsza?

Szkolenie stacjonarne? Szkolenie live online? Webinar? A może gotowe szkolenie na platformie edukacyjnej? Która z powyższych form będzie dla Ciebie idealna?

Aby ułatwić ten wybór, poniżej przygotowaliśmy zestawienie wszystkich form wraz z krótkimi informacjami na temat ich przydatności:

Webinary

Webinar jest doskonałą formą szkoleniową, jeśli myślisz tylko i wyłącznie o zdobyciu wiedzy i nie zależy Ci na umiejętnościach praktycznych. Webinary są krótkie, pozwalają jedynie na ograniczoną interakcję z trenerem, ale z drugiej strony stanowią prawdziwą pigułkę informacyjną dla osób zainteresowanych konkretnym tematem.

Gotowe szkolenia online

Gotowe szkolenia online to rozwiązanie dla osób chcących zachować maksymalnie dużą elastyczność czasową. Kupując gotowe szkolenie możesz przystąpić do niego o dowolnej, wygodnej dla Ciebie porze. Minusem jest ograniczony stopień interakcji z trenerem i brak grupy ćwiczeniowej, z którą miałbyś możliwość wymieniać doświadczenia. Ten typ szkoleń wymaga dużej motywacji, jednak pozwala wracać do poszczególnych lekcji i zawartych w nich informacji, gdy tego potrzebujesz.

Szkolenia stacjonarne

Jeśli jesteś typem osoby, która najlepiej uczy się w niewielkiej grupie, szkolenia stacjonarne będą dla Ciebie idealną formą szkoleniową. Dzięki nim jesteś w stanie skutecznie zdobywać nie tylko konkretną wiedzę, ale też pod okiem trenera zmieniać ją w praktyczne umiejętności. Ten typ szkoleń będzie idealny dla osób mieszczących się w pierwszych 85% krzywej Gaussa, tych posiadających niską i średnią motywację do samodzielnego zdobywania nowej wiedzy i umiejętności, samodzielnego ćwiczenia i samodzielnego pozyskiwania feedbacku od ekspertów poza salą szkoleniową. Dzięki dużej interakcji z trenerem, masz idealne warunki do weryfikowania swoich przekonań i wzmacniania swojej motywacji do wdrażania nowych umiejętności.

Szkolenia live online

Szkolenia live online to forma najbardziej zbliżona do szkoleń stacjonarnych. Szkolenie live online może trwać nawet 3 dni i realizowane jest w czasie rzeczywistym z trenerem i niewielką grupą. Dlatego jest to forma, którą polecam tej samej grupie, co w powyższym akapicie. Z tą różnicą, że będzie ona doskonałym wyborem dla osób chcących się rozwijać bez konieczności dbania o logistykę (transport i nocleg, gdy szkolenie odbywa się w innym mieście). Dzięki łączności online przez kamerę i mikrofon możesz uczestniczyć w całym szkoleniu, brać udział w ćwiczeniach organizowanych przez trenera i aktywnie wymieniać się doświadczeniami  z pozostałymi uczestnikami.

Każdy z nas jest inny. Każdy ma inne marzenia, cele, plany zawodowe i rozwojowe. Te ostatnie wszyscy jesteśmy w stanie skutecznie realizować  poprzez różne formy szkoleniowe. Dlatego najlepszym wyborem jest tzw. Blended learning, czyli szkolenie łączące wszystkie formy, np. Wiedzę zdobywasz przez szkolenie online gotowe lub webinar, testem online sprawdzasz czy masz odpowiedni poziom wiedzy do przystąpienia do kolejnego etapu, wątpliwości i pytania adresuje sesja pytań i odpowiedzi podczas kolejnego webinaru, gdy już masz pewność co do wiedzy, ćwiczyć w szkoleniu live online z grupą, a po pewnym czasie wdrażania technik w pracy, przychodzisz na szkolenie stacjonarne w formie warsztatu lub treningu indywidualnego, gdzie ćwiczysz na poziomie mistrza. Każda forma szkoleniowa ma więc swoje plusy i minusy i tylko połączenie ich wzmacnia plusy i niweluje minusy.

Więcej niuansów oraz szczegółową analizę znajdziesz w naszym odcinku podcastu prowadzonego w formie dialogu miedzy prezesem i założycielem 4GROW, Mateuszem Dąbrowskim oraz menedżerem ds szkoleń i wieloletnim HRowcem, Sabiną Dąbrowską-Olbryś. Możesz też pobrać infografikę przekazującą “w pigułce” różnice między formami szkoleniowymi Wyświetl infografikę >>, oraz wykonać krótki, trzy pytaniowy test, dzięki któremu dowiesz się, która forma szkolenia jest dla Ciebie w danej sytuacji najlepsza. Jeśli jesteś HRowcem lub menedżerem - serdecznie zapraszamy do dzielenia się naszymi materiałami!

fot. Lee Campbell, Unsplash.com
dźwięk Shane Ivers, https://shop.silvermansound.com/

Dodaj komentarz

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki
CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.