Inteligencja emocjonalna – po co biznesmenom?
Dlaczego firmy na równi z twardymi umiejętnościami doceniają pracowników z inteligencją emocjonalną? Ponieważ emocje mają ogromny wpływ na nasze zachowanie, a odpowiednie zachowanie potrzebne jest do efektywnego realizowania zadań w pracy. Zatem świadomość własnych emocji oraz umiejętność ich zmiany w taki sposób, aby wzmacniały naszą skuteczność, jest wręcz niezbędne w świecie biznesu. Wysoki poziom inteligencji emocjonalnej pozwala wyeliminować negatywne skutki stresu, konstruktywnie rozwiązywać problemy w zespole oraz budować satysfakcjonujące relacje biznesowe.
Relacje z otoczeniem
W biznesie coraz większą rolę odgrywa budowanie zaufania, które docelowo ma przełożyć się na zawarcie transakcji. O skuteczności tych zabiegów decyduje trafna ocena oczekiwanych efektów. Otwartość na drugiego człowieka przydaje się jednak już na etapie przygotowywania projektów ze współpracownikami. Umiejętność odpowiedniego interpretowania zachowań i emocji osób w grupie pozwala uniknąć niepotrzebnych sporów lub łagodzić rodzące się konflikty. Współpraca przebiega płynnie i pozwala realizować kolejne założenia etapowe. To także umiejętność zarządzania własnymi emocjami. Osoba z rozwiniętą inteligencją emocjonalną potrafi wcześnie reagować na pierwsze symptomy stresu np. stosując odpowiednie techniki relaksacji.
Większa satysfakcja z pracy
Elastyczność w podejściu do biznesowych decyzji – dlaczego to takie ważne? Odczuwanie względności powodów czyichś zachowań pozwala uniknąć gwałtownych reakcji i przygnębienia. Sytuacje trudne łatwiej jest wtedy rozwiązywać poprzez negocjacje, kierując sprawy w stronę rozwiązania. Osoba inteligentna emocjonalnie traktuje problemy jako szansę zmiany na lepsze, wyciąga wnioski i wdraża nowe rozwiązania. Dzięki tego rodzaju działaniom ciągle stawia się w obliczu ciekawych wyzwań. Nie dotyka jej rutyna i częściej odczuwa satysfakcję w pracy.
Rozumienie emocji
Wysoka świadomość wszystkich emocjonalnych procesów niesie ze sobą wiele korzyści. Jeśli wiesz, że doświadczasz właśnie permanentnego smutku - kluczem będzie odpowiednie jego nazwanie i dostosowanie swoich zadań do obecnego stanu. Pozostań chwilę w ciszy i spróbuj ocenić skąd wzięła się w Tobie dana emocja. Jeśli nie stać Cię dziś na wylewny entuzjazm, zostań w biurze i przejmij zadania wymagające uwagi i skupienia. Rozpoznając w sobie konkretny stan emocjonalny łatwiej jest go zmienić, np. smutek na radość. To właśnie w ten sposób ludzie biznesu osiągają największe sukcesy.
Chciałbyś rozwijać w sobie inteligencję emocjonalną? Przyjdź na „Zarządzanie stresem” – szkolenie, które pozwoli Ci skutecznie radzić sobie ze stresem, zrozumieć swoje otoczenie i samego siebie!
Dodaj komentarz