4GROW Mateusz Dąbrowski 4GROW https://4grow.pl mailto:[email protected] 531314431 4GROW to butikowa, rodzinna firma szkoleniowa oferująca szkolenia najwyższej jakości z obszaru kompetencji miękkich, osobistych i menedżerskich 4grow.pl https://4grow.pl https://www.facebook.com/4GROW/ 4GROW
Panieńska 9 lok. 25 03-704 PL Warszawa
4GROW firma szkoleniowa szkolenia z kompetencji miękkich szkolenia menadżerskie

 

Wyrażenia osłabiające Twoją sprawczość i autorytet u odbiorcy:

  • Chciałbym…
  • Czy mógłbyś…?
  • Nie jestem pewny…
  • Wybacz, że…
  • Gdybyś mógł…
  • Może jestem niesprawiedliwy…
  • Jeżeli chcesz…
  • Muszę …
  • Powinienem…

Wyrażenia programujące porażkę:

  • „Nie mógłbyś mi pomóc?”/ „Nie zachowuj się nieodpowiedzialnie.”

Ponieważ umysł ludzki nie czyta zaprzeczeń, używaj tylko zwrotów pozytywnych, np.:
Pomóż mi proszę”/ „Wierzę, że jesteś w stanie zachować się odpowiedzialnie”.

  • „Spróbuję zakończyć to zadanie do jutra.”

Słowem „spróbuję” zakładasz, że nie uda Ci się skończyć tego zadania, programujesz się na porażkę. Zastąp je wyrażeniami proaktywnymi, tj.: „zrobię”, „ukończę”, „potrafię”

Wyrażenia ujawniające rozbieżność Twojego komunikatu:

  • Ale
  • Jednak
  • Natomiast
  • Lecz
  • Aczkolwiek
  • Tylko (że)

Wyrażenia te działają jak kasownik, w stosunku do pierwszej części zdania, np.:
„Bardzo ładnie dziś wyglądasz, ale ta bluzka chyba ma wyprany kolor” – co zapamiętałeś z tego zdania?
Zastąp je spójnikami wynikowymi: „i”, „dlatego”, „więc”, lub postaw kropkę w intonacji.

Uwaga! Zamiast całkowicie wyeliminować te spójniki ze swojego słownika, używaj ich świadomie. Jeżeli pierwsza część zdania może być ważna dla Twojego rozmówcy, np.: „zależy mi na naszej współpracy…” nie przekreślaj jej słowem „ale”. Z drugiej strony są sytuacje, w których słówko „ale” działa na naszą korzyść, np.: w sytuacji zastrzeżeń Klienta odnośnie wysokiej ceny produktu możesz powiedzieć: „Tak cena jest wysoka, ale dzięki temu zapewniamy najlepszą jakość produktu”.

Spójność zewnętrzno – wewnętrzna:

  • Kontakt wzrokowy
  • Postawa ciała
  • Gestykulacja
  • Mimika twarzy
  • Ton, modulacja i natężenie głosu

Pamiętaj, że komunikacja niewerbalna w dużej mierze decyduje o wartości przekazywanych informacji. Dlatego tak ważne jest, by Twój komunikat był spójny na poziomie treści i zachowań.

Skuteczność Twojej komunikacji zwiększysz także, kiedy dopasujesz swoje słowa i mowę ciała do preferencji osobowościowych twojego rozmówcy!

Skorzystaj z modelu Insights aby rozpoznać 4-kolorową mowę ciała:

Szkolenie komunikacja w zespole

 

Takie podejście nie wróży dobrej współpracy:

Warsztat dla zespołu

Tak będzie bardziej efektywnie:

szkolenia Insights Discovery

 

Pamiętaj – inni nie zawsze potrzebują tego, co Ty! Zadbaj o to, aby rozpoznać potrzeby Twojego rozmówcy i uszanować jego odmienny typ osobowości.