Wyrażenia osłabiające Twoją sprawczość i autorytet u odbiorcy:
- Chciałbym…
- Czy mógłbyś…?
- Nie jestem pewny…
- Wybacz, że…
- Gdybyś mógł…
- Może jestem niesprawiedliwy…
- Jeżeli chcesz…
- Muszę …
- Powinienem…
Wyrażenia programujące porażkę:
- „Nie mógłbyś mi pomóc?”/ „Nie zachowuj się nieodpowiedzialnie.”
Ponieważ umysł ludzki nie czyta zaprzeczeń, używaj tylko zwrotów pozytywnych, np.:
„Pomóż mi proszę”/ „Wierzę, że jesteś w stanie zachować się odpowiedzialnie”.
- „Spróbuję zakończyć to zadanie do jutra.”
Słowem „spróbuję” zakładasz, że nie uda Ci się skończyć tego zadania, programujesz się na porażkę. Zastąp je wyrażeniami proaktywnymi, tj.: „zrobię”, „ukończę”, „potrafię”
Wyrażenia ujawniające rozbieżność Twojego komunikatu:
- Ale
- Jednak
- Natomiast
- Lecz
- Aczkolwiek
- Tylko (że)
Wyrażenia te działają jak kasownik, w stosunku do pierwszej części zdania, np.:
„Bardzo ładnie dziś wyglądasz, ale ta bluzka chyba ma wyprany kolor” – co zapamiętałeś z tego zdania?
Zastąp je spójnikami wynikowymi: „i”, „dlatego”, „więc”, lub postaw kropkę w intonacji.
Uwaga! Zamiast całkowicie wyeliminować te spójniki ze swojego słownika, używaj ich świadomie. Jeżeli pierwsza część zdania może być ważna dla Twojego rozmówcy, np.: „zależy mi na naszej współpracy…” nie przekreślaj jej słowem „ale”. Z drugiej strony są sytuacje, w których słówko „ale” działa na naszą korzyść, np.: w sytuacji zastrzeżeń Klienta odnośnie wysokiej ceny produktu możesz powiedzieć: „Tak cena jest wysoka, ale dzięki temu zapewniamy najlepszą jakość produktu”.
Spójność zewnętrzno – wewnętrzna:
- Kontakt wzrokowy
- Postawa ciała
- Gestykulacja
- Mimika twarzy
- Ton, modulacja i natężenie głosu
Pamiętaj, że komunikacja niewerbalna w dużej mierze decyduje o wartości przekazywanych informacji. Dlatego tak ważne jest, by Twój komunikat był spójny na poziomie treści i zachowań.
Skuteczność Twojej komunikacji zwiększysz także, kiedy dopasujesz swoje słowa i mowę ciała do preferencji osobowościowych twojego rozmówcy!
Skorzystaj z modelu Insights aby rozpoznać 4-kolorową mowę ciała:

Takie podejście nie wróży dobrej współpracy:

Tak będzie bardziej efektywnie:
