4GROW Mateusz Dąbrowski 4GROW https://4grow.pl mailto:[email protected] 531314431 4GROW to butikowa, rodzinna firma szkoleniowa oferująca szkolenia najwyższej jakości z obszaru kompetencji miękkich, osobistych i menedżerskich 4grow.pl https://4grow.pl https://www.facebook.com/4GROW/ 4GROW
Panieńska 9 lok. 25 03-704 PL Warszawa
4GROW firma szkoleniowa szkolenia z kompetencji miękkich szkolenia menadżerskie

Mariusz jest szefem zespołu projektowego. Gdy tego dnia przyszedł do biura, okazało się, że wymagający i ważny z punktu widzenia firmy kontrahent oczekuje dostarczenia, najlepiej „na już”, sprawozdania z działań jego zespołu. Mariusz był wściekły (UCZUCIA) – nie pierwszy raz ten właśnie Klient przysparzał im dodatkowej pracy swoją postawą. Wezwał do siebie dwójkę najbardziej kompetentnych i rzetelnych jego zdaniem pracowników – Anielę i Łukasza, którym często zleca najważniejsze zadania (RELACJA). Wierzył, że wysoka jakość ich pracy wybroni zespół w oczach Klienta (INTENCJA).

Mariusz: Słuchajcie, chciałbym żebyście zostawili wszystko, co teraz robicie i zajęli się tematem sprawozdania dla naszego kontrahenta. Potrzebujemy je na wczoraj!

Aniela: Mariusz, tylko my pracujemy właśnie nad ważnymi dla projektu analizami. Może ktoś inny z zespołu mógłby się tym zająć… Aniela chciała zasugerować szefowi, że reszta zespołu nie otrzymuje tylu odpowiedzialnych zadań co ona z Łukaszem (PRZESŁANIE). Czuła, że z punktu widzenia efektywności zespołu, ważny jest sprawiedliwy podział nie tylko sukcesów, ale również obowiązków w zespole (INTENCJA).

Mariusz odebrał słowa Anieli jako próbę wymigania się z, bądź co bądź, rutynowego zadania (INTERPRETACJA). Chciał powiedzieć obydwojgu, że czasami trzeba robić na najwyższym poziomie również rzeczy, na które nie ma się ochoty (PRZESŁANIE), jednak zirytowany taką reakcją uciął rozmowę mówiąc: To nie przedszkole, żebyśmy teraz się przekomarzali, zajmijcie się tym zadaniem jak najszybciej, a analizy mogą poczekać do jutra.

Aniela i Łukasz wrócili do swoich biurek bez dalszych komentarzy.

Aniela: Wiesz, powoli zaczynam mieć tego dosyć… Kolejny raz jest sytuacja, że to my odwalamy robotę, a reszta zespołu się obija. Lubię Mariusza, ale mam wrażenie że się na nas uwziął czy co... (INTERPRETACJA). Wkurza mnie taka robota (UCZUCIA)…

Wyluzuj Aniela, mogło być gorzej. - Łukasz chciał, żeby zabrali się do pracy jak najszybciej (PRZESŁANIE)

Mariusz zadowolony, że udało mu się uniknąć słownej przepychanki z pracownikiem i dyskusji na temat wykonania rutynowego zadania, wrócił do swoich obowiązków.

 

Czego zabrakło w komunikacji między Mariuszem a członkami jego zespołu?
Jakie błędy dostrzegłeś?

Jeśli nie jesteś pewny – zapytaj:

  • „O co Ci chodzi?”, by poznać przesłanie rozmówcy
  • „Do czego zmierzasz?”, by poznać jego intencje

Parafrazuj:

  • „Ten raport, to jakaś kpina!” - „Czy chodzi Ci o to, że nie spełnia Twoich oczekiwań?”
  • „Mam już tego serdecznie dosyć!” - „Jeśli dobrze rozumiem, czujesz się przytłoczony swoimi obowiązkami.”

Przekaż informację zwrotną

– odnieś się zarówno do zachowań rozmówcy, obiektywnych wydarzeń, jak i swoich odczuć i spostrzeżeń. Pamiętaj przy tym o języku „ja” i  weź odpowiedzialność za własne uczucia.

  • „Kiedy przed chwilą powiedziałeś, że ten projekt do niczego się nie nadaje, poczułem się mocno przybity, bo spędziłem nad nim dużo czasu.”

  • „Mam wrażenie, że nie jesteś skoncentrowany na naszej rozmowie. Odkąd do Ciebie przyszedłem, już drugi raz odebrałeś telefon i sprawdzasz skrzynkę mailową.”

Bądź proaktywny – przejmij odpowiedzialność za relacje w zespole!