4GROW Mateusz Dąbrowski 4GROW https://4grow.pl mailto:[email protected] 531314431 Mo-Fri 08:00-17:00 4GROW to butikowa, rodzinna firma szkoleniowa oferująca szkolenia najwyższej jakości z obszaru kompetencji miękkich, osobistych i menedżerskich 4grow.pl https://4grow.pl https://www.facebook.com/4GROW/ 4GROW
Panieńska 9 lok. 25 03-704 Warszawa
4GROW firma szkoleniowa szkolenia z kompetencji miękkich szkolenia menadżerskie

1. Nastaw się (pozytywnie)!

Motywacja i przekonania, z jakimi rozpoczynasz rozmowy będą  miały kluczowe znaczenie dla ich przebiegu. Powstrzymaj się od snucia domysłów i robienia założeń względem klietna oraz samych negocjacji – mogą zadziałać jak samospełniająca się przepowiednia! 
W wyniku negocjacji obie strony mają wynieść jak największe korzyści  - druga strona (Twój klient) jest więc Twoim współpracownikiem. Uważaj, już na samym początku możesz programować proces na porażkę, mówiąc np.: „Spróbujmy znaleźć najlepsze rozwiązanie” . Słowa tj. „spróbujmy”, „postaram się” zastąp wyrażeniami proaktywnymi, tj.: „zrobię”, „ukończę”, „potrafię”. Rozmowy możesz zatem otworzyć zwrotem: „Znajdźmy najlepsze rozwiązanie!”.

2. Bądź otwarty!

Klient w negocjacjach chce wywalczyć najlepsze warunki, jednak przede wszystkim jest człowiekiem, który w sposób odmienny od Ciebie postrzega rzeczywistość, ma inne wartości i przekonania. Powstrzymaj się od ocen, akceptuj to, co mówi Twój partner, nawet jeśli niektóre jego warunki czy propozycje wydają Ci się na ten moment nieuzasadnione, dziwne czy wręcz śmieszne. Pomocne może być wejście w wyobraźni „w buty” drugiej strony i spojrzenie na sytuację z jej perspektywy.  Uważaj na oceny ukryte w ogólnikach i formach bezosobowych (np. „takie zachowanie w biznesie zazwyczaj nie ma miejsca”, „te warunki nie są realne”), a także w pozornie obiektywnych obserwacjach („takie pytania znacznie opóźniają przebieg naszych rozmów”).Zachowaj otwartość na różne rozwiązania. W negocjacjach nie chodzi przecież o przepchnięcie Twojego pomysłu, ale o wspólne wypracowanie nowego rozwiązania – do tego przydaje się twórczy i kreatywny umysł, nie zamykaj go ograniczoną możliwością rozwiązań.

3. Bądź sobą!

Jeśli podczas rozmów pojawia się coś, co Ci nie odpowiada, najlepiej jeśli powiesz o tym w sposób bezpośredni. Napięcie i niezadowolenie, które będziesz starał się ukryć przed rozmówcą i tak będą zauważalne, a dodatkowo wprowadzi atmosferę nieszczerości i niezręczności. Możesz w tym celu posłużyć się komunikatem „ja”, odnosząc się do własnych opinii, odczuć i spostrzeżeń (np. „mam wrażenie, że…”, „moim zdaniem…”, „w moim przekonaniu…”, „czuję ,że…”). Jego konstruktywna forma sprawia, że nie atakujesz i nie przerzucasz odpowiedzialności na innych, rozmówcy nie mogą również podważyć Twojego subiektywnego odbioru sytuacji. W ten sposób łatwiej będzie im zaakceptować nawet te wypowiedzi, z którymi się nie zgadzają. Unikaj sformułowań typu „pozwolę sobie” czy „masz prawo do…” – sugerują rozmówcy, że czujesz się od niego lepszy, a skuteczne negocjacje powinny przebiegać w atmosferze wzajemnego szacunku (nawet jeśli Twoja pozycja biznesowa jest znacznie wyższa od pozycji kontrahenta). Z drugiej strony, nie osłabiaj swojego autorytetu mówiąc np.: „czy mógłbym…”, .”proszę wybaczyć, że…”, „nie jestem pewien czy…”, „nie mogę…”, „powinienem”. Takie wyrażenia sprawiają, że w oczach kontrahenta wypadasz na osobę niepewną siebie i niedecyzyjną, a z takimi trudno jest prowadzić negocjacje. Bądź asertywny w swoich komunikatach – wyrażaj  jasno, czego  potrzebujesz, w sposób który nie narusza godności innych.

Pełną swobodę i skuteczność w tym obszarze pomagamy osiągnąć na szkoleniu: Asertywność, egzekwowanie i konstruktywna krytyka.

Pamiętaj, że partner negocjacji odwzajemnia Twój styl i sposób komunikacji, zarówno wtedy gdy jest konstruktywny, jak
i dekonstruktywny. Warto  zrobić zatem pierwszy krok i nakierować rozmowy na drogę skutecznego porozumienia.

Powodzenia!

Czy wiesz jak się komunikować, by wynegocjować?
Kilka kroków, o których dziś przypominamy szybko doprowadzi Cię do porozumienia.
Skup się na tym, co najważniejsze dla skutecznego negocjatora.

Zapraszam: 3 zasady, o których warto pamiętać...