Jak komunikować się z ludźmi w pracy?
Choć o błędach w komunikacji mówi się wiele, zarówno osoby słabo, jak i dobrze wykształcone, rzadko uświadamiają sobie potrzebę doskonalenia się w tej sztuce. Gdyby zmierzyć wszystkie straty prywatne i zawodowe wynikające z błędnego zrozumienia komunikatu, mogłoby się okazać, że jest to jedna z podstawowych kompetencji, w jakie trzeba się wyposażyć. Na początek zacznij od tych kilku prostych ćwiczeń:
Zbadaj Intencje
Upewnij się, że Twojemu rozmówcy także zależy na osiągnięciu porozumienia. Tylko wtedy dalsze ustalenia maja sens. Zachowaj otwartą postawę, nie narzucaj swojego zdania. Spróbuj spojrzeć na omawiane zagadnienie oczami swojego dyskutanta. Kieruj się zdrowym rozsądkiem, odnoś się do faktów. Zbadaj, jakich konkretnych rezultatów spodziewacie się po tej rozmowie i które sprawy chcecie ustalić w pierwszej kolejności.
Słuchaj Aktywnie
Coś wydaje Ci się nie do końca jasne? Stopuj swojego rozmówcę - upewniaj się, że mówicie o tym samym. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, niektóre hasła wydają Ci się mgławicowe, poproś o rozwiniecie myśli. Parafrazuj, by mieć kontrolę, że wasz sposób myślenia cały czas idzie w tym samym kierunku.
Nie zanudzaj
Staraj się nie zasypywać ludzi dużą ilością faktów, dat. Zastanów jak podać swój przekaz w łatwo przyswajalny sposób. Mów konkretnie, zdecydowanie, zmieniaj tempo, rytm, głośność – od szeptu nawet do krzyku. Rób pauzy, moduluj głos, wtrącaj przykłady, ciekawe anegdoty, elementy humorystyczne itp. Angażuj swoich rozmówców, zadawaj pytania, a kiedy chcesz podkreślić wagę słów włącz także gestykulację.
Trzymaj się tematu
Postaraj się, aby Twoja wypowiedź miała klarowny związek przyczynowo - skutkowy. Nie nasycaj swojej historii zbyt wieloma wątkami, abstrakcyjnymi przykładami. Jeśli wtrącasz kolejną anegdotę lub dygresję - zaznacz dla pewności, jaki to ma związek z głównym tematem. Podziel swój wykład na etapy, aby Twoi słuchacze mieli poczucie, że są prowadzeni do jakiegoś celu.
Notuj
Notuj najważniejsze informacje skupiając się na tym, by dawały odpowiedzi na kluczowe pytania „Kto?”, „Gdzie?”, „Kiedy?”, „Po co?”. Możesz wykorzystać do tego tabelę. Nie stosuj zbyt wielu skrótów, jeśli nie masz pewności, czy uda się je potem rozszyfrować. Stosuj słowa kluczowe, parafrazy, przykłady. Na koniec – jeśli to możliwe – przedstaw notatkę swojemu rozmówcy, by jeszcze raz upewnić się co do wspólnych ustaleń.
Chciałbyś wreszcie dogadać się z kolegami w pracy? Zapisując się na szkolenie z komunikacji dowiesz się jak wyeliminować ze swojego życia kłótnie i nieporozumienia. Sprawdź szczegółowy program:
Dodaj komentarz