4GROW Mateusz Dąbrowski 4GROW https://4grow.pl mailto:[email protected] 531314431 Mo-Fri 08:00-17:00 4GROW to butikowa, rodzinna firma szkoleniowa oferująca szkolenia najwyższej jakości z obszaru kompetencji miękkich, osobistych i menedżerskich 4grow.pl https://4grow.pl https://www.facebook.com/4GROW/ 4GROW
Panieńska 9 lok. 25 03-704 Warszawa
4GROW firma szkoleniowa szkolenia z kompetencji miękkich szkolenia menadżerskie

Dobór słów ma silny wpływ na głębszy, podświadomy odbiór Twojej wypowiedzi. Przy zachowaniu tego samego przekazu, możesz sformułować swój komunikat na kilka sposobów, osiągając inne rezultaty. Niektóre zwroty mogą spowodować, że rozmówca odczuje sceptycyzm, inne z kolei wzbudzą jego szacunek i zaufanie. Podpowiadamy, czego warto unikać i jakich sformułowań używać, by komunikat budował pożądany wizerunek i został odebrany zgodnie z wyjściową intencją.

Wyrażenia osłabiające Twoją sprawczość i autorytet u odbiorcy

  • Zamiast: „Nie jestem pewny…” – użyj np.: „Potrzebuję więcej czasu do namysłu…”
  • Zamiast: „Wybacz, że…” –  np.: „Rozumiem, że oczekiwałeś czegoś innego…”, Przepraszam.
  • Zamiast: „Gdybyś mógł…”- np.: „Zrób proszę…
  • Zamiast: „Może jestem niesprawiedliwy…” – lepiej nic nie mówić :)
  • Zamiast: „Jeżeli chcesz…” – np.: „Jakie są Twoje oczekiwania / wyobrażenia?
  • Zamiast: „Muszę…” – np.: „Podjąłem decyzję
  • Zamiast: „Powinienem…” – „Zaplanowałem” / „Zrobię…

Wyrażenia programujące porażkę

  • Zamiast: „Nie mógłbyś mi pomóc?”/ „Nie zachowuj się nieodpowiedzialnie.” – np.: „Pomóż mi proszę”/ „Wierzę, że jesteś w stanie zachować się odpowiedzialnie”.

Ponieważ umysł ludzki nie czyta zaprzeczeń, używaj tylko zwrotów pozytywnych. Dzięki temu koncentrujesz się na rozwiązaniu, a nie na problemie.

  • Zamiast: „Spróbuj zakończyć to zadanie do jutra.” – „Zrób, co w Twojej mocy, by wykonać to zadanie do jutra.” / „Skończ proszę to zadanie do jutra.” / „Zależy mi na tym, byś skończył to zadanie do jutra.”

Słowem „spróbuj” zakładasz, że pracownikowi nie uda się skończyć zadania, programujesz go na porażkę. Gdy tylko możesz, korzystaj z wyrażeń proaktywnych, tj.: „zrób”, „ukończ”, „potrafisz”.

Wyrażenia ujawniające rozbieżność Twojego komunikatu

  • „Ale…”
  • „Jednak…”
  • „Natomiast…”
  • „Lecz…”, „Aczkolwiek…”
  • „Tylko (że)…”

Wyrażenia te działają jak kasownik, w stosunku do pierwszej części zdania, np.: „Chciałbym pomóc Ci z tym zadaniem, ale jestem dziś bardzo zajęty”, „Zależy mi na naszej współpracy, ale nie mogę pojawić się na tym zebraniu”. Co zapamiętałeś z tych komunikatów?

Nie jesteśmy w stanie całkowicie wyeliminować tych spójników ze swojego słownika, chodzi o to, by używać ich świadomie. Jeżeli pierwsza część zdania może być ważna dla Twojego rozmówcy, np.: „zależy mi na naszej współpracy…”, nie przekreślaj jej słowem „ale”.
Z drugiej strony są sytuacje, w których słówko „ale” działa na naszą korzyść, np.: w sytuacji zastrzeżeń Klienta odnośnie wysokiej ceny produktu możesz powiedzieć: „Tak cena jest wysoka, ale dzięki temu zapewniamy najlepszą jakość produktu”.

Spójniki, z których warto korzystać:

  • „I”
    Zamiast: „Mam dużo planów na dziś, ale nie wiem od czego zacząć” – „Mam dużo planów na dziś i nie wiem od czego zacząć”.
     
  • „Dlatego”
    Zamiast: „Zależy mi na tym, by był Pan zadowolony, ale nic więcej nie mogę zrobić” – „Zależy mi na tym, by był Pan zadowolony, dlatego zrobiłem wszystko, co mogłem”.
     
  • „Więc”
    Zamiast: „Bardzo mi zależy na tym projekcie, ale nie mam jeszcze odpowiednich zasobów, by go wykonać” - „Bardzo mi zależy na tym projekcie, więc chcę zgromadzić odpowiednie zasoby, by go wykonać”.
     
  • „Z drugiej strony"
    Zamiast: „Chciałabym Ci pomóc, ale muszę dziś zająć się swoimi zadaniami” można powiedzieć: „Chciałabym Ci pomóc, z drugiej strony muszę dziś zająć się swoimi zadaniami”.

 

Oczywiście zdanie musi mieć sens. Zamiast eliminować słowa ze słownika, tam, gdzie jest to możliwe, szukaj zwrotów pozytywnie oddziałujących na odbiorców i wzmacniających Twoją pozycję. Powodzenia!