Karty Wartości 4GROW - motywowanie i budowanie zespołu
Najnowszy trend w Zarządzaniu zespołem, to nie zarządzanie przez cele, a zarządzanie przez wartości!
Zacznijmy najpierw od pytania "dlaczego?" a potem napiszę, jak posługiwać się Kartami Wartości.
A zatem: dlaczego zarządzanie przez wartości a nie cele? Ponieważ:
- Znając wartości każdego pracownika, wiesz co dla niego jest w pracy najważniejsze.
Każdy człowiek żyje, by doświadczać - czego? No właśnie wartości! Oczywiście nie każdy jest tego świadomy, ale to nie ma dla nas znaczenia, ponieważ pracownik biorący do ręki talię Kart Wartości i odpowiednio poprowadzony, właśnie uświadamia sobie, co dla niego jest najważniejsze. - Gdy wiesz, co dla niego jest najważniejsze, motywujesz, angażujesz w oparciu o wartości, a nie motywatory zewnętrzne.
Ile razy zetknąłeś się z problemem prośby o podwyżkę, której albo nie możesz dać, albo pracownik na nią nie zasługuje? Albo z podobnymi problemami motywatorów zewnętrznych - awans, lepszy komputer, samochód, benefity, inna zmiana, itp? Jeśli nie wiesz z pracownikiem, co jest dla niego najważniejsze, pozostają tylko motywatory zewnętrzne - łatwe dla pracownika do uświadomienia sobie, bo przecież dotyczą jego codziennych problemów i wydają się być oczywistym rozwiązaniem. Ale jeśli jesteś po szkoleniu z Zarządzania zespołem u nas, wiesz, że to jest tylko tymczasowe rozwiązanie problemu, bo potrzeby ludzkie mają to do siebie, że rosną, a my przyzwyczajamy się do stanu po zmianie (podwyżce) i traktujemy go po chwili jako normalny. Jedynym więc długoterminowym rozwiązaniem jest znaleźć źródło satysfakcji i samorealizacji w sobie - czyli pracownik znajduje je w sobie - i Karty Wartości są do tego bardzo pomocnym narzędziem. - Gdy pracownicy znają swoje wartości, bardziej ufają sobie, pomagają, wspierają się.
Takich przypadków widzieliśmy już wiele - autentyczny przykładowy przypadek: jeden pracownik mówi, że jego wartością jest odpowiedzialność i perfekcjonizm, w związku z tym jest "hej ho" do przodu, za dużo bierze na siebie, nie daje rady i potem tego żałuje. Na następnym spotkaniu szef pyta kto podejmie się nowego zadania, wspomniany pracownik wyrywa się "ja, ja!", członkowie zespołu reagują natychmiast w stylu "Gosia, opamiętaj się!;)", na co Gosia "ojej, dziękuję, faktycznie, znowu to zrobiłam!". Czy widzisz już, jakie więzi powstają w takim momencie między członkami zespołu?
Inny przykład: szef mówi, że jego wartością jest perfekcjonizm, w związku z tym, zawsze widzi, że można więcej, lepiej, że widzi dzięki temu ciągle niesamowite szanse i okazje, ale też gdy przychodzi pracownik z pomysłem, trudno mu dostrzec zalety, tylko w pierwszym odruchu widzi co można zrobić jeszcze lepiej. Niezależnie od pracy szefa nad swoją postawą wobec pracowników - zobacz, o ile łatwiej jest pracownikowi znaleźć się w sytuacji krytyki/udoskonalania swojego pomysłu przez szefa, gdy wie, że powodem nie jest przeciętność jego pomysłu, tylko "zboczenie" szefa. Pracownik może też wtedy zareagować pomagając szefowi pracować nad jego reakcjami mówiąc np. "Bartek, pamiętasz co mówiłeś - że chcesz nad tym pracować, a właśnie zamiast mnie docenić, skrytykowałeś...;)". Tak tworzy się prawdziwy zespół - jednostek współodpowiedzialnych przed sobą, niezależnie na jakiej są pozycji. Pięknie patrzeć na powstawanie takiego zespołu:)!.
No dobrze, obiecałem, że napiszę jak się posługiwać Kartami Wartości:
- Przed spotkaniem zespołu informujesz pracowników: "Na najbliższym spotkaniu popracujemy nad naszą współpracą zespołową przy wsparciu ciekawego narzędzia."
- Na spotkaniu zespołu mówisz: "Zgodnie z zapowiedzią, wzmocnimy naszą współpracę zespołową, dzięki rozumieniu tego, co dla nas najważniejsze w pracy, a może nawet w życiu. Wiedząc co jest dla nas ważne, będziemy mogli lepiej się ze sobą komunikować, wspierać się, każdy z nas będzie mógł zadbać lepiej o każdego z nas. Pomogą nam w tym karty. Na każdej karcie jest napisana wartość, która adresuje jakiś ważny dla nas obszar w życiu, jakąś ważną potrzebę. Za chwilę rozdam każdemu jedną talię i poproszę byś wybrał/wybrała 5 kart, które mają najważniejsze dla Ciebie wartości w pracy. Jak wszyscy wybierzemy, każdy z nas opowie, jakie karty wybrał i co one dla Ciebie oznaczają - jak je rozumiesz." To bardzo ważne by każdy opowiedział o swoim rozumieniu - gdyż każdy może inaczej interpretować słowo oznaczające wartość i może mieć inne potrzeby w związku z tym.
- Gdy jesteście na etapie opowiadania, pilnuj, żeby dopytywać opowiadającego pracownika, tak żeby było jasne dla innych jego rozumienie wartości. Przykładowe pytania:
- Co to dla Ciebie oznacza (np sprawiedliwość)?
- Jak to rozumiesz?
- Kiedy czujesz, że tak jest (np docenienie)?
- Co Twoje koleżanki i Twoi koledzy mogą zrobić, by sprzyjać Twojej wartości (np. współpracy)?
- Z takiej dyskusji możecie spisać wnioski na flipie, albo rozesłać je potem innym, albo w jakimś wspólnym miejscu na dysku zapisać, tak żeby każdy mógł przypomnieć sobie te ważne instrukcje - w końcu to instrukcje obsługi każdego członka zespołu.
Jesteś gotowy na nowy etap zaangażowania i współpracy Twojego zespołu? Powodzenia!
Karty Wartości możesz kupić u nas w cenie 30 zł netto za talię kart w pudełku dla uczestników naszych szkoleń oraz 40PLN netto dla osób, które nie były u nas na szkoleniu. Do ceny należy doliczyć koszty przesyłki. Aby złożyć zamówienie skontaktuj się z Adrianną Ostrowską 789 220 112, [email protected]
Jeśli potrzebujesz wsparcia we wdrożeniu Zarządzania przez Wartości, zapytaj Adrianną o konsulting, warsztaty - z chęcią Ci pomożemy,
a jeśli potrzebujesz narzędzi do zarządzania zespołem - zapraszamy na szkolenie: Zarządzanie zespołem, przywództwo i motywowanie pracowników.