4GROW Mateusz Dąbrowski 4GROW https://4grow.pl mailto:[email protected] 531314431 Mo-Fri 08:00-17:00 4GROW to butikowa, rodzinna firma szkoleniowa oferująca szkolenia najwyższej jakości z obszaru kompetencji miękkich, osobistych i menedżerskich 4grow.pl https://4grow.pl https://www.facebook.com/4GROW/ 4GROW
Panieńska 9 lok. 25 03-704 Warszawa
4GROW firma szkoleniowa szkolenia z kompetencji miękkich szkolenia menadżerskie

TERAZ TO JUŻ STANDARD: Pracownik prowadzi rekrutację na stanowisko własnego szefa

Informacja zwrotna, szkolenieZ jakimi wyzwaniami mierzą się dzisiaj pracodawcy? Wiadomo: jak przyciągnąć dobrych kandydatów do pracy i jak utrzymać w firmie dobrych pracowników. Niby nic nowego, a jednak okazuje się, że bardzo szybko i stale zmieniają się czynniki, które kandydaci i pracownicy biorą pod uwagę przy decyzjach rekrutacyjnych.

Dobrze przeczytałeś/łaś – to nie pracodawca, a kandydat i pracownik podejmują obecnie dużo częściej swoją decyzję rekrutacyjną: pracownik stale ocenia swojego obecnego oraz potencjalnych nowych pracodawców i to pracownik pierwszy podejmuje decyzję czy ma ochotę „zwolnić” swego 
obecnego szefa oraz czy i kogo „zatrudni” w roli swego nowego szefa / pracodawcy. Takie czasy ?

A zatem kluczowe jest zrozumienie, co pracownik, który jest w permanentnej roli „Assessora” bierze pod uwagę w swoich decyzjach rekrutacyjnych.

Na podstawie najnowszych badań (np. udostępnianych przez Pracuj.pl, Deloitte, Instytut Gallupa i in.), można wyciągnąć wniosek, że wcale nie zawsze kluczowym kryterium do takich decyzji jest poziom wynagrodzenia. Owszem, jeśli wynagrodzenie nie jest w percepcji pracownika na poziomie adekwatnym, sprawiedliwym itd., to będzie to czynnik obniżający jego motywację i prowokujący do odpowiednich decyzji „rekrutacyjnych” po stronie pracownika. Jest to zresztą spójne z zasadami psychologii motywacji.

Dużo częściej, kluczowymi kryteriami wpływającymi na „zwolnienie” lub „zatrudnienie” nowego pracodawcy, okazują się jednak: atmosfera, możliwości rozwoju, „work-life balance” i przede wszystkim: relacja z szefem. Z kolei w relacji z szefem, najważniejszymi czynnikami dla pracownika okazują się być:

- wiedza o tym, jak pracownik jest oceniany przez szefa,

- wiedza o tym, na co pracownik może liczyć w przyszłości (wynagrodzenie, stanowisko, rola, zadania, rozwój),

- pozytywne postrzeganie kompetencji przywódczych swojego szefa -  m.in. przekonanie o tym, że potrafi on zbudować zespół, docenić, wzmocnić motywację, że można na niego liczyć, ufać mu, że jest sprawiedliwy w swych ocenach i decyzjach, przekonanie o tym, że potrafi zainspirować i że daje swoim zachowaniem dobry przykład innym, postrzeganie swego szefa jako skutecznego w realizowaniu „twardych” celów i jednocześnie jako mistrza w tematach „miękkich”.

Powyższe wnioski potwierdzają setki uczestników naszych szkoleń – pracownicy ze wszystkich możliwych branż, z różnorodnych organizacji, niezależnie od zajmowanych stanowisk.

Jaka zatem umiejętność jest kluczowa u każdego szefa z perspektywy podwładnego? Gdybym miała wyłonić tylko jedną umiejętność, którą każdy szef powinien mieć rozwiniętą na mistrzowskim poziomie, to wybrałabym umiejętność udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej. Wspomniane już badania Instytutu Gallupa potwierdzają, że osoby, które uważają, że dostają od swojego szefa częstą, konstruktywną informację zwrotną oraz z którymi szef rozmawia o ich potrzebach, wartościach, rozwoju – angażują się w pracę aż ok. 3- krotnie bardziej niż pracownicy, którzy uważają, że ich szef za rzadko prowadzi z nimi takie rozmowy.

A więc szefie, rozmawiaj ze swoimi podwładnymi! Nie tylko wtedy, kiedy delegujesz zadania! Nie tylko wtedy, kiedy rozliczasz z efektów! Nie tylko wtedy, kiedy pracownik popełni błąd, nie osiągnie odpowiednich wyników! Nie tylko raz w roku, a nawet nie tylko raz na kwartał podczas okresowej rozmowy oceniającej!

Szefie, doceniaj na co dzień i przekazuj informacje zwrotne przynajmniej raz w miesiącu (idealnie: raz w tygodniu)!

Szefie, pamiętaj: informacja zwrotna raz w roku to za mało – możesz nie doczekać tego dnia, bo pracownik Cię „zwolni”…. Szefie, pamiętaj: informacja zwrotna to nie tylko narzędzie do korygowania ale także (albo przede wszystkim) – do doceniania!

Szefie, pamiętaj: „instant feedback” / rozmowy z informacją zwrotną dla pracowników – i tą doceniającą i tą konstruktywnie korygującą, to jest Twój fundament do budowania pozostałych kompetencji przywódczych!

 

Jeśli potrzebujesz wsparcia i kilku przydatnych technik, narzędzi w tym zakresie, zapraszam Cię na 1-dniowy warsztat poświęcony trenowaniu tylko rozmów z informacją zwrotną: https://4grow.pl/szkolenia/feedback-szkolenie-informacja-zwrotna

Sabina Dąbrowska-Olbryś

Dodaj komentarz

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki
CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.