4GROW Mateusz Dąbrowski 4GROW https://4grow.pl mailto:[email protected] 531314431 4GROW to butikowa, rodzinna firma szkoleniowa oferująca szkolenia najwyższej jakości z obszaru kompetencji miękkich, osobistych i menedżerskich 4grow.pl https://4grow.pl https://www.facebook.com/4GROW/ 4GROW
Panieńska 9 lok. 25 03-704 PL Warszawa
4GROW firma szkoleniowa szkolenia z kompetencji miękkich szkolenia menadżerskie

Kim jest HR Biznes Partner?

HR Business Partner to stosunkowo nowe stanowisko na polskim rynku pracy i w środowisku biznesowym, dlatego nie we wszystkich organizacjach jego rola jest dobrze rozumiana. Wciąż zdarzają się zresztą firmy, które funkcjonują bez HR Business Partnerów. Chociaż nazwa stanowiska naturalnie wiąże je z zarządzaniem zasobami ludzkimi, nie jest to jednak HR Manager. Nie jest to również typowe stanowisko kierownicze i nie zawsze wiąże się z zarządzaniem zespołem.

HR

Spis treści:

  1. Rola HR Business Partnera w organizacji
  2. Trudne wyzwania w pracy HR Business Partnera - jak sobie z nimi radzić?
  3. Ile zarabia HR Business Partner? Przegląd wynagrodzeń na tym stanowisku
  4. Jak osiągnąć sukces jako HR Business Partner? Przewodnik krok po kroku
  5. Studia czy kursy na stanowisko HR Business Partnera - co jest bardziej wartościowe?
  6. Jak rozwijać się jako HR Biznes Partner - kluczowe umiejętności i ścieżki kariery
  7. Trendy i przyszłość roli HR Biznes Partnera

 

 

 

Na czym polega rola HR Business Partnerów we współczesnych organizacjach? W jaki sposób osoby zajmujące to stanowisko wpływają na strategię firmy, w tym również na employer branding? Jak zostać HR Business Partnerem? Jakie są kluczowe kompetencje na tym stanowisku, na jakie wynagrodzenie można liczyć oraz jak wygląda przyszłość roli HR Business Partnerów? Wyjaśniamy!

Rozwój osobisty i zawodowy HR Biznes Partnera

Rola HR Business Partnera w organizacji

Chociaż nazwa tego stanowiska naturalnie determinuje jego lokalizację w obszarze HR, czyli zarządzania zasobami ludzkimi, wiele osób nie zdaje sobie sprawy, czym dokładnie zajmuje się osoba na stanowisku HR Business Partnera. Bywa ono utożsamiane wyłącznie z rekrutacją, kadrami i płacami, a nawet specjalistą z zakresu prawa pracy. 

Pierwszy z tych tropów jest częściowo prawdziwy, ponieważ HR Business Partner rzeczywiście zajmuje się rekrutowaniem pracowników, ale oprócz tego ma znacznie więcej obowiązków, a niekiedy wpływa nawet na kulturę organizacyjną przedsiębiorstwa. 

HR Business Partner to świetnie przygotowany specjalista z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. W większości organizacji zajmuje się on prowadzeniem i nadzorowaniem projektów rekrutacyjnych, ale także pełną strategią zatrudnienia. W hierarchii stanowisk HR Business Partner sytuuje się wysoko, chociaż nie zawsze zarządza zespołem. Zdarza się, że jedynie kształtuje procesy HR, zarządza nimi lub pełni rolę badawczą i kontrolną. Pozycję, którą zajmuje HR Business Partner najlepiej opisać poprzez zestaw jego potencjalnych obowiązków.

Kluczowe obowiązki na stanowisku HR Business Partner:

  • Organizowanie projektów rekrutacyjnych – HR Business Partner planuje rekrutację, ale bywa ona prowadzona przez pozostałych pracowników zatrudnionych w dziale HR, a wówczas rolą HR Business Partnera jest nadzorowanie tego procesu.

  • Onboarding – jego rola w zarządzaniu zasobami ludzkimi stale rośnie, a często jego organizacją zajmuje się właśnie HR Business Partner. W niektórych organizacjach osoba ta osobiście prowadzi onboarding, podczas gdy w innych jedynie opracowuje jego zasady i pełni funkcję kontrolną.

  • Szkolenia – HR Business Partner identyfikuje potrzeby pracowników w zakresie szkoleń, a następnie je zaspokaja. Jego zadaniem jest dążenie do rozwoju pracowników zgodnie z ich obowiązkami i celami przedsiębiorstwa.

  • Komunikacja wewnętrzna – HR Business Partner prowadzi ją do pracowników zgodnie z celami biznesowymi organizacji. Jednocześnie zbiera opinie pracowników, na przykład w formie ankiet ewaluacyjnych, by poprawiać kulturę pracy wewnątrz organizacji i identyfikować ewentualne źródła konfliktów.

  • Motywowanie – w niektórych organizacjach należy ono do obowiązków HR Business Partnera. Motywowanie może odbywać się w sposób bezpośredni, ale także poprzez odpowiednio skonstruowany system wynagrodzeń, premii i benefitów.

  • Offboarding – przeprowadzanie rozmów z pracownikami, którzy z różnych powodów żegnają się z organizacją – exit interview (stosunkowo nowy obszar w branży HR).

  • Rozwiązywanie konfliktów – stanowisko HR Business Partnera, a szczególnie związane z nim kompetencje miękkie, sprzyjają rozładowywaniu konfliktów wewnątrz organizacji, jeżeli takowe się pojawiają.

Rola HR Biznes Partnera w budowaniu strategii HR

Znaczenie HR Business Partnera bywa zróżnicowane w poszczególnych organizacjach. Niekiedy jest to specjalista pełniący rolę doradczą. W innych przypadkach HR Business Partner przejmuje kontrolę nad wszystkimi zadaniami z zakresu HR w przedsiębiorstwie. Wówczas zarządza działem HR i odpowiada za strategię zatrudnienia.

Szczególnie istotnym zadaniem z punktu widzenia strategii organizacji bywa employer branding. W tym przypadku Human Resources Business Partner odpowiada za kształtowanie wizerunku firmy na zewnątrz – wśród potencjalnych pracowników. Jest to niezwykle istotne na współczesnym rynku pracy, gdzie organizacje muszą mocno konkurować o dostęp do dobrze wykwalifikowanych specjalistów, ale również młodych talentów, które rozpoczynają karierę zawodową już na studiach. Dobry HR Business Partner opracowuje strategie HR, które są w stanie przyciągnąć do organizacji przedstawicieli obu grup.

Stanowisko HR Business Partnera i jego rola w organizacji

Trudne wyzwania w pracy HR Business Partnera – jak sobie z nimi radzić?

Wiedząc, czym zajmuje się HR Business Partner, trudno nie dojść do konkluzji, że stanowisko to oznacza zmaganie się z wieloma trudnymi wyzwaniami. Oto kilka przykładów wyzwań, przed którymi stoi HR Business Partner.

1. Zarządzanie różnorodnością interesów

HR Business Partnerzy nierzadko stają przed trudnymi zadaniami wynikającymi z rozbieżności interesów pomiędzy zarządem a pracownikami lub kierownikiem a zespołem. Dobry HR Business Partner powinien uwzględniać interesy obu stron, ale jednocześnie brać pod uwagę konieczność osiągania celów biznesowych organizacji i troskę o dobrą motywację nie zawsze zadowolonych pracowników. W tym kontekście niezwykle ważne są zarówno umiejętności interpersonalne, jak i organizacyjne.

2. Zarządzanie zmianą

To wyzwanie z obszaru HR ujawnia się, gdy firma przechodzi restrukturyzację lub mniejsze zmiany organizacyjne. Zarówno pracownikom, jak i kierownictwu towarzyszą wówczas niepewność i stres. Rolą HR Business Partnera jest rozładowywanie tych napięć, ale również organizowanie pracy w taki sposób, aby firma w trakcie zmian nie utraciła swojej płynności działania.

3. Trudne rozmowy z pracownikami

Praca w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi nie zawsze jest przyjemna. Zwolnienia, rozmowy dyscyplinarne, trudne sytuacje życiowe pracowników – to kolejne sprawy, którymi  się zajmuje HR Business Partner. Wówczas liczy się empatia połączona z inteligencją emocjonalną, umiejętności komunikacyjne, asertywność i umiejętność zachowania spokoju.

4. Wysoka rotacja pracowników

Jeśli w organizacji dochodzi do takiego zjawiska, HR Business Partner powinien znaleźć jego przyczyny i wdrożyć rozwiązania, takie jak tworzenie ścieżek kariery, wdrożenie elastycznych form pracy, badania zaangażowania pracowników, indywidualne podejście do zatrudnionych.

5. Presja płacowa

Zmaganie się z presją płacową stanowi codzienność w pracy HR Business Partnera. Pracownicy oczekują coraz wyższych wynagrodzeń, które jednak przyczyniają się do generowania kosztów operacyjnych. W tej roli HR Business Partner musi być negocjatorem, ale jednocześnie szukać innych niż finansowe sposobów na motywowanie pracowników.

Wyzwania w HR: Trudne aspekty pracy HR Business Partnera

Ile zarabia HR Business Partner? Przegląd wynagrodzeń na tym stanowisku

Według Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń mediana pensji HR Business Partnera na poziomie specjalisty wynosi 9 570 PLN brutto, natomiast w przypadku starszych specjalistów – 10 800 PLN brutto. Zarobki HR Business Partnera mogą być jednak sporo wyższe. Aż 25% osób zatrudnionych na tym stanowisku zarabia powyżej 12 960 PLN brutto.

Jak osiągnąć sukces jako HR Business Partner? Przewodnik krok po kroku

Wiele wskazuje na to, że coraz lepsza pozycja pracowników wobec pracodawców oznacza, że przyszłość stoi pod znakiem HR Business Partnerów. Jak osiągnąć sukces na tym stanowisku? Oprócz wykształcenia i doświadczenia z pewnością liczą się kluczowe kompetencje, które postaramy się wymienić.

Kluczowe umiejętności, które powinni posiadać HR business Partnerzy:

  • Umiejętności komunikacyjne – ponieważ w obszarze HR niezwykle istotną rolę odgrywają stosunki interpersonalne.

  • Znajomość rynku i prawa pracy – bo HR Business Partner odpowiada za strategię zatrudnienia w organizacji.

  •  Umiejętności analityczne – ponieważ w pracy HR Business Partnera pojawia się wiele raportów branżowych.

  • Proaktywność – od HR Business Partnera wymaga się innowacji i inicjatyw w zarządzaniu obszarem HR.

  • Znajomość marketingu – jest ona niezbędna, jeżeli HR Business Partner odpowiada również za employer branding.

  • Zarządzanie projektami – osoba na tym stanowisku prowadzi projekty rekrutacyjne i nie tylko.

Studia czy kursy na stanowisko HR Business Partnera – co jest bardziej wartościowe?

Przeglądając CV HR Business Partnerów, można dojść do wniosku, że stanowisko to jest zajmowane przez osoby legitymujące się zróżnicowanym wykształceniem. Studia kierunkowe przygotowujące do tego zawodu są w Polsce dostępne stosunkowo od niedawna. Najczęściej chodzi o studia podyplomowe. W tym kierunku mogą rozwijać się między innymi osoby, które ukończyły zarządzanie, w tym zarządzanie zasobami ludzkimi, socjologię, psychologię czy marketing.

Od HR Business Partnera wymaga się doświadczenia w branży, więc swoją przygodę z HR należy rozpocząć od niższych stanowisk – asystenta, specjalisty, rekrutera. HR Business Partner to kolejny szczebel kariery, na który trafią najlepsi. Doświadczenie w branży HR stanowi kolejny po wykształceniu klucz do sukcesu, bo nic nie zastąpi praktyki. Trzecim elementem są kursy i szkolenia. Oprócz tego osoby zajmujące to stanowisko lub planujące związać z nim swoją przyszłość mogą postarać się o certyfikat zawodowy. 

Jak rozwijać się jako HR Biznes Partner – kluczowe umiejętności i ścieżki kariery

Ambitny i skoncentrowany wokół celu HR Business Partner rozwija się w trakcie całej swojej kariery, łącząc teorię z praktyką. Oprócz realizowanych w pracy projektów warto uczestniczyć w kursach menedżerskich. W 4GROW proponujemy między innymi szkolenie HR Biznes Partner Prawdziwym Partnerem, które pomaga w nauce asertywności, budowaniu autorytetu, skutecznym zarządzaniu zasobami ludzkimi, zarządzaniu zmianą, coachingu i wielu innych kompetencjach ważnych we współczesnych organizacjach. Szkolenie jest prowadzone przez doświadczonych i odnoszących sukcesy w biznesie HR Business Partnerów.

Trendy i przyszłość roli HR Biznes Partnera

Rynek pracy staje się w dużej mierze rynkiem pracownika. Obecnie to kandydaci, zwłaszcza ci najlepiej przygotowani do swojej roli, mogą dyktować warunki pracodawcom. Organizacje zmagają się z niedoborem kadr i rosnącymi oczekiwaniami zatrudnionych. Z tego powodu rola HR Business Partnerów z pewnością będzie rosła, a zatrudnienie doświadczonego menedżera stanie się wręcz niezbędne do osiągania celów organizacji.

 

Dodaj komentarz

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki
CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.