Jak skutecznie motywować pracowników?
Dlaczego właściciele dużych firm angażują się w rozwijanie dojrzałego przywództwa i angażującego środowiska pracy? Ponieważ badania i praktyka wskazują, że ludzie są bardziej efektywni, kiedy są motywowani nie „kijem i marchewką”, lecz w sposób mądry i dopasowany do ich świata wewnętrznego. Jak zatem skutecznie motywować pracowników? Jak sprawić, by praca była dla nich ciągłym źródłem satysfakcji?
Zróżnicowany zespół – jak nim zarządzać?
Wypracowanie odpowiedniej komunikacji w zespole jest zadaniem wieloetapowym, ale wartym zaangażowania. To właśnie na tym polu powstaje najwięcej błędów, które w późniejszych procesach obniżają jakość i efektywność pracy. Stosowanie konstruktywnej krytyki, umiejętne diagnozowanie potrzeb i motywacji pozwala na bieżąco monitorować indywidualne różnice i dostosowywać styl zarządzania do pracowników.
Model Kena Blancharda może być pomocny w dopasowaniu stylu zarządzania do aktualnych potrzeb pracowników:
4 – etapowa ścieżka rozwoju pracownika obrazuje stan kompetencji w konkretnej sytuacji względem motywacji pracownika do realizowania zadania
- Debiutant – osoba pełna zapału, ale z niskimi kompetencjami, wymaga dużego wsparcia.
- Adept – pracownik o większych kompetencjach, który widzi jak wiele jeszcze musi się nauczyć. Z tego powodu ma również mniejszą motywację do pracy.
- Praktyk – kompetentny i doświadczony pracownik, którego dotyka jednak rutyna. Nie czuje satysfakcji ze swojej pracy.
- Ekspert - w pełni samodzielny pracownik, dobrze odnajdujący się w swojej roli, czerpie przyjemność ze swobody, jaką dają mu nabyte kompetencje i doświadczenie.
Wiedza o tym, na jakim etapie rozwoju są Twoi pracownicy pozwala świadomie koncentrować się na określonych funkcjach menadżerskich i odpowiednio motywować.
Motywacja pracownika – wykorzystaj psychologię
Dla wielu pracowników znacznie ważniejsze od pieniędzy staje się np. poczucie sensu wykonywanej pracy. Dlaczego tak się dzieje? Pracownicy coraz bardziej szanują swój czas. Chcą dokonywać istotnych rzeczy, które zapisują się na kartach ich historii. Zadają sobie inne pytania. W większym stopniu dbają o to, w jakiej atmosferze i z jakimi ludźmi spędzają czas w pracy. Jaką wartość wnosi każdy dzień w firmie do ich codziennego życia. Coraz częściej doceniają dodatkowy dzień wolny, elastyczne godziny pracy czy możliwość pracy zdalnej.
Wiedza z zakresu psychologii motywacji pozwala skutecznie kierować pracownikami tak, by angażowali się w swoje zadania i starali się podnosić jakość swojej pracy. Jeśli chcesz poznać więcej tajników budowania zaangażowanego zespołu, zapraszamy Cię na najbliższe szkolenie z zarządzania zespołem w 4GROW! Zdobądź praktyczne narzędzia oraz wzmocnij energię i efektywność Twojego zespołu!
Dodaj komentarz