Czy menedżer powinien stosować w zarządzaniu zespołem narzędzia coachingowe?
Najnowszy raport „Employee experience w polskich firmach” opracowany przez AON nie pozostawia wątpliwości: największym wyzwaniem w ciągu kolejnych 5 lat w obszarze zarządzania ludźmi będzie regularne dostarczanie pracownikom pozytywnych doświadczeń w czasie całego okresu zatrudnienia. Kto przejmie rolę ich głównego „dostawcy”?
Pozytywne doświadczenia pracownika bywają zaniedbywane w procesie zatrudnienia, a mierzone najczęściej podczas onboardingu i po rozwiązaniu umowy z pracodawcą. Brak regularnego badania poziomu satysfakcji pracowników, może powodować, że zaczynają oni szukać dla siebie innej drogi i u innego pracodawcy.
I tu powinien pojawić się bohater, jakim jest menedżer. To on, dzięki swojemu zaangażowaniu, obecności i kompetencjom, ma realny wpływ na motywację, przekonania, zaangażowanie i lojalność pracownika. Niestety, zamiast dbania o te obszary, jego rola często ogranicza się jedynie do delegowania i oceny rocznej.
Co powinno się zmienić?
Tendencja w branży HR, jaką wychwycił raport AON, zmierza w kierunku wnikliwych analiz danych i efektywności pracy samych pracowników działów zarządzania ludźmi. Wyzwaniem nadal pozostaje jednak pozyskanie pracownika (92% respondentów uznało to za problem) oraz motywowanie ich (68%). O ile pozyskanie pracownika jest rolą HR i tutaj miara efektywności jest istotna, o tyle motywowanie oraz budowanie zaangażowania jest zadaniem menedżera, który na pracownika ma często największy wpływ. I tu HRowcy narzekają - aż 93% respondentów uważa, że menedżerowie nie angażują się wystarczająco w proces budowania ciągłego dialogu z pracownikami. A bez tego trudno nawet myśleć o budowaniu ich zaangażowania. Dla 53% badanych, przeszkodą w budowaniu relacji z pracownikami opartej na stałym dialogu, jest również brak odpowiedniej wiedzy w tym zakresie.
Jaka jest zatem rola kompetencji menedżerów i HR-owców w procesie budowania zaangażowania pracowników, w świetle badania Aon? Na to pytanie, w artykule „Nadeszła era human to human, czyli ponownego odkrycia znaczenia psychologii w biznesie”, poszukuje odpowiedzi w raporcie również Sabina Dąbrowska-Olbryś, psycholog biznesu 4GROW:
To nie jedyne trafne spostrzeżenie naszego eksperta na ten temat.
Raport to także cenne źródło wiedzy na temat strategii Wellbeing, budowania marki pracodawcy, zarządzania zmianą, czy HR Biznes Partneringu.
Dodaj komentarz