Czy słuchacze kiedykolwiek potrafią w sposób aktywny i zaangażowany uczestniczyć w wystąpieniach? Otóż tak! Udaje się to wtedy, gdy:
- Cel jest bliski i wyraźny
- Cel uwzględnia zainteresowania i potrzeby słuchaczy
- Słuchacze biorą udział w planowaniu i podejmowaniu decyzji
- Słuchacze odczuwają satysfakcję
- Mogą realizować własne pomysły
- Istnieją realne szanse na zrealizowanie celu
Jeśli któraś z tych potrzeb nie zostanie zaspokojona, to mamy sporą szansę na doświadczenie kłopotliwych zachowań ze strony słuchaczy. Czego się spodziewać? Jak sobie radzić?
Uczestnik cichy/ nieśmiały
Może mieć problemy z zabraniem głosu, nie wyraża swoich myśli.
Bez paniki:
- Daj mu czas na oswojenie się z sytuacją, zdobycie pewności siebie.
- Okazuj akceptację i doceniaj go, kiedy tylko masz okazję.
- Kieruj pytania bezpośrednio do niego, poproś o komentarz w jakiejś kwestii.
Uwaga! W trudniejszych przypadkach osoba, którą próbujemy zaktywizować, może się zblokować. Jeśli zauważymy znaczny opór z jej strony, najlepszym wyjściem może być akceptacja jego milczenia.
Uczestnik gadatliwy i dominujący
Może przyćmić inne osoby i wybijać prowadzącego z rytmu.
Bez paniki:
- Możesz taktownie interweniować, by ograniczyć czas jego wypowiedzi, np. „Mam wrażenie, że ten temat się przejadł...”, „Do czego zmierzasz?”.
- Żeby nie prowokować kolejnych wypowiedzi, unikaj kontaktu wzrokowego, ignoruj jego chęć zabrania głosu.
Uwaga! Warto na początku wystąpienia ustanowić z grupą punkt kontraktu, zgodnie z którym masz prawo przerwać osobie, która sprowadza rozmowę „na manowce”.
Uczestnik niechętny/ znudzony
Spóźnia się, niechętnie zabiera głos, zajmuje się innymi sprawami podczas spotkania.
Bez paniki:
- Postaraj się go zaktywizować - zadając pytania, prosząc o komentarz.
- Możesz zaproponować krótką przerwę. Zazwyczaj uczestnicy zyskują trochę energii, gdy mogą „rozprostować nogi” czy napić się kawy.
Uczestnik wszystkowiedzący
Podważa nasze słowa i autorytet, zawsze wie lepiej.
Bez paniki:
- Możesz skorzystać z jego wiedzy i doświadczenia, kierując do niego pytania. W ten sposób docenisz go, co spowoduje, że stanie się mniej ingerujący. Pilnuj jednak, by nie zdominował Twojego wystąpienia.
Wesołek grupowy
Za pomocą żartów i docinek rozluźnia ramy spotkania i dekoncentruje inne osoby.
Bez paniki:
- Jeżeli żarty nie ingerują istotnie w przebieg prezentacji, najlepiej ignorować taką osobę, licząc na to, że brak poklasku ją zniechęci.
- Gdy widzisz, że uczestnik się „rozkręca”, najlepiej poprosić go na bok, powiedzieć o swoich oczekiwaniach w stosunku do niego i zapytać o jego potrzeby.