4GROW Mateusz Dąbrowski 4GROW https://4grow.pl mailto:[email protected] 531314431 4GROW to butikowa, rodzinna firma szkoleniowa oferująca szkolenia najwyższej jakości z obszaru kompetencji miękkich, osobistych i menedżerskich 4grow.pl https://4grow.pl https://www.facebook.com/4GROW/ 4GROW
Panieńska 9 lok. 25 03-704 PL Warszawa
4GROW firma szkoleniowa szkolenia z kompetencji miękkich szkolenia menadżerskie

Czy słuchacze kiedykolwiek potrafią w sposób aktywny i zaangażowany uczestniczyć w wystąpieniach? Otóż tak! Udaje się to wtedy, gdy:

  • Cel jest bliski i wyraźny
  • Cel uwzględnia zainteresowania i potrzeby słuchaczy
  • Słuchacze biorą udział w planowaniu i podejmowaniu decyzji
  • Słuchacze odczuwają satysfakcję
  • Mogą realizować własne pomysły
  • Istnieją realne szanse na zrealizowanie celu

Jeśli któraś z tych potrzeb nie zostanie zaspokojona, to mamy sporą szansę na doświadczenie kłopotliwych zachowań ze strony słuchaczy. Czego się spodziewać? Jak sobie radzić?

Uczestnik cichy/ nieśmiały

Może mieć problemy z zabraniem głosu, nie wyraża swoich myśli.
Bez paniki:

  • Daj mu czas na oswojenie się z sytuacją, zdobycie pewności siebie.
  • Okazuj akceptację i doceniaj go, kiedy tylko masz okazję.
  • Kieruj pytania bezpośrednio do niego, poproś o komentarz w jakiejś kwestii.

Uwaga! W trudniejszych przypadkach osoba, którą próbujemy zaktywizować, może się zblokować. Jeśli zauważymy znaczny opór z jej strony, najlepszym wyjściem może być akceptacja jego milczenia.
 

Uczestnik gadatliwy i dominujący

Może przyćmić inne osoby i wybijać prowadzącego z rytmu.
Bez paniki:

  • Możesz taktownie interweniować, by ograniczyć czas jego wypowiedzi, np. „Mam wrażenie, że ten temat się przejadł...”, „Do czego zmierzasz?”.
  • Żeby nie prowokować kolejnych wypowiedzi, unikaj kontaktu wzrokowego, ignoruj jego chęć zabrania głosu.

Uwaga! Warto na początku wystąpienia ustanowić z grupą punkt kontraktu, zgodnie z którym masz prawo przerwać osobie, która sprowadza rozmowę „na manowce”.
 

Uczestnik niechętny/ znudzony

Spóźnia się, niechętnie zabiera głos, zajmuje się innymi sprawami podczas spotkania.
Bez paniki:

  • Postaraj się go zaktywizować - zadając pytania, prosząc o komentarz.
  • Możesz zaproponować krótką przerwę. Zazwyczaj uczestnicy zyskują trochę energii, gdy mogą „rozprostować nogi” czy napić się kawy.
     

Uczestnik wszystkowiedzący

Podważa nasze słowa i autorytet, zawsze wie lepiej.
Bez paniki:

  • Możesz skorzystać z jego wiedzy i doświadczenia, kierując do niego pytania. W ten sposób docenisz go, co spowoduje, że stanie się mniej ingerujący. Pilnuj jednak, by nie zdominował Twojego wystąpienia.
     

Wesołek grupowy

Za pomocą żartów i docinek rozluźnia ramy spotkania i dekoncentruje inne osoby.
Bez paniki:

  • Jeżeli żarty nie ingerują istotnie w przebieg prezentacji, najlepiej ignorować taką osobę, licząc na to, że brak poklasku ją zniechęci.
  • Gdy widzisz, że uczestnik się „rozkręca”, najlepiej poprosić go na bok, powiedzieć o swoich oczekiwaniach w stosunku do niego i zapytać o jego potrzeby.