Komunikacja jest fundamentem wszystkich działań grupowych, warto więc zadbać, by była efektywna. Nie chodzi tylko o to, byś mówił „głośno i wyraźnie”, ponieważ komunikacja nie jest jednostronnym przekazem wiadomości.
Czym zatem jest? Dwukierunkowym procesem wymiany sygnałów, w którym równie ważny jak nadawca jest odbiorca komunikatu. Co może zakłócić ten proces? Jak go usprawnić?
Tu znajdziesz odpowiedzi…
CO MOŻESZ ZROBIĆ?
- Bądź odpowiedzialny. Zarówno jako nadawca, jak i odbiorca odpowiadasz za komunikację. Jako nadawca możesz zdecydować o doborze odpowiednich słów i środka przekazu, tak by komunikat odzwierciedlał Twoją intencję. Jako odbiorca bądź świadom, że Twoja wcześniejsza relacja z rozmówcą, przekonania i założenia na temat drugiej osoby mają znaczący wpływ na Twój sposób interpretacji komunikatu. Dzięki temu zachowasz otwartość i obiektywność.
- Mów o sobie. Zamiast oskarżać i obarczać rozmówcę odpowiedzialnością, np. „Wkurzasz mnie swoim spoźnialstwem..”, mów o sobie, o tym co myślisz i czujesz, w jaki sposób odbierasz czyjeś zachowanie, np. „Czuję się zlekceważony, kiedy spóźniasz się na nasze spotkanie” – widzisz różnicę?
- Bądź proaktywny. Większość komunikatów stanowi tylko szczątkową informację z poziomu treści. Każda ze stron dialogu zinterpretuje taki komunikat inaczej, co w prostej linii prowadzi do nieporozumień. Co możesz zrobić? Zejść głębiej i zrozumieć jakie jest przesłanie i intencja rozmówcy. Bądź proaktywny, dopytuj („do czego zmierzasz?”, „o co Ci chodzi?”), żeby dostrzec sens komunikatu. Pomyśl, o ile łatwiej będzie dojść do porozumienia, kiedy odkryjesz, że pomimo rozbieżności na poziomie treści, Twoja intencja pokrywa się z intencją rozmówcy!
NA CO UWAŻAĆ?
- Skoncentruj się. Jeśli podczas wypowiedzi drugiej strony przygotowujesz sobie odpowiedzi i szukasz luki, żeby samemu zacząć mówić, wprowadzasz monolog w miejsce komunikacji. Gdy nie słuchasz drugiej strony, nie poznasz przesłania jej komunikatu, a odpowiedź będzie tylko wyrazem Twojego stanowiska.
- Słuchaj aktywnie. Słuchanie selektywne, fałszywe zapewnienia i frazesy (tj. „doskonale Cię rozumiem..") to częste zachowania, które nie tylko uniemożliwiają efektywną komunikację, a są także wyrazem braku szacunku i lekceważenia rozmówcy.
- Uważaj na słowa. Unikaj wyrażeń tj.: chciałbym/ muszę/ powinienem, które osłabiają Twój autorytet i sprawczość w oczach odbiorcy. Spójniki przeciwstawne: ale/ natomiast/ jednak przekreślają wcześniejszą część wypowiedzi, np. „Chciałbym Ci pomóc, ale mam dużo pracy..”. Jeśli chcesz być spójny w tym co mówisz, zastąp je spójnikami: i/ dlatego/ wiec, lub postaw kropkę w intonacji, np. „Chciałbym Ci pomóc. Dziś mam dużo pracy, więc jest to niemożliwe”.
Oczywiście komunikacja jest skomplikowanym procesem, w którym należałoby uwzględnić jeszcze kilka czynników, tj. mowa niewerbalna, uwarunkowania kulturowe, zwyczaje w społeczności.. i do tego dojdziemy :)
Pamiętając o tych kilku zasadach, masz szansę już teraz usprawnić swoją komunikację!