Technika FUKO
Żeby zmiękczyć swoją wypowiedź i podkreślić intencje, zawsze na początku rozmowy warto dodać sformułowanie „Zależy mi… ”. Np. „Ponieważ zależy mi na naszej dobrej współpracy, chcę Ci o czym powiedzieć…”
1. Fakty: przedstaw obiektywne informacje dotyczące sytuacji. Unikaj ocen i własnych interpretacji, z którymi łatwo wejść w dyskusję.
- Termin, do którego trzeba było złożyć wniosek upłynął wczoraj. Dziś otrzymałem od Ciebie informacje potrzebne do wysłania wniosku, w związku z czym nie mogłem złożyć go w terminie.
2. Uczucia: mówiąc o swoich uczuciach podkreślasz motywację i siłę. W biznesie również jest miejsce na złość, wściekłość czy irytację wyrażoną w sposób odpowiedzialny, np. za pomocą języka „Ja”(w tym celu możesz użyć zwrotów tj. „czuję się…”, „jestem…”). Uważaj, by nie obarczyć innych swoimi emocjami (np. „wkurzasz mnie”, „Twoje zachowanie mnie złości”).
- Jestem zły i zirytowany, bo w tej sytuacji będę miał dużo dodatkowej roboty.
3. Konsekwencje: mówiąc o konsekwencjach, które będą bolesne dla drugiej osoby, wyznaczasz jej granice. Warto pokazać ich niedokonany jeszcze charakter („nie chciałbym doprowadzić do…”), podkreślając tym samym możliwość zapobiegnięcia im przez rozmówcę, co powinno zmotywować go do zmiany.
- Nie chciałbym doprowadzić do sytuacji, w której nie będę miał ochoty z Tobą współpracować.
4. Oczekiwania / Potrzeby: mówiąc drugiej osobie o tym, czego potrzebujesz, wskaż konkretne zachowania, które stanowić będą dokładną „instrukcję obsługi” Twojej osoby. Unikaj przy tym sformułowań tj. „oczekuję…”, „życzę sobie…” - budują one pochyłą płaszczyznę relacji z drugą osobą i są uzasadnione tylko w sytuacjach, w których rozmówca wcześniej się do czegoś zobowiązał (np. umową, w kontekście relacji szef-pracownik).
- Potrzebuję poczucia, że szanujesz mój czas, a będę je miał, jeśli następnym razem prześlesz mi dokumenty w wyznaczonym terminie
Posiadasz narzędzie, dzięki któremu nawet trudna rozmowa zachowa konstruktywny przebieg. Jedynym ograniczeniem mogą być myśli i przekonania, które powstrzymują Cię przed dbaniem o własny komfort.