Jak się dogadać z ekstrawertykiem? Kluczowe wskazówki na bazie modelu Insights Discovery
Komunikacja międzyludzka jest pełna niuansów i subtelności, które mogą zdecydowanie wpłynąć na jakość naszych relacji, zarówno prywatnych, jak i zawodowych. Jednym z kluczowych aspektów, który wpływa na dynamikę komunikacji, jest różnica między ekstrawersją a introwersją. W tym artykule skupimy się na ekstrawertykach, wyjaśniając, czym jest ekstrawersja, co jest dla nich najważniejsze i jak najlepiej się z nimi dogadać, wykorzystując model Insights Discovery.
Co jest najważniejsze dla ekstrawertyków
Jak się dogadać z ekstrawertykami? Wskazówki na bazie modelu Insights Discovery
Model Insights Discovery – w jaki sposób możesz z niego skorzystać
Czym jest ekstrawersja?
Ekstrawersja to termin używany w psychologii do opisania jednej z dwóch głównych orientacji osobowości (drugą jest introwersja). Osoby ekstrawertyczne charakteryzują się zwróceniem energii na zewnątrz, na świat i ludzi wokół nich. Często są postrzegane jako towarzyskie, energiczne, entuzjastyczne i skłonne do działania w grupie. Ekstrawertycy czerpią energię z interakcji z innymi, co oznacza, że preferują aktywne, społeczne formy spędzania czasu i łatwo nawiązują nowe znajomości.
Co jest najważniejsze dla ekstrawertyków?
Interakcje społeczne - Ekstrawertycy cenią sobie możliwość interakcji z innymi. Dla nich ważne są zarówno głębokie relacje, jak i luźne rozmowy z przypadkowo spotkanymi osobami.
Aktywność i dynamizm - Wolą działanie od rozmyślania, są skłonni do podejmowania szybkich decyzji i lubią być w ruchu.
Wyrażanie siebie - Potrzebują dzielić się swoimi doświadczeniami, myślami i uczuciami. Często robią to w bezpośredni i otwarty sposób.
Jak się dogadać z ekstrawertykami? Wskazówki na bazie modelu Insights Discovery
- Bądź otwarty na dialog. Ekstrawertycy cenią sobie płynną, otwartą komunikację. Staraj się być otwarty na rozmowy, dziel się swoimi pomysłami i bądź gotowy na aktywny udział w dyskusji.
- Dostosuj swoje tempo. Wspólne działania z ekstrawertykami mogą wymagać od Ciebie dostosowania do szybszego tempa działania i komunikacji. Bądź gotowy na szybkie przejścia z tematu na temat i dynamiczne dyskusje.
- Daj ekstrawertykom przestrzeń do wyrażania siebie. Zadawaj otwarte pytania, które pozwolą im dzielić się swoimi przemyśleniami i uczuciami.
- Organizuj i uczestnicz w aktywnościach grupowych. Uwzględnij potrzebę ekstrawertyków do interakcji społecznej, organizując lub proponując wspólne aktywności. Może to być cokolwiek, co pozwala na budowanie zespołu i wspólne spędzanie czasu.
- Bądź elastyczny i otwarty na spontaniczność. Ekstrawertycy często działają impulsywnie i cenią sobie spontaniczne zmiany planów. Dostosowanie się do tej dynamiki może przynieść wiele korzyści w komunikacji z nimi.
- Dziel się własnymi doświadczeniami i myślami. Ekstrawertycy lubią interakcje, w których obie strony są aktywnie zaangażowane. Bycie otwartym i szczerym w dzieleniu się własnymi przemyśleniami pomoże zbudować głębszą relację.
- Doceniaj i wyrażaj uznanie. Pozytywne wzmacnianie jest dla ekstrawertyków bardzo ważne. Regularnie wyrażaj uznanie za ich wkład i osiągnięcia, co nie tylko wzmacnia ich motywację, ale również buduje pozytywne relacje.
Model Insights Discovery oferuje cenne wglądy w to, jak różne typy osobowości wchodzą w interakcje, pomagając w lepszym zrozumieniu i komunikacji z ekstrawertykami. Pamiętając o powyższych wskazówkach, możesz skuteczniej budować relacje z osobami o ekstrawertycznej naturze, co jest kluczowe zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym.
Model Insights Discovery – w jaki sposób możesz z niego skorzystać
Model Insights Discovery to narzędzie rozwoju osobistego i zawodowego oparte na psychologicznej teorii Carla Gustava Junga. Jest używane głównie w kontekście biznesowym do poprawy komunikacji, zrozumienia różnic indywidualnych wśród pracowników, zwiększania efektywności zespołowej oraz liderstwa. Narzędzie to pomaga osobom zrozumieć swoje własne preferencje behawioralne, a także preferencje innych, co ułatwia budowanie lepszych relacji w miejscu pracy. Każda osoba według tego modelu ma unikalny profil, który jest mieszanką wszystkich czterech tzw. energii kolorystycznych. Profil pomaga zrozumieć, jakie są naturalne predyspozycje danej osoby, w jaki sposób najlepiej się komunikuje, jakie są jej mocne strony i potencjalne obszary do rozwoju.
Więcej o samym narzędziu możesz przeczytać na stronie insights.pl.
W 4GROW nasi akredytowani konsultanci prowadzą bazujące na tym modelu szkolenie Insights Discovery - w ramach szkolenia wypełniasz kwestionariusz i otrzymujesz raport opisujący Twój styl komunikacji i współpracy: Indywidualny Profil Insights Discovery™, a podczas szkolenia uczysz się dostosowywać swoją komunikację do osób o różnych preferencjach, innych niż Twoje.
Przeczytaj również: „Jak dogadać się z introwertykami?”
Dodaj komentarz