4GROW Mateusz Dąbrowski 4GROW https://4grow.pl mailto:[email protected] 531314431 Mo-Fri 08:00-17:00 4GROW to butikowa, rodzinna firma szkoleniowa oferująca szkolenia najwyższej jakości z obszaru kompetencji miękkich, osobistych i menedżerskich 4grow.pl https://4grow.pl https://www.facebook.com/4GROW/ 4GROW
Panieńska 9 lok. 25 03-704 Warszawa
4GROW firma szkoleniowa szkolenia z kompetencji miękkich szkolenia menadżerskie

Inteligencja emocjonalna w biznesie – jaką rolę odgrywa HR?

hr inteligencja emocjonalnaOrganizacja to doskonałe miejsce do rozwijania kompetencji społecznych. To tutaj spotykają się różne emocje i osobowości. Dzielimy się tortem radości, ale też czasem pijemy gorzkie łyki żalu czy frustracji. Od dojrzałości emocjonalnej i umiejętności zarządzania emocjami zależy zarówno atmosfera w firmie, jak i wypracowywane wyniki. Co może zrobić dział HR? Jak wesprzeć pracowników w rozwijaniu EQ? Jest kilka sposobów, by pielęgnować tę sferę w codziennej firmowej rzeczywistości. 

„Iloraz inteligencji i inteligencja emocjonalna są nie tyle przeciwstawnymi, ile raczej różnymi zespołami zdolności” – pisze Daniela Golemana w swojej książce „Inteligencja emocjonalna”. EQ wiąże się ze samoświadomością, empatią, zdolnością motywowania się, kierowaniem emocjami. Dział HR jest partnerem dla biznesu, pośrednikiem w sprawach między zarządem a pracownikami, dba o sprawy personalne i tworzenie kultury organizacyjnej, wspiera w budowaniu ścieżek karier i robieniu postępów w rozwoju. Dlatego inteligencja emocjonalna – oprócz zasobów intelektualnych i wiedzy specjalistycznej pracowników - jest jednym z tych obszarów, nad którymi warto się pochylić. Zyskać na tym mogą wszyscy. 

O czym powinni pamiętać HR-owcy? Co wzmocni potencjał emocjonalny organizacji? Korzyści z pewnością przyniosą:

•    Praca zespołowa

Wszelkie działania w grupie, współtworzenie, projektowanie i wdrażanie, wspólne wypracowywanie rozwiązań sprzyja rozwijaniu umiejętności kierowania emocjami, komunikatywności i empatii. Nie chodzi wyłącznie o obowiązki stricte związane z zajmowanym stanowiskiem i zadaniami przypisanymi do zespołu czy działu. Źródłem rozwoju są też wszelkiego rodzaju aktywności prospołeczne, inicjatywy z obszaru CSR, projekty edukacyjne, działania zewnętrzne, w które angażują się pracownicy, jak i wewnętrzne, oddolne inicjatywy. 

•    Dyskusje, warsztaty, spotkania

Rozmowy na żywo, zebrania zespołu, spotkania w mniejszym lub większym gronie pozwalają bliżej się poznać, lepiej zrozumieć odmienne punkty widzenia i spojrzeć na różne zagadnienia z innej perspektywy niż nasza własna. Dlatego warto dać sobie czas na bycie ze sobą i postawić na jakość takich dyskusji i spotkania, by można było faktycznie wspólnie tworzyć nowe rozwiązania, a nie pod maską dialogu wygłaszać jedynie monologi, robić presję i forsować swoje racje. Mile widziane są też spotkania integracyjne i team building. 

•    Badanie potrzeb pracowników

Nastroje pracowników i atmosfera w poszczególnych zespołach mogą być swego rodzaju barometrem pokazującym, czy i w jakim stopniu potrzeby pracowników są zaspokajane. Aby uzyskać informacje na ten temat, należy być czujnym i empatycznym obserwatorem, który wchodzi w dialog. Jak? Sięgając po różne narzędzia, jak np. rozmowy, kwestionariusze, ankiety badające poziom satysfakcji. Różne narzędzia tu się przydadzą – ankiety, pytania, sprawdzanie poziomu zadowolenia. Wiedząc, co znajduje się pod warstwą np. niezadowolenia i dużego stresu, a także z czego wynika rotacja, spadek efektywności itd., można zmierzyć się z odkrytymi przyczynami i podjąć konkretne kroki, by poprawić sytuację w firmie. Z kolei pracownikom, którzy chcieliby lepiej zarządzać swoimi emocjami i wzmocnić samego siebie, przydatne mogą okazać się: coaching, trening indywidualny, mentoring, program rozwoju osobistego, szkolenia z inteligencji emocjonalnej, warsztaty antystresowe, szkolenia kompetencji miękkich. 

•    Sprawdzanie swoich kompetencji

Test osobowości, test inteligencji emocjonalnej, test kompetencji menedżerskich to narzędzia, dzięki którym można dowiedzieć się m.in., czy potrafimy wczuwać się w emocje innych ludzi, odczytywać sygnały niewerbalne, zachować asertywną postawę, poradzić sobie ze stresem itd. Warto dowiedzieć się więcej o testach na EQ i jeszcze lepiej poznać samego siebie, swoją osobowość, potrzeby i kompetencje. Darmowy test z inteligencji emocjonalnej można znaleźć np. na stronie firmy 4GROW. 

•    Propagowanie wiedzy, praktyczne działania

Dobrym pomysłem może być wyposażenie firmowej biblioteczki w publikacje poświęcone tematyce psychologicznej i inteligencji emocjonalnej. Do sztandarowych pozycji należy książka Daniela Golemana „Inteligencja emocjonalna w praktyce”, ale na rynku jest też wiele innych książek, które przybliżają np. koncepcję porozumienia bez przemocy, techniki relaksacji i ideę mindfulness. Warto pochylić się nad zagadnieniami związanymi z komunikacją niewerbalną i odczytywaniem mowy ciała, ale też zgłębić zagadnienia dotyczące nazywania i wyrażania emocji, radzenia sobie ze złością, samoregulacji, stresu, wrażliwości, asertywności. Mając wiedzę na temat pewnych mechanizmów, możemy coś lepiej zrozumieć, oswoić, zaakceptować lub wypracować nowe, lepsze dla nas rozwiązania. Promowanie wiedzy i wartościowych źródeł informacji jest cenne, ale zajęcia w formie warsztatów mogą stanowić praktyczne dopełnienie w tym procesie. Szkolenie z inteligencji emocjonalnej to szansa, żeby nauczyć się zarządzania emocjami i stresem. 

•    Kampanie i akcje firmowe

A może warto poświęcić trochę czasu i przygotować koncepcję jakiegoś wydarzenia, kampanii czy akcji firmowej, której celem będzie uświadomienie znaczenia inteligencji emocjonalnej w codziennych relacjach? W scenariuszu takiego przedsięwzięcia mogłyby znaleźć się krótkie komunikaty i treści podane w przystępny sposób, przykładowe, proste wskazówki, które mogą pomóc rozwijać komunikatywność i uważność, a także ćwiczenia, dzięki którym można uczyć się komunikatu „ja”. 

•    Mądre przywództwo

To, czy temat inteligencji emocjonalnej faktycznie będzie traktowany w organizacji poważnie, w dużej mierze zależy od umiejętności kadry zarządzającej. Dostarczanie pracownikom narzędzi w postaci biblioteczki, szkoleń i wydarzeń firmowych okaże się nieefektywne i niewystarczające, jeśli panujące  w firmie relacje i reguły będą tak naprawdę przeczyć trosce o koncepcję well – being.  Ważna jest więc postawa pracodawcy, przełożonego, lidera zespołu. Od ich kompetencji, również emocjonalnych, zależeć mogą nastroje w zespole, samopoczucie pracowników, poziom ich satysfakcji, motywacji i zaangażowania. Czy menedżer potrafi w charyzmatyczny sposób zarażać energią, jest opanowany, potrafi kontrolować własny gniew, jest zdolny do komunikacji opartej na empatii? Dobrze jest zadbać o wzmacnianie kadry menedżerskiej, nie tylko poprzez umożliwianie podnoszenia kwalifikacje, ale też pracę nad kompetencjami miękkimi, trening antystresowy i tworzenie takich warunków pracy i stylu zarządzania, by przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu. Jak być dobrym kierownikiem – to pytanie warto sobie zadawać w różnych momentach kariery zawodowej, bez względu na staż pracy. 

•    Troska o kulturę organizacyjną

O inteligencję emocjonalną dbamy również wtedy, kiedy potrafimy zarządzać konfliktami i pracownicy czują, że ich głos i potrzeby się liczą, a problemy nie są bagatelizowane i zamiatane pod przysłowiowy dywan. Troska o kondycję emocjonalną, psychiczną pracowników przejawia się w podejmowanych działaniach, wartościach firmowych, celach i misji. Świadectwem stają się wówczas dobre praktyki, wspieranie pracowników w trudnych momentach i stosowanie korzystnych rozwiązań w sytuacjach stresowych. 

•    Zachowanie standardów HR

Warto zastanowić się, co dział HR może zrobić w ramach „własnego podwórka”. Duża organizacja, wielu pracowników, różne potrzeby, różne umiejętności, predyspozycje i poziomy inteligencji emocjonalnej. Rozwijanie kompetencji miękkich i dbanie o well-being jest złożonym zadaniem, ale dobrze jest też zacząć od siebie. Dobrze, żeby dział HR odpowiedział sobie na pytania, jak sam radzi sobie z sytuacjami konfliktowymi, czy umiejętnie zarządza emocjami i stresem. A  komunikacja z pracownikami i kandydatami do pracy? Czy bazuje na szacunku i wzajemnym słuchaniu? Czy w firmie jest przestrzeń i czas na dialog? Jakie działania wspierające są podejmowane wobec nowo zatrudnionych pracowników, jak wyglądają rozmowy rekrutacyjne, czy podejmowane są inicjatywy, które służą budowaniu motywacji wśród pracowników.

Przyjdź na szkolenie inteligencja emocjonalna prowadzone przed doświadczonych trenerów 4GROW. To idealne połączenie teorii i praktyki, dzięki któremu lepiej zrozumiesz reakcje i zachowania – swoje i swoich współpracowników. 

 Źródło fot.: Pixabay.com

Dodaj komentarz

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki
CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.