4GROW Mateusz Dąbrowski 4GROW https://4grow.pl mailto:[email protected] 531314431 Mo-Fri 08:00-17:00 4GROW to butikowa, rodzinna firma szkoleniowa oferująca szkolenia najwyższej jakości z obszaru kompetencji miękkich, osobistych i menedżerskich 4grow.pl https://4grow.pl https://www.facebook.com/4GROW/ 4GROW
Panieńska 9 lok. 25 03-704 Warszawa
4GROW firma szkoleniowa szkolenia z kompetencji miękkich szkolenia menadżerskie

Szkolenia z asertywności

Zapoznaj się ze szkoleniem z tego tematu oraz opiniami na jego temat:

Asertywność w pracy: jak mówić o swoich potrzebach i oczekiwaniach

asertywność w pracy

asertywność w pracyW świecie gdzie stres w pracy i presja są na porządku dziennym, umiejętność asertywnej komunikacji jest nie tylko cenna, ale wręcz niezbędna. Jednakże, wielu osobom bycie asertywnym nie przychodzi naturalnie. Wychowanie, kultura, a nawet wcześniejsze doświadczenia zawodowe mogą kształtować nasz sposób komunikacji, skłaniając nas ku pasywności lub agresywności, zamiast asertywności. Dlatego rozwijanie asertywności wymaga świadomej praktyki i zrozumienia, że jest to proces, a nie jednorazowa zmiana. Asertywność w miejscu pracy przekłada się nie tylko na zdolność radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami, ale także na budowanie pozytywnych relacji z kolegami i przełożonymi, efektywne zarządzanie konfliktami i, co równie ważne, ochronę własnego zdrowia psychicznego. Pomaga również w wyznaczaniu i utrzymaniu zdrowych granic, co jest kluczowe w zapobieganiu wypaleniu zawodowemu oraz utrzymaniu zrównoważonej pracy i życia osobistego.

Jak zatem rozwijać asertywność w miejscu pracy, by skutecznie komunikować swoje potrzeby i oczekiwania? Jakie techniki i strategie mogą nas wspierać w stawaniu się bardziej asertywnymi? I w jaki sposób możemy zmienić nasze myślenie i zachowanie, aby lepiej radzić sobie z presją i stresującymi sytuacjami, jednocześnie budując silniejsze i bardziej wspierające relacje zawodowe?

Oto kilka kluczowych wskazówek:

Pierwszym krokiem w kierunku skutecznego wyrażania swoich potrzeb i oczekiwań jest zrozumienie, czym jest asertywność

Prawa asertywne - Twoje prawa

Asertywna komunikacja - używaj komunikatów Ja 

Asertywność w pracy - stawianie granic

Ucz się asertywności od innych

 

Pierwszym krokiem w kierunku skutecznego wyrażania swoich potrzeb i oczekiwań jest zrozumienie, czym jest asertywność

Asertywność to zdolność do wyrażania własnych uczuć, myśli, przekonań i potrzeb w sposób otwarty i uczciwy, przy jednoczesnym poszanowaniu praw innych osób. Agresja narusza prawa innych, forsując własne potrzeby kosztem drugiej osoby. Pasywność z kolei pozwala na naruszanie własnych praw przez innych, często prowadząc do poczucia frustracji i niezadowolenia. Asertywność znajduje złoty środek, promując zdrową komunikację i wzajemny szacunek. W praktyce, bycie asertywnym oznacza mówienie o swoich potrzebach i uczuciach bez obwiniania lub atakowania innych, jednocześnie będąc otwartym na ich punkt widzenia. Oznacza to również umiejętność mówienia „nie” bez poczucia winy, wyznaczania i utrzymywania zdrowych granic, oraz negocjowanie rozwiązań, które są akceptowalne dla obu stron. Wymaga to samowiedzy, empatii, oraz umiejętności komunikacyjnych, które można rozwijać i udoskonalać.

Przez bycie asertywnym uczymy innych, jak chcemy być traktowani.

– Michelle Tillis Lederman

Prawa asertywne – Twoje prawa!

Aby mówić o swoich potrzebach, musisz najpierw dokładnie je zrozumieć i zaakceptować. Kluczowe jest uświadomienie sobie, że każdy ma niezbywalne prawa do wyrażania swoich emocji, potrzeb i oczekiwań, oraz do odmawiania bez obawy o negatywne konsekwencje. Rozpoznanie i akceptacja tych praw osobistych stanowi kamień węgielny asertywnej komunikacji, która opiera się na wzajemnym szacunku i zrozumieniu. Kluczowym aspektem tego procesu jest nauka identyfikacji własnych uczuć i potrzeb w różnych sytuacjach, a następnie ćwiczenie wyrażania ich w sposób, który jest zarówno jasny, jak i szanujący innych. Może to oznaczać konieczność przedefiniowania osobistych granic, co często jest trudne, ale jest niezbędne dla zdrowych interakcji. Na przykład, mówienie „nie” w odpowiedzi na nierozsądne żądania w pracy powinno być postrzegane nie jako akt agresji, ale jako ważny element asertywnego zachowania, który pomaga w ochronie własnego czasu, energii i dobrego samopoczucia. Dodatkowo, rozpoznanie, że masz prawo prosić o to, czego potrzebujesz, jest kluczowe dla zbudowania efektywnej komunikacji i relacji. To nie tylko umożliwia innym zrozumienie Twoich oczekiwań, ale również otwiera drzwi do negocjacji i kompromisu, gdzie potrzeby wszystkich stron mogą być spełnione.

Asertywna komunikacja - używaj komunikatów Ja

Zamiast oskarżać innych lub mówić o sytuacji w sposób, który może wywołać obronną reakcję, skupienie się na własnych uczuciach i reakcjach może przynieść znacznie lepsze rezultaty. Komunikaty zaczynające się od „ja czuję”, „ja myślę”, „ja potrzebuję” są potężnym narzędziem w asertywnej komunikacji, pozwalającym wyrazić twoje stanowisko bez winienia innych. Ta metoda komunikacji, znana jako „komunikaty ja”, zachęca do otwartości i uczciwości, a jednocześnie zmniejsza prawdopodobieństwo konfliktu, ponieważ skupia się na subiektywnych doświadczeniach, a nie osądzie czy krytyce. Wyrażając siebie w ten sposób, dajesz innym jasny obraz tego, jak działania lub sytuacje wpływają na ciebie, co z kolei może prowadzić do bardziej empatycznego zrozumienia i współpracy. Na przykład, zamiast mówić „Zawsze zostawiasz bałagan po sobie”, można powiedzieć „Czuję się zaniepokojony, gdy widzę nieposprzątane miejsce pracy, ponieważ utrudnia mi to koncentrację na moich obowiązkach”. Ta zmiana perspektywy pozwala na wyrażenie potrzeb i uczuć bez przypisywania intencji czy winy, otwierając drogę do konstruktywnej rozmowy.

Dodatkowo, użycie komunikatów „ja” wymaga od nas zrozumienia i akceptacji własnych uczuć oraz potrzeb, co jest fundamentem asertywności. To nie tylko ułatwia komunikację z innymi, ale również pomaga w budowaniu więzi opartych na wzajemnym szacunku i zrozumieniu. Przyjęcie tej formy komunikacji może początkowo wydawać się niekomfortowe, zwłaszcza jeśli jesteś przyzwyczajony do bardziej pasywnej lub agresywnej formy wyrażania siebie. Jednak z czasem stanie się to naturalną częścią twojego repertuaru komunikacyjnego, prowadząc do zdrowszych i bardziej produktywnych interakcji zarówno w pracy, jak i w życiu osobistym. Warto również pamiętać, że skuteczna komunikacja asertywna nie ogranicza się tylko do wyrażania negatywnych uczuć lub reakcji. Jest to także doskonały sposób na dzielenie się pozytywnymi emocjami, uznaniami i sukcesami z innymi.

Asertywność w pracy: stawianie granic

Jednym z kluczowych aspektów asertywności jest umiejętność stawiania granic. To nie tylko oznacza jasne określenie, co jest dla ciebie akceptowalne, a co nie, ale także komunikowanie tych granic w sposób zrozumiały i niezaprzeczalny dla innych. Zdolność do wyznaczania i utrzymywania tych granic jest fundamentalna dla ochrony własnego dobrostanu psychicznego, fizycznego i emocjonalnego, jak również dla utrzymania zdrowych relacji zawodowych i osobistych. Granice te mogą dotyczyć różnych aspektów życia zawodowego, takich jak godziny pracy, zakres odpowiedzialności, a także sposób komunikacji i interakcji z kolegami i przełożonymi. Stawianie granic wymaga od nas nie tylko samowiedzy i pewności siebie, ale także odwagi do wyrażania swoich potrzeb i oczekiwań. To nie zawsze jest łatwe, szczególnie w obliczu potencjalnego sprzeciwu lub nacisku ze strony innych. Jednak jasne komunikowanie własnych granic pokazuje innym, że szanujesz siebie i swoje potrzeby, co często prowadzi do wzajemnego szacunku i zrozumienia. Ważne jest, by pamiętać, że stawianie granic nie jest aktem egoizmu; to raczej niezbędny element zdrowej samooceny i asertywności.

Aby skutecznie komunikować swoje granice, ważne jest, by robić to w sposób bezpośredni, spokojny i zdecydowany. Zamiast używać ogólników lub sugerować, jasno określ, co jest dla ciebie dopuszczalne. Na przykład, zamiast mówić "Wolałbym nie pracować późno", powiedz "Nie jestem dostępny do pracy po godzinach bez uprzedniego uzgodnienia". Takie podejście zmniejsza pole do interpretacji i pomaga w ustaleniu jasnych oczekiwań. Dodatkowo, ważne jest, aby być konsekwentnym w egzekwowaniu swoich granic. Spójność pokazuje, że jesteś poważny w swoich intencjach, a twoje granice należy traktować z szacunkiem. Oczywiście, zawsze mogą wystąpić sytuacje, które wymagają pewnej elastyczności, ale ogólna zasada powinna być jasna i konsekwentnie przestrzegana. Wreszcie, stawianie granic jest procesem dwustronnym. Oznacza to, że równie ważne jest szanowanie granic innych, co buduje wzajemne zaufanie i zrozumienie. Wspierając i respektując granice kolegów, tworzysz zdrowe środowisko pracy, gdzie asertywność i wzajemny szacunek są cenione i pielęgnowane.

Ucz się asertywności od innych

Znajdź w swoim otoczeniu osoby, które są wzorami asertywności. Obserwuj, jak komunikują swoje potrzeby i oczekiwania, jak reagują na trudne sytuacje i jak zarządzają konfliktami. Ucz się od nich i czerp inspirację do własnych działań. Jeśli chcesz skorzystać z wiedzy i doświadczenia naszych ekspertów, zapraszamy Cię na szkolenie: Asertywność i obrona przed manipulacjami. 

Asertywność w pracy to klucz do budowania zdrowych relacji zawodowych, osiągania celów i zaspokajania własnych potrzeb. Pamiętaj, że rozwój umiejętności asertywnej komunikacji wymaga czasu i praktyki, ale jest to inwestycja, która przynosi długoterminowe korzyści zarówno na poziomie zawodowym, jak i osobistym. Przez bycie asertywnym nie tylko poprawiasz jakość swojej pracy, ale również budujesz silne i szanujące się wzajemnie relacje z kolegami i przełożonymi. Warto również pamiętać, że w procesie rozwijania asertywności ważne jest, aby być wyrozumiałym wobec siebie. Każdy popełnia błędy, a nauka asertywności jest procesem, który wymaga czasu. Nie zrażaj się początkowymi trudnościami czy niepowodzeniami. Zamiast tego, ucz się na swoich błędach i kontynuuj praktykę, a z czasem z pewnością zauważysz znaczącą poprawę w swojej zdolności do asertywnej komunikacji. Wreszcie, pamiętaj, że asertywność w pracy przynosi korzyści nie tylko Tobie, ale również Twojemu zespołowi i organizacji jako całości. Asertywni pracownicy potrafią lepiej zarządzać swoim czasem, efektywniej pracować w zespole i przyczyniać się do budowania zdrowej, produktywnej atmosfery w miejscu pracy. Dlatego nie wahaj się inwestować w rozwój swoich umiejętności asertywnych – to inwestycja, która zawsze się opłaca.

 

Kategoria wpisu
Wprowadzenie

.

Pokaż na liście
Wyłączony

Dodaj komentarz

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki
CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.
Streszczenie

W świecie gdzie stres w pracy i presja są na porządku dziennym, umiejętność asertywnej komunikacji jest nie tylko cenna, ale wręcz niezbędna. Jednakże, wielu osobom bycie asertywnym nie przychodzi naturalnie. Wychowanie, kultura, a nawet wcześniejsze doświadczenia zawodowe mogą kształtować nasz sposób komunikacji, skłaniając nas ku pasywności lub agresywności, zamiast asertywności. Dlatego rozwijanie asertywności wymaga świadomej praktyki i zrozumienia, że jest to proces, a nie jednorazowa zmiana. Asertywność w miejscu pracy przekłada się nie tylko na zdolność radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami, ale także na budowanie pozytywnych relacji z kolegami i przełożonymi, efektywne zarządzanie konfliktami i, co równie ważne, ochronę własnego zdrowia psychicznego. Pomaga również w wyznaczaniu i utrzymaniu zdrowych granic, co jest kluczowe w zapobieganiu wypaleniu zawodowemu oraz utrzymaniu zrównoważonej pracy i życia osobistego.

Jak zatem rozwijać asertywność w miejscu pracy, by skutecznie komunikować swoje potrzeby i oczekiwania? Jakie techniki i strategie mogą nas wspierać w stawaniu się bardziej asertywnymi? I w jaki sposób możemy zmienić nasze myślenie i zachowanie, aby lepiej radzić sobie z presją i stresującymi sytuacjami, jednocześnie budując silniejsze i bardziej wspierające relacje zawodowe?

Asertywność w pracy: Jak asertywnie powiedzieć „nie”?

no

asertywność w pracyW świecie, gdzie tempo pracy i wymagania są nieustannie na wysokim poziomie, umiejętność asertywnego wyrażania swoich potrzeb i granic staje się kluczowa. Asertywność w miejscu pracy można porównać do żeglowania po burzliwych wodach – potrzebujemy solidnej łodzi (naszej pewności siebie), kompasu (świadomości własnych granic) i umiejętności nawigacji (narzędzi i technik), aby dotrzeć do celu nie tylko cało, ale i z poczuciem własnej wartości.

W tym artykule przyjrzymy się:

Czym jest asertywność

Dlaczego asertywność jest ważna

Jak asertywnie powiedzieć „nie” w pracy”

Jak rozwijać asertywność

Czym jest asertywność?

Asertywność to umiejętność wyrażania własnych myśli, uczuć i potrzeb w sposób bezpośredni, otwarty i szanujący prawa innych osób. Jest to zdolność do stawiania granic i mówienia „nie”, gdy jest to konieczne, bez czucia się winnym. Asertywność pozwala na skuteczną komunikację, pomagając w budowaniu zdrowych relacji, zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym.

Dlaczego asertywność jest ważna?

  • Asertywność pomaga w budowaniu i utrzymaniu zdrowych, zrównoważonych relacji, w których komunikacja jest otwarta i pełna szacunku.
  • Asertywność zwiększa poczucie własnej wartości i pewności siebie, zmniejszając jednocześnie stres i frustrację wynikające z niewyrażania własnych potrzeb.
  • Asertywność w miejscu pracy prowadzi do lepszej współpracy, efektywności i może przyczynić się do rozwoju zawodowego.
  • Asertywność umożliwia zdrowe wyrażanie emocji, co jest kluczowe dla dobrego samopoczucia emocjonalnego i psychicznego.

Jak asertywnie powiedzieć „nie” w pracy?

Asertywne mówienie „nie” w pracy jest jak umiejętne manewrowanie żaglówką w trudnych warunkach. Nie chodzi o agresywne przeciwstawianie się każdej prośbie czy zadaniu, lecz o zachowanie równowagi między własnymi potrzebami a wymaganiami otoczenia.

Oto kilka sposobów, jak możemy to osiągnąć:

Poznaj swoje granice

Zanim zaczniesz asertywnie mówić „nie”, poznaj swoje granice. To jak rozpoznanie linii brzegowej, której nie chcesz przekroczyć. Zastanów się, jakie zadania są dla ciebie priorytetowe, ile czasu możesz poświęcić na dodatkowe obowiązki i jakie są twoje osobiste i zawodowe cele. W sytuacji, gdy ktoś kieruje do Ciebie prośbę – sprawdź ze sobą, czy chcesz pomóc. A może prawdą na ten moment jest „nie chcę” – wybieram coś innego”. Każde „nie”, które wypowiadamy w odpowiedzi na czyjąś prośbę, jest powiedzeniem „tak” dla czegoś dla nas ważnego.

Słuchaj aktywnie, z empatią

Asertywność nie oznacza ignorowania potrzeb innych. Aktywne słuchanie i zrozumienie, dlaczego dana prośba jest dla kogoś ważna, pozwala na budowanie mostów zamiast murów. Gdy wsłuchamy się w potrzeby drugiej strony – możemy zaoferować alternatywę, czyli takie rozwiązanie, które pozwoli zaspokoić potrzeby obu stron. Podziękuj za zwrócenie się z prośbą właśnie do ciebie, nawet jeśli nie możesz jej spełnić. To pokazuje, że cenisz zaufanie i szacunek, jakim cię obdarzono

Komunikuj się jasno i spokojnie

Twoje „nie” powinno być wyrażone jasno, ale bez agresji. Użyj prostych i zrozumiałych zdań, aby wyjaśnić swoją decyzję. Uważaj na zwroty „nie mogę”, „nie mam czasu” – będą one zachęcać Twojego rozmówcę do szukania rozwiązań, drążenia tematu, by skłonić Cię do powiedzenia „tak”. Pamiętaj, że asertywna odmowa to Twoja decyzja, Twój wybór – zwrot „nie mogę” to zrzucenie odpowiedzialności na zewnętrzne czynniki – odbiera Tobie moc decydowania.

Jak rozwijać asertywność?

Pamiętaj, że rozwijanie asertywności to proces uczenia się i adaptacji. Każda sytuacja, w której mówisz „nie”, jest kolejnym doświadczeniem, które Cię wzmacnia i rozwija. Asertywność to nie tylko mówienie „nie” – to przede wszystkim nasza postawa, praca nad wewnętrznym monologiem, który może być wspierający lub utrudniający asertywne działanie, to odwaga i pewność siebie. Oprócz technik związanych z asertywną odmową, warto ćwiczyć i rozwijać umiejętności reagowania, gdy ktoś przekracza nasze granice, krytykuje, manipuluje. Warsztaty z asertywności, książki i materiały edukacyjne, a czasem wsparcie psychologa lub coacha, mogą również pomóc w rozwoju tej cennej umiejętności.

Aby poszerzać swoją wiedzę i umiejętności dotyczące asertywności, zapraszamy na szkolenie: Asertywność i obrona przed manipulacjami.

Kategoria wpisu
Wprowadzenie

.

Pokaż na liście
Wyłączony

Dodaj komentarz

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki
CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.
Streszczenie

W świecie, gdzie tempo pracy i wymagania są nieustannie na wysokim poziomie, umiejętność asertywnego wyrażania swoich potrzeb i granic staje się kluczowa. Asertywność w miejscu pracy można porównać do żeglowania po burzliwych wodach – potrzebujemy solidnej łodzi (naszej pewności siebie), kompasu (świadomości własnych granic) i umiejętności nawigacji (narzędzi i technik), aby dotrzeć do celu nie tylko cało, ale i z poczuciem własnej wartości.

W tym artykule przyjrzymy się:

  • Czym jest asertywność
  • Dlaczego asertywność jest ważna
  • Jak asertywnie powiedzieć „nie” w pracy”
  • Jak rozwijać asertywność

Home office i dzieci, czyli sztuka porozumienia

dziecko

dziecko„Dzieci, ja pracuję”, „A kiedy skończysz?”. Tego typu zdania zna chyba każdy rodzic pracujący w trybie home office i jednocześnie sprawujący opiekę nad swoimi pociechami. Dwie sfery: prywatna i zawodowa pod jednym dachem – to zawsze jest wyzwanie, nie tylko organizacyjne, ale też psychologiczne. Dzielimy się wskazówkami i podpowiadamy, jakie techniki rozwoju, których uczymy w ramach szkoleń i webinarów 4GROW – z powodzeniem sprawdzą się w warunkach domowych. 

1. Zmień perspektywę – spójrz oczami dziecka

Krzyki, płacz, głośne „nie”, wbieganie do Twojego domowego biura i „robienie zamieszania” – być może tego typu zachowania małego dziecka interpretujesz jako próbę manipulacji, zrobienia Ci na złość, przeszkadzania i „rządzenia” Twoją przestrzenią do pracy. W rzeczywistości jednak Twoja pociecha chce Twojej uwagi i wysyła Ci sygnały dotyczące tego, czego potrzebuje, za czym tęskni, jakie są jej pragnienia. Warto spojrzeć na obecną sytuację z perspektywy dziecka. Rodzic jest w domu, więc jest… rodzicem. Tutaj przecież bawicie się, wspólnie spędzacie czas, dlaczego więc teraz mama i tata są niedostępni? Dziecku trudno zrozumieć, że w domu wchodzisz jednocześnie w inną rolę – pracownika, zwłaszcza jeśli home office jest dla Was wszystkich zupełną nowością i wiąże się ze zmianą dotychczasowych nawyków. Adaptując się do nowej, trudnej sytuacji, dobrze jest spróbować pochylić się nad potrzebami wszystkich domowników i wspólnie wypracować kompromisy. Napływające z różnych stron informacje o epidemii, zasłyszane rozmowy albo strzępki zdań o sytuacji w kraju, a do tego izolacja i oddzielenie od rówieśników mogą wywoływać w dzieciach zrozumiały niepokój, czy nawet lęk. Dla nich to też coś zupełnie nowego, burzącego dotychczasowy rytm i poczucie bezpieczeństwa. W zrozumieniu różnych mechanizmów i zachowań bardzo pomaga wiedza z zakresu psychologii dziecięcej. Wiedząc, czym charakteryzuje się dany etap rozwoju dziecka, jakie są ich potrzeby (np. wyładowywanie napięcia i emocji poprzez ruch i aktywność fizyczną), można na nie skuteczniej odpowiadać i poprawić jakość relacji. Warto zwiększać rodzicielską świadomość – wybór publikacji, literatury jest bardzo szeroki. 

2.    Obserwuj swoje reakcje

Bycie rodzicem sprzyja autorefleksji i ciągłemu rozwijaniu dojrzałości emocjonalnej. Sytuacje rodzinne są testem dla naszych kompetencji miękkich. A jeśli dochodzi do tego praca zdalna i wyzwania zawodowe – na próbę wystawiana jest umiejętność radzenia sobie ze stresem. Zwłaszcza jeśli firma przechodzi przez kryzys, musisz działać efektywnie, szybko wdrażać się w nowy tryb pracy i inne niż do tej pory zadania albo tkwisz w poczuciu niepewności i zagrożenia. Zastanów się, jak reagujesz w obliczu trudności, czy Twoje zachowania są w porządku dla pozostałych domowników? Znajdź sposób na rozładowywanie stresu tak, by nie tworzyć w domu atmosfery napięcia, która udzieli się innym osobom. Dzieci bardzo wyczuwają i reagują na nastroje rodziców. Dobrze jest postawić na szczerą rozmowę i nazywanie swoich uczuć. To znacznie lepsze niż udawanie, że wszystko jest w porządku, gdy tak naprawdę przeżywamy stres i zmagamy się np. z lękiem. Nawet jeśli nie powiemy czegoś wprost, to mowa ciała, wyraz twarzy, ton głosu przekażą więcej, niż nam się wydaje. A takie sprzeczne komunikaty wywołają tylko dezorientację i niepokój wśród dzieci. Dlatego przyznanie się do swoich trudniejszych emocji nie będzie wcale oznaką słabości. Można więc powiedzieć: „Słuchajcie, czuję się dziś bardzo zmęczony”, „Denerwuję się, bo przede mną trudne zadanie w pracy”, „Obawiam się, czy sobie poradzę, ale mam nadzieję, że tak. Trzymajcie za mnie kciuki”. 

3.    Zostań mistrzem komunikacji

Polecamy koncepcję Porozumienia bez Przemocy opracowaną przez Marshalla Rosenberga, którą prezentujemy również uczestnikom szkoleń 4GROW. To sposób komunikacji, który świetnie sprawdza się zarówno na gruncie prywatnym, rodzinnym, jak i zawodowym, biznesowym. Koncepcja ta zakłada empatyczne wsłuchanie się w emocje i potrzeby drugiej osoby. Tworząc relacje z dzieckiem w duchu NVC (ang. Nonviolent Communication), rezygnujemy z pozycji władzy i budujemy porozumienie. Nie posługujemy się etykietkami, nazywamy to, co widzimy i czujemy. Akceptujemy też wszystkie emocje dziecka. Wiemy, że na przykład złość jest oznaką niezaspokojonej potrzeby, dlatego zamiast jej zaprzeczać, karcić czy ignorować, dążymy do zrozumienia. „Widzę, że jesteś smutny”, „Rozumiem, że się złościsz, dlatego że…” – nazywamy swoje spostrzeżenia, odwołujemy się do uczuć, wspólnie szukamy rozwiązań, z szacunkiem wyrażamy własne oczekiwania. W warunkach pracy zdalnej, gdy obok są dziecięce głosy, emocje, a nas dopada zmęczenie, frustracja, poczucie bezsilności, jest ryzyko, że pojawią się też mimowolne, nieprzemyślane osądy typu: „jesteś niegrzeczny”, „leń”, „egoistka” itd., dlatego tym bardziej warto rozwijać samoświadomość, unikać krzywdzących ocen i praktykować styl komunikacji bazujący na empatii. 

4.    Trenuj asertywność i inne kompetencje

Home office niesie ze sobą różne pułapki, a największą z nich wydaje się „zatracenie się” w obowiązkach służbowych. Ważna jest więc umiejętność stawiania granicy między życiem rodzinnym a zawodowym, co w sytuacji izolacji społecznej i ciągłego pozostawania w domu wydaje się sporym wyzwaniem. Jeśli jednak nie dasz sobie prawa do odpoczynku i nie będziesz konsekwentny w swoich postanowieniach, dopadnie Cię przemęczenie, co odbije się również na atmosferze rodzinnej. Dbając jako rodzic o potrzeby swoich dzieci, a także troszcząc się o interesy firmy i zachowując profesjonalizm, nie zapominaj też – jako człowiek - o swoich potrzebach. Odpoczynek, sen, zdrowy posiłek są Ci niezbędne nie tylko po to, żeby zachować zdrowie fizyczne, ale też równowagę psychiczną. A ta jest Ci szczególnie teraz potrzebna, gdy łączysz pracę z domu z opieką nad dziećmi. Może bierzesz na siebie zbyt dużo zadań? Warunki pracy, które masz w mieszkaniu, są tak niekomfortowe, że wpływa to na Twoje samopoczucie? A może wystarczyłoby pewne kwestie przegadać z rodziną i ustalić inny podział domowych obowiązków albo znaleźć rozwiązanie korzystne dla Was wszystkich? Jak rozmawiać, tłumaczyć, przedstawiać swój punkt widzenia? Przydadzą Ci się techniki związane ze sztuką argumentacji i asertywnością, np. technika asertywnej odmowy, technika zdartej płyty, odroczenia asertywnego. Naucz się reagować z asertywnością, bez poczucia winy i bez ranienia drugiej osoby. Łagodnie, zachowując szacunek do samego siebie i innych, wyrażaj swoje odczucia i oczekiwania. Konieczne są też narzędzia związane z zarządzaniem sobą w czasie. Stały rytm, ustalone wcześniej reguły, uporządkowany dzień sprzyjają wszystkim – i rodzicom, i dzieciom. Skorzystaj np. z matrycy Eisenchowera, stosuj technikę salami, ustawiając priorytety, dzieląc zadania i projekty, a także wdrażaj zasadę Pareto, zgodnie z którą 20 procent działań przynosi 80 procent efektów. Obserwuj też samego siebie w działaniu – o jakich porach dnia jesteś najbardziej efektywny? Kiedy Twoja wydajność spada? Jak wówczas reagujesz? Może wystarczy uwzględnić tzw. krzywą REFA, żeby zyskać i większą efektywność w pracy, i lepszą atmosferę w domu? Na sukces pracy zdalnej wpływają umiejętności organizacyjne i radzenie sobie z domowymi rozpraszaczami uwagi. Ale jest coś jeszcze. Nie do przecenienia są umiejętności związane z inteligencją emocjonalną i zarządzaniem emocjami. 

Dzieci mają ten dar, że mobilizują rodziców do działania i pracy nad sobą ? Rozwijaj swoje kompetencje, teraz również online! W ofercie 4GROW znajdziesz szkolenia online oraz webinary dotyczące m.in. zarządzania czasem w pracy zdalnej,  automotywacji w sytuacji kryzysowej oraz zarządzania zespołem rozproszonym. 

 

Fot. Pixabay.com
 

Kategoria wpisu
Wprowadzenie

.

Pokaż na liście
Wyłączony

Dodaj komentarz

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki
CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.
Streszczenie

„Dzieci, ja pracuję”, „A kiedy skończysz?”. Tego typu zdania zna chyba każdy rodzic pracujący w trybie home office i jednocześnie sprawujący opiekę nad swoimi pociechami. Dwie sfery: prywatna i zawodowa pod jednym dachem – to zawsze jest wyzwanie, nie tylko organizacyjne, ale też psychologiczne. Dzielimy się wskazówkami i podpowiadamy, jakie techniki rozwoju, których uczymy w ramach szkoleń i webinarów 4GROW – z powodzeniem sprawdzą się w warunkach domowych. 

Jak skutecznie zaplanować szkoleniową ścieżkę rozwoju?

planowanie rozwójNowy rok, nowe plany rozwojowe. Aby budżet przeznaczony na rozwój pracowników poprzez udział w szkoleniach został dobrze zagospodarowany, warto dokładnie przemyśleć dalsze kroki. Wybierając tematykę szkolenia, nie wystarczy kierować się własnymi zainteresowaniami. Ważne, żeby potrzeby rozwojowe pracownika były spójne ze strategią biznesową organizacji. Kluczową rolę odegrają rozmowy z menedżerami i wspólne ustalenia, autentyczna współpraca z działem HR, poczucie sensu podejmowanych działań, a także badanie potrzeb szkoleniowych i konsultacje z trenerem jeszcze przed organizacją szkolenia. 

Kompetencje miękkie są cenione i ważne bez względu na poziom stanowiska, wielkość organizacji czy sektor, w której ona działa. Aby jednak rozwijane umiejętności można było faktycznie wykorzystać na polu zawodowym, należy zadbać o dopasowanie różnych elementów tak, by udział w szkoleniu przyniósł i satysfakcję, i efekty. 

Na etapie planowania szkoleń szczególnie ważne są:

•    Własne potrzeby rozwojowe i ich spójność z celami organizacji

Mocne strony i luki kompetencyjne są z pewnością dobrym drogowskazem przy wyborze tematyki szkolenia. Istotne są zainteresowania i potrzeby rozwojowe pracownika. Jeśli wybór jest przemyślany, to jest większa szansa na wyższą motywację oraz chęć do działania i wprowadzania zmian. Indywidualne ambicje, cele i aspiracje mają znaczenie. Ale to nie wszystko. Potrzebne jest jeszcze poczucie, że to, co robimy ma sens i jest potrzebne nie tylko nam, ale też organizacji, dla której pracujemy. Zamiast myśleć wyłącznie o zwiększaniu swojej atrakcyjności na rynku pracy, należy spojrzeć pod kątem efektywności biznesowej. 
Jeżeli planujemy ścieżkę rozwoju zespołów, to zadbajmy o spójność kompetencji z wartościami firmowymi. Dzięki temu rozwijane umiejętności będzie można w sposób realny i mierzalny przełożyć na realizację celów biznesowych. 

•    Dotychczasowy poziom kompetencji

Komunikatywność, asertywność, zarządzanie sobą w czasie – to tematy uniwersalne, które zawsze warto zgłębiać. Mogą być dobrym początkiem na ścieżce szkoleniowej. Brałeś już udział w jakimś szkoleniu z komunikacji? To może teraz czas na komunikację na bazie Insights Discovery albo rozwijanie kompetencji związanych z udzielaniem informacji zwrotnych? Masz już za sobą jakieś szkolenie z zarządzania sobą w czasie, ale czujesz, że nie do końca udało Ci się wdrożyć wiedzę i zacząć ją praktykować? Zapoznaj się z innymi metodami i technikami, prześledź dokładnie wybrany program szkoleniowy – może tym razem znajdziesz w nim coś dla siebie. Chciałbyś zgłębiać zagadnienia związane z wywieraniem wpływu i charyzmą? Może dobrym uzupełnieniem tych kompetencji będzie umiejętne prowadzenie wystąpień publicznych? Jeśli Twoja najbliższa przyszłość wiąże się ze zmianą roli i przed Tobą stoją nowe cele i zadania, to pod tym kątem dopasuj szkolenia. Jeśli na przykład szykujesz się do objęcia roli liderskiej, możliwe, że priorytetem będzie dla Ciebie rozwijanie kompetencji związanych z przywództwem, zarządzaniem zespołem albo przekazywaniem informacji zwrotnych. 

Aby oceniać poziom posiadanych kompetencji, warto znaleźć odpowiedzi na pytania:
•    Z jakimi wyzwaniami będziesz mierzyć się w przyszłym roku?
•    Jaka umiejętność pomogłaby Ci efektywniej realizować Twoje nowe cele?
•    W czym lepiej od Ciebie radzi sobie ktoś, kto jest dla Ciebie autorytetem w danej dziedzinie?

Śmiało korzystaj także z informacji zwrotnych na temat Twoich kompetencji od przełożonych i współpracowników – jeśli nie dostajesz cyklicznego feedbacku, weź sprawy w swoje ręce i zadaj kilka pytań osobom, z którymi na co dzień współpracujesz, np.:
•    Jaką moją umiejętność cenisz najbardziej?
•    Jakie kompetencje, wiedzę, umiejętności mógłbym Twoim zdaniem wzmocnić, aby efektywniej realizować nasze wspólne cele?

•    Rozmowy z menedżerem, HR-owcem i trenerem

Menedżer powinien umieć rozpoznać, na jakim poziomie rozwoju jest pracownik. To ważne, żeby przełożony miał też jasno określone własne oczekiwania wobec pracownika i żeby wiedział, jakie działania należy dobrać i dopasować. 

- Rolą przełożonego jest uświadomić pracownikowi, jakie kompetencje są mu potrzebne, a także pokazać, że jeśli je osiągnie, to znajdzie się bliżej założonego celu. Pracownik potrzebuje wiedzieć, w jakim jest punkcie na swojej ścieżce rozwoju, gdzie chce / może być być i co powinien zrobić, aby się tam znaleźć – mówi Sabina Dąbrowska-Olbryś, trener 4GROW. - Duże znaczenie ma dla niego informacja, na czym konkretnie ma polegać kolejny krok. Jeśli celem jest awans, to pracownik chce wiedzieć, czy i co powinien robić lepiej, więcej, inaczej – aby móc awansować.  

Dział HR jest naturalnym partnerem w rozmowie o kompetencjach kluczowych dla organizacji oraz badaniu satysfakcji zawodowej i potrzeb rozwojowych pracowników. Jeśli chcemy skorzystać z oferty firmy szkoleniowej, to warto poświęcić czas na dialog również z trenerami i specjalistami, którzy poprowadzą szkolenie. – Bardzo często spotykam się z pozytywną reakcją i zaskoczeniem, że jako trener – jeszcze przed szkoleniem – robię diagnozę potrzeb wśród przyszłych uczestników szkolenia, pytam ich o cele rozwojowe, preferencje dotyczące poruszanych zagadnień – mówi Sabina Dąbrowska-Olbryś. - Warto uświadamiać pracowników, że mają prawo zgłaszać swoje oczekiwania wcześniej, przed szkoleniem. Dzięki temu takie sugestie i podpowiedzi mogą zostać uwzględnione w programie szkolenia, a pracownik poczuje, że zajęcia faktycznie są dopasowane do jego indywidualnych potrzeb, a przez to – bardziej efektywne. Kompetentny trener powinien także odradzić danej osobie udział w wybranym przez nią szkoleniu, jeśli z badania potrzeb / celów przed szkoleniem wynika, że może ono nie spełnić oczekiwań zamawiającego lub że po prostu szkolenie nie jest odpowiednim narzędziem do rozwijania danej kompetencji. 

•    Proaktywna postawa

Działania rozwojowe pracownika powinny wspierać realizację strategii biznesowej organizacji. Ważne jest więc, żeby menedżer tłumaczył pracownikom sens wzmacniania wybranych kompetencji. Szkolenie powinno być wyraźnie umieszczone na linii czasu i ścieżce rozwoju pracownika. Wiele też zyskamy, jeśli damy firmie szkoleniowej znać, w jakim celu wybieramy szkolenie i jakich zmian, efektów długofalowych oczekujemy dzięki tej formie rozwoju.  Świadomość powinna być po każdej ze stron: przełożonego, pracownika, działu HR i trenera.

- Jeśli chcemy rozwijać się w sposób świadomy, to wejdźmy w dialog, weźmy sprawy w swoje ręce, wykażmy się inicjatywą. Proaktywność jest jedną z kompetencji przyszłości. Jeżeli będziemy przychodzić na szkolenie z bierną postawą i nastawieniem w stylu: „bo przysłał mnie dział HR, to jestem”,  „niech teraz trener mnie zainteresuje i się wykaże”, to może się okazać, że wcale nie zbliżymy się do tych celów, które chcielibyśmy osiągnąć  - tłumaczy Sabina Dąbrowska-Olbryś. 

•    Trendy na rynku pracy

Jak pokazuje raport Deloitte „Global Human Capital Trends 2019” (https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/human-capital/articles/raport-trendy-hr-2019.html), wśród największych wyzwań 2019 r. wyróżniono konieczność poprawy jakości doświadczenia pracownika. To człowiek powinien znaleźć się w centrum uwagi. Z raportu płynie też wniosek, że kształcenie ustawiczne nabiera coraz bardziej na znaczeniu. Ważne jest umożliwienie pracownikom nabywania nowych kwalifikacji, rozwijania kompetencji i wspierania w procesie ciągłego uczenia się. Na stronie ManpowerGroup możemy z kolei przeczytać o „erze człowieka”, do której przyczyniają się m.in. globalne trendy. ManpowerGroup przekonuje, że „potencjał ludzki jest kluczowym czynnikiem wzrostu gospodarczego”. Z raportu ManpowerGroup „Rewolucja umiejętności 4.0. Czy roboty potrzebują ludzi?” wynika, że w obliczu niedoboru talentów coraz więcej pracodawców chce inwestować w rozwój pracowników. Jak czytamy: „Firmy są świadome, że znalezienie odpowiedniego kandydata może stanowić wyzwanie, dlatego aż 90% organizacji w Polsce przewiduje, że do 2020 r. będzie podnosić kwalifikacje swoich pracowników”. Dla przykładu: w zakresie obsługi klienta wzrośnie rola komunikatywności i umiejętności budowania relacji, w obszarze administracji, korzystającej z automatyzacji, ważne będą: wywieranie wpływu, myślenie krytyczne i analityczne, budowanie relacji i komunikacja. Z danych udostępnianych przez firmy szkoleniowe w Polsce wynika, że trend ten utrzyma się na 2020 rok, a dodatkowo widać  wyraźnie, że coraz więcej organizacji inwestuje w rozwój kompetencji przywódczych, efektywnej komunikacji interpersonalnej, prowadzenia prezentacji i wystąpień publicznych oraz umiejętności zarządzaniem własnymi emocjami i stresem.

Warto dobrze przemyśleć wybór kompetencji do rozwoju w ramach szkolenia czy warsztatu. Tak, by środki firmowe zostały spożytkowane z korzyścią zarówno dla pracownika, jak i organizacji. 

Z trenerami 4GROW możesz porozmawiać o swoich potrzebach i upewnić się, czy zostaną spełnione. To pozwoli zaproponować optymalny program szkolenia. Zapoznaj się z ofertą 4GROW! 

 

Źródło fot.: Pixabay

 

Kategoria wpisu
Wprowadzenie

Aby budżet przeznaczony na rozwój pracowników poprzez udział w szkoleniach został dobrze zagospodarowany, warto dokładnie przemyśleć dalsze kroki. Wybierając tematykę szkolenia, nie wystarczy kierować się własnymi zainteresowaniami. Ważne, żeby potrzeby pracownika były spójne ze strategią biznesową organizacji. Kluczową rolę odegrają rozmowy z menedżerami i wspólne ustalenia, autentyczna współpraca z działem HR, poczucie sensu podejmowanych działań, a także badanie potrzeb szkoleniowych i konsultacje z trenerem jeszcze przed organizacją szkolenia. 

 

Pokaż na liście
Wyłączony

Dodaj komentarz

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki
CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.

Jak wdrożyć wiedzę i techniki poznane podczas szkolenia?

szkolenie wdrożenie wiedzyGłowa pełna nowych informacji, dużo energii, chęci i motywacji do wprowadzenia zmian. Z takim poczuciem wychodzisz z sali i przy różnych sytuacjach wykorzystujesz wiedzę zdobytą podczas szkolenia. Na początku bywa różnie – raz lepiej, a raz gorzej. To naturalne. Pomogą Ci wówczas nasze dodatkowe materiały, rozmowy z trenerem i … wiara we własne możliwości!

Wiedza i doświadczenie zdobyte na szkoleniu to dopiero początek drogi do trwałych zmian w Twoim życiu. Po szkoleniu zaczyna się walka ze starymi przyzwyczajeniami, próby wdrożenia nowych technik i narzędzi. Prawdziwy poligon doświadczalny. W tym czasie próby uczestnicy naszych szkoleń  mogą liczyć na nasze wsparcie, tak potrzebne po wyjściu z sali szkoleniowej. Jesteśmy w kontakcie z tymi, którzy chcą uzyskać porady i wskazówki. To okazja, żeby podzielić się swoimi wątpliwościami, opowiedzieć o jakiejś sytuacji, nawiązać do konkretnych przykładów z życia wziętych.

 

Trenerze, powiedz mi…

Nasze rozmowy poszkoleniowe toczą się wokół kompetencji, która była rozwijana podczas szkolenia. Ktoś akurat wdraża system oceny okresowej, przygotowuje się do rozmowy rozwojowej – i chce zapytać o radę. Ktoś inny brał udział w szkoleniu z prezentacji biznesowych, teraz szykuje się do wystąpienia i… rodzi się niepewność. Telefon do trenera może wówczas pomóc. Przed menedżerem stoi zadanie przeprowadzenia ważnej rozmowy z zespołem - pojawia się potrzeba omówienia jakiegoś szczegółu. Organizujemy też ekstra treningi indywidualne: 60-minutowe po 1-dniowym szkoleniu, 90 min. po 2-dniowym, 150 min. po 3-dniowym szkoleniu. Takie spotkanie sam na sam z trenerem to kolejna możliwość, żeby w praktyce, w odniesieniu do konkretnych sytuacji i indywidualnych potrzeb, rozwijać wybraną kompetencję. 
 

Od czego zacząć?

Po wyjściu z sali szkoleniowej czujesz ogrom wiedzy, inspiracji, technik? Masz w sobie dużo energii i najchętniej od razu przystąpiłbyś do działania i wdrażania zmian? Świetnie! Pamiętaj także o tym, żeby:

•    Dać sobie czas
Na przemyślenia, refleksję, obserwację, zmiany, decyzje – daj sobie czas. Wiele działań, wdrażanych rozwiązań, wypracowywanych nawyków stanowi proces. Niektóre rzeczy zmienisz od razu, szybciej, na inne będziesz musiał poczekać. Jeśli to zaakceptujesz, to znaczy, że już zrobiłeś duży krok…

•    Dać sobie prawo do błędu
Być może podczas szkolenia miałeś momenty, kiedy uświadamiałeś sobie: „Faktycznie! To takie proste, wystarczy, że od jutra zacznę robić to, a z tamtego zrezygnuję”. A potem przychodzą różne sytuacje, coś zaskakującego, niespodziewanego, raz masz lepszy dzień, raz gorszy, pojawia się stres – i wdrażanie zmian nie zawsze udaje się wtedy, kiedy byśmy sobie tego życzyli. Wyciągaj więc wnioski, pochylaj się nad swoimi błędami i potknięciami, analizuj, twórz case study, rozmawiaj z innymi, szukaj wskazówek, ucz się, konfrontuj z wyzwaniami…Tylko poprzez próby i działanie będziesz mógł faktycznie wdrożyć wiedzę i techniki, które zdobyłeś podczas szkolenia. 

•    Otworzyć się na różne doświadczenia
„Ale na szkoleniu było tak, a w firmie to już inaczej”. Wiedza zdobyta na szkoleniu jest uniwersalna, przydatna każdemu, ale życie pisze własne scenariusze i układa też sceny, które nie były analizowane na sali szkoleniowej. Nie jesteś w stanie przygotować się na wszystkie reakcje swoich rozmówców, przewidzieć, co powie lub zrobi Twój współpracownik, przełożony itd. Nie wiesz na sto procent, jak wpłynie na Ciebie jakieś wydarzenie. Możesz za to w świadomy sposób wybrać swoją reakcję oraz dopasować wiedzę i techniki do swoich potrzeb. Znaleźć rozwiązanie uszyte na miarę Twoich możliwości. Dzięki temu to, co robisz, będzie naturalne i autentyczne. Zachowaj otwartość i akceptację dla faktu, że mogą pojawiać się wyjątki od jakiejś reguły, że czasem nie ta, a inna technika będzie najlepszym wyborem, że może lepiej zmienić kolejność jakiegoś elementu, dobrać inne narzędzie, jeszcze raz coś przeanalizować. 

•    Nie zniechęcać się

Nie pozwól, żeby zniechęcenie i rozgoryczenie zastąpiły szkoleniową energię i entuzjazm. Asertywność, komunikację interpersonalną, zarządzanie emocjami  i wiele innych kompetencji społecznych rozwijasz przez całe życie. Im większe Twoje zaangażowanie i chęć nauki, tym lepiej wykształcone też Twoje kompetencje biznesowe. Ty sam – stale się zmieniasz, z wiekiem, z latami doświadczeń, więc to naturalne, że zmieniają się też Twoje potrzeby, możliwości i kompetencje. Ważne, że nad nimi pracujesz i widzisz postępy – to już naprawdę dużo!

 

Przyjdź na szkolenie, rozwijaj potrzebne kompetencje i przełóż wiedzę na praktykę!

Źródło fot.: Pixabay.com

Kategoria wpisu
Wprowadzenie

Głowa pełna nowych informacji, dużo energii, chęci i motywacji do wprowadzenia zmian. Z takim poczuciem wychodzisz z sali i przy różnych sytuacjach wykorzystujesz wiedzę zdobytą podczas szkolenia. Na początku bywa różnie – raz lepiej, a raz gorzej. To naturalne. Pomogą Ci wówczas nasze dodatkowe materiały, rozmowy z trenerem i … wiara we własne możliwości!

 

Pokaż na liście
Wyłączony

Dodaj komentarz

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki
CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.

Rozwój na wakacjach - poszukaj swoich mocnych stron!

wakacyjna przygoda i rozwój osobisty

 

Wakacyjne przeżycia, urlopowy relaks i … myśli o samym sobie? Okazuje się, że gdy znajdziemy przestrzeń na spokojną refleksję, to zauważymy rzeczy, których nie dostrzegaliśmy w biegu i nadmiarze codziennych spraw. Błogie leniuchowanie można połączyć z  kreowaniem nowych wizji i pomysłów oraz zawieraniem bliższej znajomości z … samym sobą. Wyruszając w mniej lub bardziej odległe rejony, poszukaj swoich mocnych stron.
 

Wakacyjną atmosferę rozluźnienia warto wykorzystać na odpoczynek i złapanie oddechu od pędzącej rzeczywistości. Jednocześnie to właśnie stan odprężenia pozwala spojrzeć na wiele spraw i wydarzeń pod innym kątem niż do tej pory. Burza mózgów na plaży? Czemu nie! Relaks i większa swoboda służą snuciu planów. Aby jednak były one realne, szczere i autentyczne, trzeba dobrze określić swoje zasoby. Kto wie, może po urlopie wrócisz z decyzją o zdobyciu nowej specjalizacji albo rozwijaniu kolejnych kompetencji? Blisko połowa Polaków myśli o przebranżowieniu i zmianie zawodu jako jednej z opcji na przyszłość. Tak pokazują wyniki 33. edycji badania Monitor Rynku Pracy firmy Randstad.

Letnia przerwa w pracy i czas dla samego siebie pozwolą Ci zastanowić się, co dalej. Poczucie sensu ma bowiem bardzo duże znaczenie, dlatego nie warto bagatelizować kwestii motywacji i satysfakcji z tego, co się na co dzień robi. Jak podaje raport Deloitte „Global Human Capital Trends 2019, jednym z tegorocznych wyzwań jest poprawa jakości doświadczenia pracownika, uwzględnienie indywidualnych aspiracji i zwrócenie uwagi na poczucie sensu wykonywanej pracy. Jeszcze inny trend HR mówi o ustawicznym kształceniu się, uczeniu się jako ważnym aspekcie życia. Z raportu wynika, że firmy powinny budować taką kulturę organizacyjną, która będzie zachęcać i motywować pracowników do zdobywania nowych umiejętności i rozwijania użytecznych kompetencji.

 

☼☼Wyciąganie wniosków w wakacyjnej aurze☼☼

W znalezieniu odpowiedzi na różne pytania mogą pomóc profesjonalne testy kompetencji. Analizując swoją sytuację, weź pod uwagę:

  • Kompetencje twarde

Co chcesz zmienić, udoskonalić, poprawić? Kompetencje językowe, umiejętność obsługi systemów i programów komputerowych, znajomość wybranych zagadnień branżowych, a może coś jeszcze innego?

  • Kompetencje biznesowe

Interesuje Cię diagnoza Twoich kompetencji miękkich i biznesowych? Możesz ją otrzymać, rozwiązując bezpłatny test kompetencji miękkich 4GROW , opracowany przed doświadczonych ekspertów, psychologów i praktyków biznesu. Sprawdź się w różnych obszarach – to może być m.in. zarządzanie czasem, asertywność, wywieranie wpływu, zarządzanie zespołem, zarządzanie kontaktem z klientem. Udzielając odpowiedzi na pytania testowe, przekonasz się, czy jesteś charyzmatycznym liderem, czy potrafisz prowadzić negocjacje albo czy umiesz rozpoznawać i wpływać na swoje emocje.

  • Mocne strony

Relaksując się z dala od pracy, pomyśl o tym, czy nie gubisz na co dzień swoich pasji i aspiracji, czy nie marnujesz talentów, wrodzonych i nabytych umiejętności. O Twoich atutach i mocnych stronach najwięcej powiedzą Twoje różne doświadczenia i aktywności, ale warto też poznać inną perspektywę i skorzystać z dostępnych narzędzi, np. testu Gallupa, testu predyspozycji, testu osobowości albo kompetencji menedżera. Rozwiązując zadania psychologiczne, możesz odkryć coś, czego nie byłeś świadomy albo interpretowałeś to w inny sposób. Może chciałbyś się rozwijać jako lider i wkroczyć na drogę menedżerską? Wakacyjne podróże, w połączeniu z rozwiązywaniem profesjonalnych testów, wskażą Ci kierunek zawodowy.

Kategoria wpisu
Wprowadzenie

Wakacyjne przeżycia, urlopowy relaks i … myśli o samym sobie? Okazuje się, że gdy znajdziemy przestrzeń na spokojną refleksję, to zauważymy rzeczy, których nie dostrzegaliśmy w biegu i nadmiarze codziennych spraw. Błogie leniuchowanie można połączyć z  kreowaniem nowych wizji i pomysłów oraz zawieraniem bliższej znajomości z … samym sobą. Wyruszając w mniej lub bardziej odległe rejony, poszukaj swoich mocnych stron.

Pokaż na liście
Wyłączony

Dodaj komentarz

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki
CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.

Asertywność to Ty - to sposób w jaki myślisz o sobie i innych

Szkolenie z asertywności

Asertywność nadal kojarzy się przede wszystkim z mówieniem „nie”. Wielu uczestników prowadzonych przeze mnie szkoleń ma z tym kłopot – jak odmówić, gdy wydaje się, że odmówić nie mogą; jak odmówić, by nie zepsuć relacji lub nie spotkać się później z odwetem („skoro ty mi nie chciałeś pomóc, to ja ci teraz nie pomogę”). Bardzo często słyszę o poczuciu winy, które pojawia się, gdy już odmówią.

Asertywna odmowa jest niemożliwa bez pracy nad asertywną postawą, a asertywna postawa przekłada się nie tylko na umiejętność odmawiania. Każde nasze zachowanie może być asertywne lub nie – prośba, wyrażanie swoich uczuć (również tych pozytywnych) i potrzeb, stawianie granic, reagowanie na krytykę lub atak. To kluczowy element również w zarządzaniu zespołem, gdy jesteśmy pomiędzy oczekiwaniami szefa, zarządu, a potrzebami i oczekiwaniami pracowników. Zadbanie o równowagę, o interesy każdej ze stron, w tym własne, jest dużym wyzwaniem dla wielu menadżerów. Delegowanie zadań, udzielanie informacji zwrotnej, egzekwowanie, ale też pochwały – to zadania menadżera, które takiej asertywnej postawy wymagają, jeśli chcemy komunikować się w konstruktywny sposób. 

Czym jest asertywna postawa?

To postawa, w której myślisz o sobie „jestem ok - zasługuję na szacunek, jestem wartościową osobą, dobrym menadżerem, kompetentnym pracownikiem, jestem ważny – moje emocje, potrzeby, interesy są ważne”. Myślenie o sobie w sposób życzliwy, zauważanie tego, co dobre w nas, pielęgnowanie poczucia własnej wartości i pewności siebie to fundament naszych asertywnych zachowań.

Z badań Stanley’a Coopersmith’a wynika, że „osoby o wysokiej samoocenie znacznie różnią się od osób o niskiej samoocenie. Wyznaczają sobie bowiem trudniejsze cele, mniej się boją, odczuwają mniejszy stres i mają mniej objawów psychosomatycznych, słabiej reagują na porażkę i krytykę, maja większe poczucie panowania nad sytuacją i rzadziej czują się bezradne, wykazują więcej inwencji w rozwiązywaniu problemów, więcej eksplorują, przejawiając większą ciekawość siebie i otoczenia. Dominuje u nich motywacja wewnętrzna, są zazwyczaj kompetentne i mają dobre zdanie o sobie” (Franken, R. E., 2005).

Jak budować w sobie asertywną postawę?

Praca nad własną asertywną postawą wymaga sięgnięcia do przekonań, które masz na swój własny temat:

  • Co o sobie myślisz?
  • Lubisz siebie?
  • Czy akceptujesz siebie?
  • Czy myślisz o sobie dobrze?
  • Czy uważasz się za wartościową osobę, która zasługuje na to, co najlepsze?

To, co o sobie myślisz kształtuje to, jak działasz. Jeśli myślisz, że jesteś mniej ważny niż inni - nie odmówisz, nie zareagujesz, gdy ktoś będzie przekraczał Twoje granice. Zmiana przekonań, nawet tych najgłębiej zakorzenionych, jest możliwa, choć może wymagać wsparcia profesjonalnego coacha lub psychologa.

A co możesz zrobić sam?

Weź kartkę papieru i wypisz, za co siebie lubisz, za co można Cię lubić, wynotuj wszystkie swoje zalety, talenty, umiejętności – zobacz ile dobrego masz w sobie. A jeśli przychodzi Ci to z trudem, zapytaj życzliwe, bliskie Ci osoby – co w Tobie lubią, za co Cię cenią. Może to być duży krok poza strefę komfortu, ale warto go wykonać.

Początek roku to w wielu firmach również czas ocen okresowych – warto wykorzystać ten moment, by zebrać informacje zwrotne od swoich współpracowników, ale też samemu podsumować własne sukcesy i osiągnięcia. Proś o informacje zwrotne – te pozytywne, wzmocnią Cię, a te negatywne – potraktuj jako szansę na zmianę i podziękuj za nie.

Nikt z nas nie jest doskonały, więc żeby dopełnić obraz, warto przyjrzeć się również swoim słabszym stronom, wadom, nieumiejętnościom. Zrób taką listę! I włącz życzliwość! Czy ta cecha, to naprawdę wada? Zawsze? W każdej sytuacji? Zastanów się, kiedy taka cecha Ci służy? Taka zmiana perspektywy, przeramowanie nie zawsze jest łatwe, bo tkwimy w swoich nawykach myślowych. Myślisz o sobie „jestem naiwny”. Zawsze? Zamień „jestem” na „bywam” i uwolnij swoją tożsamość od niewspierających etykietek. A może w pewnych sytuacjach ta naiwność Ci pomaga? Może dzięki temu, że sam ufasz ludziom, budzisz też zaufanie, co przekłada się na lepsze relacje z innymi?

 „Kiedy ludzie siebie znają, potrafią maksymalizować swoje osiągnięcia, bo wiedzą, co mogą zrobić, a czego nie. Umieją więc na przykład kompensować swoje słabości. Ludzie, którzy nie znają swoich mocnych i słabych stron, nie mogą działać skutecznie, dlatego też czują się niepewnie”.
                                                                                                                                                                    („Psychologia motywacji”, Franken, R. E., 2005, s. 486)

Nasza samoocena zależy w dużej mierze od wychowania, od komunikatów, jakie słyszeliśmy w dzieciństwie od naszych opiekunów, rodziców. Jeśli podważano Twoją wartość, w dorosłym życiu poczucie własnej wartości może być zachwiane. W takie sytuacji nauczenie się technik, „formułek” nie wystarczy. Warto sięgnąć głębiej!

Samoocena i ocena innych – klucz do asertywności!

Gdy wzmocnisz myślenie o sobie „jestem ok”, warto wzmocnić drugą część naszej postawy asertywnej związanej z innymi - „ty jesteś ok”. I tu po raz kolejny spotykamy się z naszymi przekonaniami, tym razem na temat innych ludzi. Co sądzisz o ludziach? Czy mają dobre intencje czy raczej zakładasz, że życzą Ci źle? Co sądzisz o swoich współpracownikach, przełożonych? Może oceniasz ich: „niekompetentni”, „nic nie warci”, „myślą tylko o sobie”. Negatywnie postrzegając innych budujesz w sobie defensywną postawę. Zmień przekonanie o innych na życzliwe myślenie: „każdy ma prawo czegoś nie wiedzieć”, „każdy człowiek jest wartościowy”, „ludzie mają dobre intencje”.

Mając zbudowane te dwa filary: „ja jestem ok” i „ty jesteś ok”, możesz przejść do uczenia się technik i narzędzi asertywnego reagowania, o których opowiem Ci w następnym artykule.

Autorka artykułu: Karolina Prusińska, trenerka szkolenia z asertywności

Sprawdź szkolenie

 

 

 

Kategoria wpisu

Dodaj komentarz

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki
CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.

Jak być asertywnym w rodzinie?

Trening asertywności

Dlaczego w ogóle warto być asertywnym? Czy opłaca się odmawiać swoim najbliższym? Czy to w porządku walczyć o własną wolność? Wyznaczanie granic wiąże się także z szacunkiem jakim jesteś darzony przez otoczenie. Pokazujemy światu jak chcielibyśmy być traktowani. Dla dobra relacji rodzinnych odmawiać więc nie tylko można, ale w czasem nawet trzeba. Wszystko zależy w jaki sposób to zrobimy.

 

Poznaj Swój Cel

Bardzo łatwo jest manipulować drugim człowiekiem, jeśli on sam nie wie dokładnie czego chce. Twoja odmowa będzie prostsza do przyjęcia, jeśli będzie konkretna, odnosiła się do faktów. Ważny jest też sposób przedstawienia swoich racji. Powiedz to z szacunkiem, najdelikatniej jak potrafisz, a obędzie się bez kłótni i rękoczynów. Może się zdarzyć, że Twoja asertywna postawa wywoła wręcz pozytywną reakcję. Pokaże, że jesteś obecny, słuchasz swojego rozmówcy i żywo reagujesz. Świadczy to o większym szacunku niż bierne zgadzanie się na wszystko.

 

Wyeliminuj Przeszkody

Jednym z ćwiczeń umożliwiających trening asertywności jest powrót do swoich nieasertywnych doświadczeń. Zadaj sobie pytanie co sprawiło, że w danej sytuacji zachowałeś się nieasertywnie? Jak w tej sytuacji zachowałbyś się dzisiaj? W relacjach rodzinnych często odgrywamy podobne schematy. Nawet nie zauważysz, kiedy ponownie staniesz przed pytaniem, na które - tym razem możesz dać inną odpowiedź. Nadal obawiasz się o konsekwencje? Podejdź do tematu racjonalnie – wypisz plusy i minusy takiego zachowania w każdym obszarze życia. Przemyśl, ile możesz na tym zyskać? Czy warto zyskać nowe doświadczenie? Jak to odbije się na Twoich bliskich? Czy oni także będą w stanie wyciągnąć z tego jakąś korzyść?

 

Wprowadzaj w Życie

Jeśli już widzisz wszystkie pozytywne rezultaty Twojej nowej asertywnej postawy – czas na konkrety. Sprawdź w kalendarzu, kiedy wypada kolejny zjazd rodzinny i okazja do przetoczenia się przez zestaw pytań standardowych. Babcia przymierza się do pytań o przyszłą żonę? Bratanica wymierza serię uśmiechów celem zafundowania weekendu z dzieciakami? Przygotuj się. Wizualizuj to z jaką pewnością i lekkością odpowiadasz. Atmosfera jest przyjemna, może nawet żartobliwa. Ta ciekawa wymiana zdań może być ożywcza dla całego towarzystwa. Zacznij mówić na głos, niech Twoje ciało zapamięta nowe gesty, motorykę, która wiąże się Twoją asertywnością. Skorzystaj także z lustra, spójrz na swój pogodny wyraz twarzy i wypowiedz nową kwestię.

 

Nowe Możliwości

Dlaczego warto podjąć tę walkę? Po to, by nie rezygnować z kontaktów z rodziną, nie palić za sobą mostów. Łagodny sposób przestawiania swojego zdania może zostać zaakceptowany nawet przez starsze pokolenie. Wkrótce przestaniesz się zadręczać o to czy ktoś Cię skrytykuje lub odrzuci. Będziesz odbierany jako silna osoba, z którą można miło spędzać czas i łatwo się porozumieć.

Zbuduj wewnętrzną moc: poczucia własnej wartości, pewności siebie i odwagi – niezbędnej do bycia asertywnym!

Pomoże Ci w tym Szkolenie z asertywności!

Zapisz się już dziś!

 

Kategoria wpisu

Dodaj komentarz

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy web oraz email zostaną automatycznie skonwertowane w odnośniki
CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.

Imagine that you can easily say what you think and, in addition, you use a form that is constructive, building relationships, even when you refuse and still achieve your goals. Do you like this vision? This is what it means to be assertive.

And how do you do being assertive? Here's how we do it: you build internal strategies for self-confidence and courage, you learn 31 assertiveness techniques, you practice, you see that the results are great, so you like it and continue being assertive.

The key is to get the techniques in a package with appropriate thinking strategies, otherwise you will not have the courage and confidence to use the techniques.

Check the program or BOOK

Wyobraź sobie, że masz łatwość w mówieniu tego, co myślisz i na dodatek używasz formy, która jest konstruktywna, budująca relację, nawet gdy odmawiasz i jeszcze osiągasz swoje cele. Podoba Ci się taka wizja? Tak właśnie jest być asertywnym.

A jak się robi bycie asertywnym? U nas robi się to tak: budujesz wewnętrzne strategie pewności siebie, odwagi, uczysz się 31 technik asertywności, ćwiczysz, widzisz, że efekty są rewelacyjne, więc podoba Ci się i kontynuujesz bycie asertywnym.

Klucz w tym, żeby dostać techniki w pakiecie z odpowiednimi strategiami myślowymi, inaczej nie będziesz mieć odwagi i pewności żeby użyć technik. 

Sprawdź program lub ZAREZERWUJ