Jak szpinak dla Papaja, tak feedback dla menedżera

… kiedy szkolenie dla menedżerów może być źródłem siły i zmiany

Kiedy ostatnio prosiłeś o informację zwrotną? Większość z nas, podobnie jak w przypadku spożywania szszkolenie-dla-menedzerowpinaku, nie robi tego nigdy lub jedynie w uzasadnionych przypadkach (tj. proces rekrutacyjny, awans lub zwolnienie). Czemu tak się dzieje? Źródłem awersji do szpinaku jest powszechna trauma spowodowana przedszkolnym menu, awersja do feedbacku wynika z lęku przed oceną, krytyką, utratą kontroli – znacznie trudniej ją przełamać. Czy szkolenie dla menedżerów może być dobrym do tego miejscem? Niekoniecznie. Krytyka, niezależnie od zajmowanego stanowiska, zawsze uderza w nasze ego. Dopiero w odpowiedniej przestrzeni – zapewniającej bezpieczeństwo i otwartość, może zadziałać konstruktywnie, czyli przyczyniać się do pozytywnej zmiany. Jakie warunki muszą być zatem spełnione, by szkolenie dla menedżerów stanowiło źródło wartościowych informacji na własny temat? Ogromne znaczenie ma znajomość intencji osoby dającej feedback. Wiedząc, że druga osoba chce pomóc nam w rozwoju, a nie dogryźć złośliwe, łatwiej jest przyjąć nawet trudne słowa. Wydźwięk krytyki złagodzi również sam sposób mówienia i forma wypowiedzi. Słysząc „jesteś niezorganizowany” czujesz, jak każda komórka Twojego ciała się buntuje, wyrażając gniew zamiast wdzięczności za celną uwagę (nawet jeśli faktycznie nie grzeszysz dobrą organizacją). Czy wdzięczność jest w ogóle możliwa w takiej sytuacji? Cóż, wyobraź sobie, że zamiast „jesteś niezorganizowany”, słyszysz o subiektywnym odczuciu dotyczącym ostatniej prezentacji, podczas której zachowałeś się w pewien konkretny sposób, co spowodowało konkretne rezultaty i kolega chciałby podzielić się z Tobą swoimi pomysłami na zmianę tego zachowania w przyszłości i tym samym uzyskanie bardziej satysfakcjonujących rezultatów – czy i tym razem miałbyś ochotę rozszarpać go ze złości? Tak nie musi wyglądać tylko szkolenie dla menedżerów, jednak większość z nas musi się jeszcze nauczyć, jak mniej oceniać, a bardziej wspierać. Dużą trudność sprawia nam również przyjmowanie feedbacku. Dopiero wtedy, gdy będziemy otwarci na słowa innych, mogą one zapoczątkować zmianę w naszym życiu. Zazwyczaj automatycznie w takich sytuacjach wykazujemy postawę obronną i drapieżnie walczymy o nasze terytorium – znane i bezpieczne wyobrażenie na własny temat. Zamiast tego szkolenie dla menedżerów jest miejscem, w którym uczysz się słuchać uważnie, rozumieć, akceptować i wdrażać to, co wartościowe. Feedback jest zwyczajną informacją, to my nadajemy mu przeważnie zbyt emocjonalne i osobiste znaczenie. Oddzielając subiektywne interpretacje od faktów możemy wykorzystać rzeczywistą wartość feedbacku i przekuć go w swoją siłę. Wracając do kulinarnych porównań - feedback, podobnie jak szpinak, jest bardzo wartościowy, ogromne znaczenie ma jednak właściwy sposób podania.

Podziel się z przyjaciółmi przez:

AKTUALNOŚCI

Charyzmatycznym nie trzeba "być", wystarczy takim "bywać"...

 

Mateusz Dąbrowski: Niech inni zobaczą Twoją siłę!
Starając się zrobić na innych wrażenie, często osiągamy odwrotny efekt... Dowiedz się, co działa na ludzi, jak magnes!

... [czytaj dalej]
© copyright 4GROW 2010-2014
Oferta  Kontakt  O firmie  Zespół  Opinie  |  Tel. +48 505 574 723 | Adres: ul. Panieńska 9 lok. 16, 03-704 Warszawa
design: LUK | powered by YASNE | development: Mateusz Dąbrowski