Szkolenia: Komunikacja interpersonalna

16-17.01
 

Komunikacja
interpersonalna.
Szkolenie, Warszawa

Teoretycznie każdy potrafi się komunikować. Teoretycznie. Praktycznie, komunikacja to coś więcej niż mówienie i słuchanie. To rozumienie ukrytych zawartości komunikatów, dzięki czemu rozumiemy to, co niewypowiedziane, lub wypowiedziane destrukcyjnie. To umiejętność łagodzenia nastrojów i budowania porozumienia słowem, tonem i gestem. Komunikacja między działami jest fundamentem efektywności firmy.

 

Szkolenie 2-dniowe + trening indywidualny.
Cena pakietu: od 1186 do 1590 zł netto
Szkolenie:  Komunikacja interpersonalna - Warszawa

W razie pytań zapraszamy do kontaktu: 791 412 204

 

Program szkolenia


Efektywność w komunikacji interpersonalnej

  • Diagnoza Twojego stylu i optymalizacja strategii w komunikowaniu się
  • Jak dobierać  narzędzia komunikacji w zależności od celu
  • Jak używać komunikacji werbalnej i niewerbalnej, by wzmacniać przesłanie i utrzymać skupienie odbiorcy?
  • Jak kontrolować rozmowę? Sztuka prowadzenia rozmówcy za pomocą pytań otwartych i zamkniętych

Dyplomacja w komunikacji mówionej i pisanej

  • Jak komunikować problem, dezaprobatę i niezadowolenie
  • Jak pospieszać opieszałych
  • Jak wyznaczać granice

Ukryte poziomy komunikatów - to, czego nie widać i nie słychać, ale wpływa na rozmówcę

  • Kiedy nie wiadomo o co chodzi..., chodzi o ukryte poziomy komunikatów! Jak je odczytywać i posługiwać się nimi, by zrozumieć to, co niezrozumiałe?
  • Jak przekładać treści z ukrytych poziomów komunikatów na poziomy jawne tak, by inni lepiej rozumieli nas?
  • Neurolingwistyka komunikacji - czyli jak budować porozumienie poprzez odpowiedni dobór słów, presupozycji i składni

Jak radzić sobie z nieczystymi chwytami w rozmowie - metamodel NLP

  • Generalizacja i kwantyfikatory ogólne
  • Brak związku logicznego lub przyczynowo-skutkowego
  • Przerzucanie odpowiedzialności
  • Równia pochyła
  • Czytanie w myślach
  • Założenia
  • Modalne operatory konieczności
  • Modalne operatory możliwości
  • Nominalizacje
  • Niedookreślone rzeczowniki
  • Niedookreślone czasowniki
  • Oceny
  • Sądy

Metaprogramy

  • W jaki sposób filtrujemy informacje i tworzymy nasze własne strategie komunikacyjne?
  • W jaki sposób rozpoznać z jakich metaprogramów korzysta nasz rozmówca
  • jak dopasować swój komunikat w zależności od metapragramu rozmowcy
  • Przegląd najważniejszych metaprogramów:
  • proaktywny vs reaktywny,
  • „od” vs „ku”,
  • wewnętrzny vs zewnętrzny,
  • opcje vs procedury,
  • ogólny vs konkretny,
  • zgodność vs niezgodność.

Komunikacja interpersonalna w zespole projektowym, czyli gdy mamy wypracować razem rozwiązanie

  • Jak zgłaszać pomysły i rozwiązania
  • Jak krytykować pomysły i rozwiązania, by nie podciąć autorowi skrzydeł
  • Jak moderować przebieg dyskusji, by nie skończyło się na chaosie i braku wniosków
  • Jak zachować się, gdy ktoś Cię atakuje lub krytykuje

Różnice interpersonalne w komunikowaniu się i sposoby na porozumienie:

  • Rozgadani/lejący wodę - jak ograniczyć potok słów vs małomówni - jak rozwinąć skrzydła
  • Kobiety vs. mężczyźni - jak znaleźć wspólny język
  • Przewrażliwieni - jak uchronić ich od przykrych uczuć vs. nieczuli - jak uaktywniać w nich empatię
  • Nadinterpretujący - jak uchronić ich przed złą interpretacją vs. mało domyślni - jak pomóc im w lepszym rozumieniu
  • Baby boomers, pokolenie X, pokolenie Y – jak trafić swoim komunikatem do odpowiedniej generacji
  • Niebieski, czerwony, zielony i żółty – jak komunikować się z danym typem osobowości.

A co gdy inni mówią i... mało z tego wynika? Narzędzia etycznego „challenge’owania” prowadzącego do porozumienia

  • Parafrazowanie
  • Dopytywanie
  • Zatrzymywanie
  • Podsumowywanie
  • Odzwierciedlanie

Do spisu

 

Terminy w 2017 roku:


  • 3-4 lipca

    Warszawa

    - TERMIN GWARANTOWANY
  • 31 lipca - 1 sierpnia

    Warszawa

    - TERMIN GWARANTOWANY
  • 4-5 września

    Warszawa

    - termin zostanie objęty gwarancją przy zapisie pierwszego uczestnika
  • 5-6 października

    Warszawa

    - termin zostanie objęty gwarancją przy zapisie pierwszego uczestnika
  • 6-7 listopada

    Warszawa

    - termin zostanie objęty gwarancją przy zapisie pierwszego uczestnika
  • 4-5 grudnia

    Warszawa

    - termin zostanie objęty gwarancją przy zapisie pierwszego uczestnika

Możesz też zaproponować dowolny inny termin - na każdą propozycję odpowiemy w ciągu 1 dnia: info (at) 4grow.pl, 500 294 035, lub zapisz się do powiadomień o nowych terminach tego szkolenia i objęciu gwarancją kolejnych terminów (możesz wypisać się w dowolnym momencie przez link w stopce maila):

Do spisu

Efekty szkolenia


Nauczysz się:

  • Umiejętności odczytywania ukrytych poziomów komunikatów
  • Umiejętności wpływania na interpretację wypowiedzi u odbiorcy (np. przewrażliwionego)
  • Umiejętności projektowania wypowiedzi i dobierania narzędzi komunikacji w zależności od celu (np. perswazja czy dowiadywanie się)
  • Umiejętności doprowadzania do zrozumienia będąc odbiorcą niezrozumiałych, błędnych lub złośliwych komunikatów
  • Umiejętności moderowania porozumienia i twórczych efektów pracy w zespole
  • Umiejętności posługiwania się retoryką z trudnym rozmówcą
  • Odpowiedzialności za zrozumienie bez względu na to, kto jest nadawcą
  • Traktowania dyskomfortu i błędów, jako koniecznych etapów na drodze do nabywania nowej kompetencji

Do spisu

8 cech, którymi nasze szkolenia wygrywają z konkurencją


1. Gwarantujemy realizację szkolenia już od pierwszego uczestnika!

Jesteśmy jedyną firmą szkoleniową na rynku, która gwarantuje realizację szkolenia już od pierwszego uczestnika. Jeżeli widzisz etykietę "Termin gwarantowany" na naszym szkoleniu, to znaczy, że szkolenie odbędzie się na 100%. Etykieta "Gwarancja terminu" oznacza, że zostanie on zagwarantowany wraz z pierwszym zapisem. Nawet gdyby tak się zdarzyło, że na dany termin zapiszesz się tylko Ty, przeprowadzimy to szkolenie tylko dla Ciebie. To oznacza, że otrzymasz  droższą i efektywniejszą formę szkolenia: trening indywidualny! Dlaczego nie odwołujemy szkoleń? Ponieważ większą wartość ma dla nas bycie odpowiedzialnym i wiarygodnym partnerem, niż maksymalizowanie zysków za wszelką cenę. Jest to również z naszej strony wyraz szacunku dla klienta.

2. Przez rok przesyłamy Ci materiały utrwalające wiedzę

Nowo zdobytą wiedzę najefektywniej zapamiętujemy, gdy w pierwszych miesiącach regularnie ją odświeżamy na różne sposoby oraz gdy wykorzystujemy ją do rozwiązywania nowych problemów. Dlatego przez rok będziemy przysyłać Ci, Uczestniku, najciekawsze i najważniejsze treści ze szkolenia pod różnorodną postacią:

  • Study case – opisujemy w nich przykłady użycia technik omawianych na szkoleniu w sytuacjach biznesowych.
    Ilość: 4, forma – mail ze wstępem odnoszącym do pełnej treści na stronie 4grow.pl.
  • Materiały z teorią – opisujemy w nich teorię, czyli zasady, techniki, narzędzia omawiane na szkoleniu wraz z przykładową zawartością komunikatów.
    Ilość: 4, forma – mail ze wstępem odnoszącym do pełnej treści na stronie 4grow.pl.
  • Quizy – sprawdzają znajomość zagadnień poruszanych na szkoleniu oraz wykorzystania tej wiedzy do rozwiązywania problemów. Po rozwiązaniu każdego zadania quizu uczestnik otrzymuje automatycznie informacje zwrotną z poprawnymi odpowiedziami oraz ich uzasadnieniem, dzięki czemu od razu uczysz się, jeśli popełnisz błąd. Na końcu quizu uczestnik otrzymuje podsumowanie wyników z raportem i punktacją.
    Ilość: 4, forma – mail ze wstępem odnoszącym do pełnej treści na stronie 4grow.pl.
  • Pięciosekundówki – jedno, dwuzdaniowe najważniejsze kwintesencje, wnioski i reguły dotyczące zagadnień poruszanych na szkoleniu.
    Ilość: 12, forma – zawartość w mailu.

3. Dostajesz trening indywidualny po szkoleniu

Chcemy, by był taki czas, gdy trener jest tylko dla Ciebie, Uczestniku, i nikogo więcej - byś mógł nie przejmując się niczyją obecnością zająć się najtrudniejszymi dla Ciebie sprawami, byś mógł przećwiczyć z trenerem techniki sam na sam i dostać spersonalizowany feedback, by cała uwaga trenera była tylko dla Ciebie. Dlatego w ciągu roku od szkolenia dajemy Ci 60 min indywidualnego treningu - sam na sam ze mną - trenerem.

4. Zbadamy Twoje potrzeby przed szkoleniem

Trener kontaktuje się z Tobą 2 dni po zgłoszeniu, by poznać Twoje potrzeby (czyli co jest dla Ciebie problemem, wyzwaniem, trudnością w temacie szkolenia) i kontekst zawodowy, dzięki czemu wie, co dla każdego uczestnika jest ważne i na co zwrócić uwagę prowadząc szkolenie. Jeśli Twoje potrzeby będą mogły być zrealizowane w pełniejszym stopniu na innym szkoleniu, trener doradzi Ci zmianę tematu szkolenia.

5. Uczestnik ma kontakt telefoniczny z trenerem

Już dwa dni po szkoleniu trener badając Twoje potrzeby zostawia do siebie telefon, byś miał swobodę kontaktu z nim w razie potrzeby. A po szkoleniu, przez 3 miesiące, trener wspiera Cię telefonicznie, gdy chcesz porozmawiać, potrzebujesz porady, masz pytania lub wątpliwości.

6. Najwyższy poziom wygody

Sala szkoleniowa 4GROW

Postanowiliśmy stworzyć w Warszawie, w naszym biurze własną salę szkoleniową, z najwyższym poziomem wygody dla uczestnika. Postawiliśmy przede wszystkim na szerokie, wygodne fotele, ładny widok za oknami na zieleń i bogatą przerwę kawową obejmującą deskę serów z orzechami, oliwkami, owoce, kawę z ekspresu ciśnieniowego i soki owocowe 100%. Wynajmując sale w innych miastach dbamy o to, aby poziom wygód był jak najwyższy - zwracamy uwagę na toalety, okna, siedzenia, a nawet widok za oknami.

7. Opinie o naszych szkoleniach są wiarygodne, bo weryfikowalne

Większość opinii o naszych szkoleniach jest podpisanych pełnym nazwiskiem, stanowiskiem i nazwą firmy uczestnika. Dzięki temu masz pewność, że opinia ta jest prawdziwa - możesz ją zweryfikować dzwoniąc do tejże firmy i prosząc odpowiednią osobę. Oczywiście nie każdy piszący opinię chce podać pełne dane osobowe, ale jest to mniejszość.

8. Wraz z zapisem 10 osoby zamykamy zapisy na dany termin

Każdy uczestnik zużywa około 30 minut czasu szkolenia – na swoje wypowiedzi, pytania, indywidualne ćwiczenia na forum. Dwie osoby więcej i potencjalnie godzina mniej dla Ciebie - dlatego stawiamy twardą granicę wraz z liczbą10, by każdy miał czas na własną aktywność w komfortowych warunkach.

Do spisu

Nasza polityka rabatowa


Mocno wierzymy w to, że są wartości, które budują pozytywne relacje, także z klientami. Dlatego nasza polityka rabatowa jest oparta o wartości:

  • Sprawiedliwość - każdy klient może otrzymać u nas rabat na tych samych zasadach:
    • Terminu płatności (rabat 10% za przedpłatę najpóźniej 30 dni przed szkoleniem – liczymy datę zaksięgowania środków na naszym koncie);
    • Liczby uczestników (rabat 20% dla każdej kolejnej zgłoszonej osoby na ten sam termin przez tego samego zgłaszającego).
  • Wiarygodność i uczciwość - nasze ceny i rabaty są prawdziwe i nie zmieniamy ich pod wpływem negocjacji – oferujemy najlepsze ceny i rabaty, jakie możemy dać. 

Do spisu

 

Informacje organizacyjne


  • Dzień szkoleniowy trwa 8 godzin, 1 przerwa na lunch (45 min) i 2 przerwy kawowe (15 min). Pierwszy dzień szkolenia rozpoczyna się o godzinie 10:00 i kończy o 18:00, w szkoleniach kilkudniowcyh kolejny dzień szkolenia rozpoczynamy o godz 9:00 i kończymy o 17:00.
  • Szkolenie odbywa się w 95% przypadków przy ulicy Panieńskiej 9 lokal 16 w siedzibie 4GROW.
  • Dla osób przyjezdnych: najdogodniejsze połączenie pociągiem jest na Dworzec Wschodni - który mieście się 11 minut drogi komunikacją miejską od naszego biura (tramwaj 13 i 23 do przystanku Park Praski). W połowie drogi, przystanek Ząbkowska, mieści się Hotel Hetman, z którego korzysta większość naszych przyjezdnych uczestników. Piechotą z naszego biura do hotelu idzie się 10 min, do dworca 20min.
  • Trener kontaktuje się z uczestnikiem 2 dni po zgłoszeniu, by poznać jego potrzeby i kontekst zawodowy, dzięki czemu będzie wiedział, co dla niego jest ważne i na co zwrócić uwagę prowadząc szkolenie. Jeśli potrzeby uczestnika będą mogły być zrealizowane w pełniejszym stopniu na innym szkoleniu, trener doradzi zmianę tematu szkolenia.
  • Pakiet szkoleniowy składa się ze szkolenia i treningu indywidualnego, na którym trener będzie tylko i wyłącznie do dyspozycji uczestnika.
  • Obiady jemy w restauracji 10 minut spacerem od sali, a podczas przerw do dyspozycji uczestników są: kawa, herbata, naturalne soki, owoce, deska serów z orzechami i suszonymi owocami oraz czekoladowe i kruche ciastka.
  • Grupa składa się maksymalnie z 10 osób - tworzymy małe grupy, by każdemu dać więcej przestrzeni do wypowiedzi oraz uwagi od trenera.
  • Trening indywidualny trwa 60 min dla szkolenia 1-dniowego, 90 minut dla 2-dniowego i dłuższych szkoleń, termin należy umówić z trenerem w ciągu roku od szkolenia. Trening odbywa się w siedzibie 4GROW lub w przypadku szkoleń w innych miastach miejsce jest ustalane odrębnie. Treningi odbywają się raz w miesiącu.
  • Jeżeli szkolenie jest prowadzone w postaci treningu indywidualnego, odbywa się w siedzibie 4GROW.
  • Cena szkolenia zawiera: badanie potrzeb przed szkoleniem, materiały szkoleniowe, certyfikat ukończenia szkolenia, kontakt telefoniczny z trenerem bez ograniczeń, follow-upy przez 12 miesięcy, trening indywidualny do wykorzystania w ciągu roku po szkoleniu oraz  pełny catering - obiad i przerwy kawowe.

 

Do spisu

Opinie o szkoleniu


Burza mózgu! Szkolenie uświadomi Twoje błędy i nauczy, co należy powiedzieć w danej sytuacji. Zaskoczył mnie niekonwencjonalny sposób szkolenia: trening, warsztaty oraz indywidualne podejście do uczestnika. Polecam szkolenie ponieważ uzyskałam wiele technik komunikacyjnych, które mam nadzieję zastosować w sprawach zawodowych.
Sylwia Jankowska, Specjalista, Centrum Nauki Kopernik.

Szkolenie z komunikacji interpersonalnej, w którym uczestniczyłem było jednym z nielicznych szkoleń miękkich jakie mogę szczerze polecić każdemu. Różnorodność prezentowanych technik połączona z charyzmą Pani Marty świadczy o ogromnym profesjonalizmie w prowadzeniu szkoleń, jak również wiedzy trenera.
Cezary Kasperski, CRM Consultant / Project Leader.

Dużo istotnych informacji, w tym te najważniejsze o samym sobie, brak litości dla najgorszych nawyków i wiele okazji do wyćwiczenia najlepszych sposobów efektywnej komunikacji. Do tego trener, który nie pozwoliłby mi opuścić sali, dopóki wszystkie moje oczekiwania wobec szkolenia nie zostałyby zrealizowane. Pod koniec drugiego dnia byłem porządnie wyczerpany, ale wychodziłem pełny sił na rozprawienie się z codziennymi błędami komunikacji.
Marcin Głębocki, Analityk Finansowy, TUI Sp. z o.o.
 

Więcej opinii

 

Do spisu

Trener prowadzący szkolenie


Karolina Prusińska

Karolina Prusińska coach, trener, psycholog biznesu WarszawaTrener z wieloletnim doświadczeniem zawodowym; praktyk biznesu, certyfikowany coach, psycholog biznesu. Posiada szeroką wiedzę z zakresu wspierania rozwoju kompetencji osobistych, projektowania i organizacji działań szkoleniowo-rozwojowych. Pracując jako trener wewnętrzny w międzynarodowej korporacji, m.in. opracowała i wdrożyła cykl szkoleń dla menadżerów, wspierający efektywność działania w sytuacji dużych zmian organizacyjnych, zawierający elementy komunikacji w sytuacji zmiany, współpracy z zespołem i prowadzenia efektywnych spotkań. Była jednym z trenerów w wewnętrznych programach rozwojowych: Akademia Rozwoju Menadżerów oraz TOP 15 (warsztaty dla „talentów”) ... Czytaj więcej

Łukasz Kostecki

Łukasz Kostecki coach, trener, psycholog biznesu WarszawaMenedżer ds. rozwoju biznesu, psycholog biznesu, trener, doradca, dyplomowany coach, certyfikowany assesor procesów AC/DC, oraz konsultant Extended DISC. Praktyk biznesu - pracując dla Netia, osiągał wyniki plasujące go wśród najlepszych sprzedawców w Europie. Pracując w USP Zdrowie,  stworzył i wdrożył największy w Polsce program edukacyjny dedykowanym partnerom biznesowym USP. Pracując w TUiR WARTA S.A. wspierał pracowników i menedżerów w jednej z największych fuzji na polskim rynku ubezpieczeniowym. Po połączeniu spółek był zaangażowany w projekty o strategicznym znaczeniu dla firmy... Czytaj więcej

Mateusz Dąbrowski

Trener szkolenie Warszawa: Mateusz DąbrowskiPrezes, trener i coach 4GROW. Certyfikowany coach ICC oraz trener AKN. Psycholog biznesu, metodyk – twórca teorii i technik w obszarze komunikacji interpersonalnej oraz programów szkoleniowych. Praktyk biznesu – stworzył firmę 4GROW i obecnie nią zarządza. Odpowiedzialny za sprzedaż usług i negocjacje z Klientami i kontrahentami. Wcześniej pracował w HR gdzie był odpowiedzialny za procesy rozwojowe pracowników oraz weryfikacji ich kompetencji. Ekspert komentujący w mediach: Polsat, TVP2, TTV, Program 3 Polskiego Radia, Program 4 Polskiego Radia... Czytaj więcej

 

Do spisu

Metodologia naszych szkoleń


Stosujemy najefektywniejsze rozwiązania w dziedzinie psychologii procesu nauczania.

Cykl 4GROW na bazie Cyklu Kolba i Kurta LewinaProjektujemy szkolenia zgodnie z naszym autorskim modelem uczenia się (opracowanym na bazie badań Kurta Lewina i Davida Kolba), na który składają się etapy:

  1. Postawienie uczestnika w sytuacji wymagającej uruchomienia ćwiczonej kompetencji
  2. Analiza i wyciągnięcie wniosków rozwojowych z sytuacji, zdefiniowanie potrzeb i motywatorów uczestnika do rozwoju kompetencji
  3. Przekazywanie oraz prowokowanie do tworzenia techniki dotyczącej radzenia sobie z sytuacją
  4. Wsparcie uczestnika w zaadaptowaniu techniki lub narzędzia w kontekście jego życia zawodowego
  5. Przećwiczenie z uczestnikiem techniki lub narzędzia w sytuacji realnej lub eksperymentalnej (gorące krzesło, scenki, odgrywanie ról)
  6. Wsparcie uczestnika w wyciągnięciu wniosków z doświadczenia oraz korygowaniu technik lub narzędzi

Stosujemy w minimum 75% czasu szkolenia formę warsztatową i treningową.

Poziomy Diltsa zmodyfikowane 4GROWFormy te pozwalają nam docierać do jednego z najgłębszych poziomów funkcjonowania psychicznego człowieka, blokującego zmianę: przekonań. Im zmiana dokonuje się na głębszym poziomie, tym silniej pociąga za sobą zmiany na płytszych poziomach – szczególnie na poziomie wiedzy, umiejętności i zachowań. Ponieważ poziom przekonań jest najgłębszym poziomem, na jaki możemy wpływać szkoleniem, najsilniej warunkujemy rozwój kompetencji. Im bardziej rozwinięta kompetencja, tym efektywniej wpływamy na środowisko.

Trenerzy korzystają z różnorodnych metod warsztatowo-treningowych:

  • Gorące krzesło
  • Konkurs z nagrodami
  • Nagranie kamerą
  • Odgrywanie ról i scenek
  • Dyskusja moderowana
  • Instruktaż
  • Przykłady audio i video
  • Ćwiczenia indywidualne, w grupach
  • Trening ze stop-klatką na feedback

Do spisu

Kup voucher, nie trać budżetu!


Na voucher możesz wykupić dowolną ilość szkoleń i wykorzystać go na dowolne szkolenia bez konieczności deklarowania terminu i tematu szkolenia. Decyzję możesz podjąć w każdym momencie. Część szkoleń możesz odbyć jeszcze w tym roku, część w kolejnym, lub wszystkie w 2017 roku. Voucher ma ważność do końca 2017 roku - niewykorzystane środki z vouchera zostaną zwrócone na konto płatnika (Twojej firmy bądź Twoje, w zależności kto płacił), a więc nie masz nic do stracenia! Jesteśmy też elastyczni jeśli chodzi o tytuł faktury.

Zleceniodawcy otrzymują  do wypełnienia i podpisania formularz Vouchera Formularz zapisu na szkolenie 4GROW.pdf, w którym opisane są wszystkie szczegóły. Jeżeli voucher jest prezentem - zostanie przesłany pocztą tradycyjną.

Więcej informacji można uzyskać kontaktując się z Moniką Dąbrowską: 500 29 40 35.

Do spisu

Skuteczna komunikacja interpersonalna – brakujący element

Komunikacja interpersonalna to coś, co towarzyszy nam przez cały czas – zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Niestety zbyt często jej znaczenie jest niedoceniane, a sama komunikacja interpersonalna sprowadzana do czynności mówienia i słuchania, których przecież nie musimy się uczyć. W efekcie trudności komunikacyjne zespołów i management-u urastają często do rangi konfliktów, uniemożliwiają osiągnięcie porozumienia czy wypracowanie zadowalającego rozwiązania. Jakie błędy popełniamy najczęściej w komunikacji interpersonalnej?

„On na pewno nie zrozumie…”, „Wiem, co ona powie…”. Zbyt często zarówno w sytuacji nieporozumienia, jak i podczas codziennej komunikacji interpersonalnej, kierujemy się stereotypami i skrótami myślowymi. Wydaje nam się, że wiemy, co inni chcą nam powiedzieć, przyjmujemy założenia, dopowiadamy sobie informacje – w zasadzie duża część procesu komunikacji interpersonalnej toczy się w naszych głowach. Dzieje się tak wtedy, gdy zatrzymujemy się na treści komunikatu. Gdybyśmy potrafili zejść niżej – do poziomu intencji i przesłania, nie byłoby tylu nieporozumień w komunikacji interpersonalnej, to jednak wymaga nauki.

Wiele problemów wynika również z tego, że sprowadzamy komunikację interpersonalną wyłącznie do mowy. Nawet, gdy zwracamy uwagę na dobór słów, nie dbamy o to, by były one spójne z naszymi komunikatami niewerbalnymi. Nie umiemy udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej, kontrolować przebiegu rozmowy czy reagować na różne chwyty komunikacji interpersonalnej, stosowane przez naszych rozmówców. Te wszystkie elementy składają się na skuteczną komunikację interpersonalną lub brak umiejętności porozumienia.

„To on powinien był mnie spytać /powiedzieć/udzielić informacji…”. Brzmi znajomo? To bardzo popularny zwrot używany w komunikacji interpersonalnej. Jeśli często gości również w Twoim słowniku, oznacza to, że masz tendencję do przerzucania odpowiedzialności na innych. Komunikacja interpersonalna to proces, którego skuteczność zależy od obydwu stron. Nie tylko jedna osoba mówi, ale druga powinna słuchać, zadawać pytania, dzielić się własnymi przemyśleniami, wyjaśniać, gdy coś staje się niejasne. Takie zachowania znacznie usprawniłyby komunikację interpersonalną, niestety zazwyczaj jesteśmy zbyt dumni/leniwi/niepewni, by brać na siebie część odpowiedzialności za komunikację interpersonalną. W efekcie narzekamy na nieudolną komunikację innych.

Chyba najbardziej deficytowa w komunikacji interpersonalnej jest umiejętność słuchania. Wielu osobom wydaje się, że wystarczy podczas rozmowy, nie zajmować się niczym innym. Jednak efektywne słuchanie to aktywne dążenie do zrozumienia punktu widzenia drugiej strony. To również podstawa komunikacji interpersonalnej, dlatego warto ćwiczyć parafrazowanie, zatrzymywanie, precyzowanie i udzielanie informacji zwrotnych – 4 kroki odpowiedzialnego słuchania i komunikacji interpersonalnej bez nieporozumień.

Zamiast czekać, aż w pracy zapytają Cię o zdanie, sam podziel się swoim pomysłem. Dopytuj, gdy coś nie jest dla Ciebie jasne. Mów o tym, czego oczekujesz i potrzebujesz. Czekając, aż ktoś odczyta Twoje myśli i narzekając na słabą komunikację interpersonalną w pracy… cóż, możesz po prostu nigdy się nie dostać tego, czego chcesz. Podczas szkolenia komunikacja interpersonalna stanie się dla Ciebie łatwiejsza, bardziej przystępna. Poznasz techniki, dzięki którym nauczysz się mówić tak, by inni Cię słuchali i słuchać tak, by chcieli do Ciebie mówić. Najważniejsze jest jednak Twoje nastawienie – dopiero, gdy naprawdę chcesz poznać rzeczywistość oczami swojego rozmówcy, komunikacja interpersonalna staje się czymś więcej niż zbiorem technik i narzędzi.

AKTUALNOŚCI

Charyzmatycznym nie trzeba "być", wystarczy takim "bywać"...

 

Mateusz Dąbrowski: Niech inni zobaczą Twoją siłę!
Starając się zrobić na innych wrażenie, często osiągamy odwrotny efekt... Dowiedz się, co działa na ludzi, jak magnes!

... [czytaj dalej]
© copyright 4GROW 2010-2014
Oferta  Kontakt  O firmie  Zespół  Opinie  |  Tel. +48 505 574 723 | Adres: ul. Panieńska 9 lok. 16, 03-704 Warszawa
design: LUK | powered by YASNE | development: Mateusz Dąbrowski