Konstruktywna krytyka - studium przypadku

 

 


 

 

Materiał poszerzający wiedzę po szkoleniu: Komunikacja interpersonalna
 w pracy


Ta technika jest najskuteczniejsza ze wszystkich, ale jednocześnie najtrudniejsza do zastosowania. Świetnie sprawdza się w sytuacjach, gdy dający feedback jest emocjonalnie zaangażowany w daną sytuację, tzn. czuje do rozmówcy silne emocje takie jak wściekłość, złość, żal, zawód, rozczarowanie, frustracja, irytacja.

Krytykujący stosuje w tej technice następujący schemat:

 

Przykład zastosowania w biznesie: ROZMOWA MIĘDZY WSPÓŁPRACOWNIKAMI

W tej sytuacji nie jest istotne, czy będzie rozmawiał szef z podwładnym, czy pracownik z pracownikiem. Istotne jest to, że stronie krytykującej zależy na pozytywnej relacji ze stroną krytykowaną:

Gaweł właśnie opowiada Grażynie o swojej ostatniej rozmowie z prezesem, bardzo dla niego emocjonującej i przełomowej. Grażyna słucha przez chwilę, po czym podnosi telefon, który właśnie zaczął dzwonić. Ponieważ dzieli uwagę pomiędzy Gawłem a rozmówcą telefonicznym, widzi, że Gaweł jest zszokowany, więc zapewnia go: "Mów, mów, Gaweł, ja Ciebie cały czas słucham". Gawłowi jest przykro, rozumie z jednej strony, że są w pracy i muszą odbierać telefony, ale poczuł się zignorowany przez Grażynę. Gdy Grażyna kończy rozmowę, mówi do niej:

  1. (Zależy mi) Grażyna, zależy mi na naszej relacji, więc pozwól, że coś Ci powiem:
  2. (Fakty) w ciągu ostatniego miesiąca to już bodajże trzeci raz, kiedy rozmawiam z Tobą, a Ty odbierasz telefon i równocześnie rozmawisz z kim innym
  3. (Uczucia)  Jest mi wtedy bardzo przykro, czuję się zignorowany przez Ciebie.
  4. (Konsekwencje) W konsekwencji coraz mniej mam ochotę z Tobą rozmawiać, bo chcę oszczędzić sobie rozczarowania, że znowu poczuję się ignorowany jak podniesiesz telefon.
  5. (Oczekiwania / Potrzeby) Ja potrzebuję poczucia, że jest dla Ciebie ważne to, co do Ciebie mówię.
  6. (Propozycja rozwiązania) Rozumiem, że możesz być zapracowana i że jesteśmy w biurze, więc odebranie telefonu może być priorytetem. Będę w takiej sytuacji czuł się ważny dla Ciebie, gdy zanim podniesiesz słuchawkę, powiesz mi: "Gaweł, to jest ważna rozmowa, możemy dokończyć za chwilę albo po pracy?" i jeśli to Ty będziesz pamiętać, żeby wrócić do rozmowy.
  7. (Zgoda) Czy jesteś w stanie to dla mnie zrobić i czy takie zachowanie z Twojej strony będzie niewymuszone?
  8. (Krytykowany) Może jest coś, co ja mogę dla Ciebie zrobić, żebyś czuła się komfortowo w takich sytuacjach?

Zwróć uwagę na dwie kwestie:

  • Grażyna może tu być równie dobrze szefową Gawła, dla relacji i obustronnego poczucia komfortu formalna rola nie ma znaczenia.
  • użycie słowa "oczekuję", czyli np. "Oczekuję od Ciebie, że będziesz traktować poważniej/ z większą uwagą to, co do Ciebie mówię" - nawet intuicyjnie będzie tu nadwyrężeniem, właśnie ze względu na przerzuconą odpowiedzialność.
Podziel się z przyjaciółmi przez:

AKTUALNOŚCI

Charyzmatycznym nie trzeba "być", wystarczy takim "bywać"...

 

Mateusz Dąbrowski: Niech inni zobaczą Twoją siłę!
Starając się zrobić na innych wrażenie, często osiągamy odwrotny efekt... Dowiedz się, co działa na ludzi, jak magnes!

... [czytaj dalej]
© copyright 4GROW 2010-2014
Oferta  Kontakt  O firmie  Zespół  Opinie  |  Tel. +48 505 574 723 | Adres: ul. Panieńska 9 lok. 16, 03-704 Warszawa
design: LUK | powered by YASNE | development: Mateusz Dąbrowski