Szkolenia nietypowe

Werbalna i niewerbalna komunikacja - Szkolenie dla osób niepełnosprawnych intelektualnie. O tym warto pamiętać!

Przeprowadzając szkolenia dla osób niepełnosprawnych intelektualnie trener powinien pamiętać o kilku istotnych kwestiach wynikających z istoty tej niepełnosprawności.

Głównym problemem, z którym spotkają się szkoleniowcy jest utrudniona komunikacja. Szkolenie powinno być dostosowanekomunikacja-szkolenie poziomem do możliwości i ograniczeń uczestników, tak aby mogli oni jak najwięcej wynieść ze spotkania czy cyklu spotkań. Złotą zasadą jest najprostsza komunikacja. Szkolenie nie będzie wcale mniej ambitne, nie bójmy się tego. Jeśli będziemy posługiwać się prostymi, konkretnymi  zwrotami przekazywane informacje będą miały większą szansę na faktyczne zrozumienie przez kursantów.  

Zrozumienie jest podstawą. Natomiast, aby odnieść sukces jakim jest zapamiętanie treści, zdobycie nowej wiedzy czy umiejętności należy pamiętać o drugiej zasadzie. Powtarzanie, powtarzanie! Istotą nauki w ogóle, a w szczególności nauki osób z niepełnosprawnością intelektualną, jest wielokrotne powtarzanie. Lepiej jest więc zaplanować sobie mniej materiału, który zostanie ciekawie prezentowany na różne sposoby, z wykorzystaniem różnych materiałów dydaktycznych.

Myślenie osób niepełnosprawnych intelektualnie ma charakter konkretno-obrazowy, dlatego najskuteczniejszą formą podania jest odwoływanie się do konkretnych sytuacji, przykładów z życia. Nie kuśmy się więc na wymyślanie bardzo złożonych czy abstrakcyjnych przykładów. Najlepszym sposobem jest odwołanie się do sytuacji zwykłych, codziennych. Jeśli to możliwe, warto aby każdy słuchający aktywnie odnalazł w pamięci sytuacje pasujące do opisywanej przez trenera. Dzięki temu przykłady, na których coach będzie później pracował na pewno będą dostosowane do konkretnej grupy.
Kolejną zasadą jest łączenie teorii z praktyką oraz uczenie treści przydatnych w życiu codziennym. Sprawdzają się więc gotowe recepty, szablony zachowań, które można przećwiczyć na warsztatach, a następnie wykorzystać na co dzień. Ponadto stanowią one kolejny element utrwalania nabytych na szkoleniu umiejętności. 

Kursanci z niepełnosprawnością intelektualną mogą mieć problem z rozumieniem czy tworzeniem wypowiedzi, dlatego ważny element stanowi niewerbalna komunikacja. Szkolenie może zostać wzbogacone o wizualizację. Tablice, schematy, symbole obok słów-haseł bardzo pomagają szczególnie tym osobom, które mają problem z tekstem pisanym (w rozumieniu czy czytaniu). Odgrywanie scenek również dobrze sprawdza się podczas szkoleń. Uczestnicy uczą się słuchać siebie nawzajem, wymieniać informacje naprzemiennie czyli właśnie to, na czym polega dobra, efektywna komunikacja. Szkolenie może być okazją do zdobywania i szlifowania już posiadanych umiejętności społecznych, a także nawiązywania nowych znajomości.

Powodzenia!

 

Podziel się z przyjaciółmi przez:

AKTUALNOŚCI

Charyzmatycznym nie trzeba "być", wystarczy takim "bywać"...

 

Mateusz Dąbrowski: Niech inni zobaczą Twoją siłę!
Starając się zrobić na innych wrażenie, często osiągamy odwrotny efekt... Dowiedz się, co działa na ludzi, jak magnes!

... [czytaj dalej]
© copyright 4GROW 2010-2014
Oferta  Kontakt  O firmie  Zespół  Opinie  |  Tel. +48 505 574 723 | Adres: ul. Panieńska 9 lok. 16, 03-704 Warszawa
design: LUK | powered by YASNE | development: Mateusz Dąbrowski