Jak uniknąć nieporozumień w relacjach z ludźmi - studium przypadku

 

 

 

 


Materiał poszerzający wiedzę po szkoleniu: Komunikacja interpersonalna w pracy
 

Każda Twoja wypowiedź lub zachowanie są jakimś komunikatem dla Twojego otoczenia.
Jeśli wypowiadasz słowa, mówimy o komunikacji werbalnej, w pozostałych przypadkach – niewerbalnej. Każdy komunikat składa się z kilku poziomów. Im bardziej jesteś świadomy istnienia tych poziomów i potrafisz je właściwie odczytywać, tym większa szansa na uniknięcie nieporozumień w relacji z innymi ludźmi.

Znajomość poziomów komunikatu daje Ci większe możliwości:

  • łatwiej będzie Ci interpretować ukryte poziomy komunikatu,
  • tam, gdzie jest Ci trudno zgadnąć wiesz, o co potrzebujesz dopytać, żeby mieć jasność,
  • Ty, jako nadawca komunikatu wiesz, jakie poziomy są trudne do odgadnięcia, więc nie chcąc ryzykować nieporozumienia i trudnych sytuacji, masz szansę zawrzeć treści z poziomów ukrytych na poziomie jawnym, czyli poziomie zawartości.

Komunikat składa się z poziomów:

  • Zawartości (Treści)
    Ten poziom jest jawny - wyrażają go wypowiedziane słowa
  • Ujawniania siebie
    To uczucia, które towarzyszą przekazywanej Treści
  • Przyczyny
    To fakty, które wywołały reakcję rozmówcy w postaci nadania komunikatu
  • Przesłania
    To oczekiwane konsekwencje wypowiedzenia komunikatu
  • Relacji
    Jaką relację ze strony nadawcy wyraża przesłany komunikat?
  • Potrzeb / oczekiwań
    Ten poziom jest już bardzo trudno trafnie zidentyfikować. Potocznie mówi się o intencji, czyli "w jakim celu nadaję ten komunikat? Żeby zaspokoić, zrealizować jaką potrzebę, jakie oczekiwanie?".

WAŻNE: Jedynie poziom TREŚCI/ZAWARTOŚCI jest jawny, wszystkie pozostałe są ukryte.  Cała sztuka polega na odczytywaniu właśnie tych ukrytych poziomów.

Przykład:

Żona i mąż wieczorem szykują się do wspólnego wyjścia do kina. Seans zaczyna się za 15 minut, a droga zajmie 10 minut. On jest gotowy, ona jeszcze się szykuje. Mąż mówi do żony:

„Kochanie, jest 19:45…”

  • Zawartości/ Treści: „Kochanie, jest 19:45”
  • Ujawniania siebie: „jestem zniecierpliwiony”
  • Przyczyny: „powinniśmy wyjść o 19:50 żeby zdążyć”
  • Przesłania: „pospiesz się! - jeśli za 5 minut nie będziesz gotowa, spóźnimy się”
  • Relacji: „zależy mi na naszym wspólnym obejrzeniu filmu, spędzeniu czasu”
  • Potrzeb/oczekiwań: „chcę być punktualny, bo taką mam zasadę”, „chcę obejrzeć początek filmu, bo potem nie zrozumiem”, „chcę zadbać o ciebie, bo wydaje mi się, że jak cię nie ostrzegę, to sobie nie poradzisz”, „potrzebuję spędzać czas robiąc coś pożytecznego, a teraz czekam i nie wiem czy mam się brać za coś, czy nie, bo zaraz będziesz gotowa” – tutaj trudno jest określić, które z tych potrzeb/oczekiwań odnoszą się do męża
Podziel się z przyjaciółmi przez:

AKTUALNOŚCI

Charyzmatycznym nie trzeba "być", wystarczy takim "bywać"...

 

Mateusz Dąbrowski: Niech inni zobaczą Twoją siłę!
Starając się zrobić na innych wrażenie, często osiągamy odwrotny efekt... Dowiedz się, co działa na ludzi, jak magnes!

... [czytaj dalej]
© copyright 4GROW 2010-2014
Oferta  Kontakt  O firmie  Zespół  Opinie  |  Tel. +48 505 574 723 | Adres: ul. Panieńska 9 lok. 16, 03-704 Warszawa
design: LUK | powered by YASNE | development: Mateusz Dąbrowski