Efektywność coachingu w badaniach

Efektywność coachingu w badaniachCzy coaching jest efektywny?

Pytanie to zadaje sobie każdy, kto zetknął się z pojęciem „coaching”. Czy ta metoda jest efektywna? Jaki jest zwrot z inwestycji w coaching? Co można dzięki coachingowi osiągnąć? Czy coaching nie jest aby zbyt przereklamowany? Czy coaching działa w każdym przypadku? Pytania i wątpliwości można mnożyć. Dlatego też, warto zapoznać się z „twardymi faktami” na temat coachingu.

Czym jest coaching?

Coaching nie jest szkoleniem ani rodzajem psychoterapii. Jak tłumaczy Mateusz Dąbrowski, coach ICC prowadzący coaching w Warszawie: coaching jest narzędziem rozwoju osobistego i zawodowego”. Jest to zatem narzędzie, które ma pomóc Klientowi w osiągnięciu założonych przez niego celów, widocznych dla innych, bądź tylko znanych Klientowi. Dzięki coachingowi Klient uświadamia sobie przeszkody, które stoją na drodze (czynniki wewnętrzne lub zewnętrzne) realizacji jego zamierzeń i tworzy strategię działania, dzięki której owe przeszkody skutecznie eliminuje.

Odpowiedzialność w coachingu

Pierwsza rzecz, na którą musimy więc zwrócić uwagę to fakt, że każda osoba wyznacza sobie inne cele i tylko od niej zależy, czy te cele zrealizuje, ponieważ ma wolną wolę. Pełną odpowiedzialność za sukces coachingu przejmuje Klient, który podczas sesji sam siebie „odczytuje” przyjmując inną perspektywę.

Efektywność coachingu w biznesie i w "domu"?

Druga rzecz, którą warto podjąć to różnica w znaczeniu słowa „efektywność” dla coachingu biznesowego i tzw. life coachingu.  Mogłoby się wydawać, że określenie to jest bardzo biznesowe i dotyczyć może tylko pracy, jednak oznacza ono po prostu zrealizowanie celu. A cele w życiu prywatnym też mamy. Co prawda nie nawykliśmy w nim do mierzenia osiągnięć oraz sukcesów w procentach i liczbach i dlatego dla wielu osób zaskoczeniem jest to, że mierniki pełnią niesłychalnie ważną rolę. Dzięki nim Klient jest w stanie wyznaczyć granicę między efektywnością a jej brakiem. Między sukcesem, a byciem na drodze do niego. Jaka jest zatem różńica? Nie ma jej - i w życiu prywatnym i w biznesowym efektywność ma takie samo znaczenie i tak samo się ją mierzy. Każde nawet najbardziej subiektywne odczucie można przełożyć na miernik z poziomu zachowań Klienta, które są już mierzalne.

Badania nad korzyściami z coachingu w organizacji

Wracając do faktów nt. skuteczności coachingu, przeprowadzono liczne badania, które jasno wskazują na to, iż jest on o wiele bardziej skuteczny od typowych metod szkoleniowych. Przykładem są tu badania przeprowadzone przez Manchester Group, które wskazują benefity zastosowania coachingu w organizacji: Są to:

  • poprawa w sferze relacji pracowników – 77%
  • poprawa pracy zespołowej – 67%
  • wzrost satysfakcji z wykonywanej pracy – 61%
  • wzrost produktywności – 53%
  • poprawa w sferze jakości pracy – 48%.

Badania nad zwrotem z inwestycji w coaching

Najbardziej znanym badaniem jest jednak to, przeprowadzone przez Metrix Global LLC, które wskazuje wśród firm z Fortune 500 zwrot z inwestycji w wysokości 529%. Trudno podważyć takie dane procentowe. Świadczy to o tym, iż coaching jest bardzo skutecznym narzędziem podwyższania strategii efektywności w firmach i organizacjach.

Badania nad wzrostem produktywności pracownika pod wpływem coachingu

Inne badania, dla przykładu, obrazują efektywność coachingu w sferze produktywności pracowniczej. Cytując fragment raportu International Personnel Management Association (IPMA):

„Wyniki opublikowane w styczniu 2001 roku, pokazują że typowy trening szkoleniowy zwiększa produktywność pracownika średnio o 22%, podczas gdy ten sam trening powiązany z life coachingiem zwiększa wskaźnik produktywności o 88%”.

Badania nad wpływem coachingu na życie Klienta

Dodatkowo, wyniki naukowych badań przeprowadzonych przez Development Dimensions International wskazują, że 91% osób korzystających z tej metody rozwojowej, twierdzi, że coaching miał znaczący wpływ na ich życie.

  • 46 % respondentów stwierdziło, że coaching ma olbrzymi wpływ,
  • 45% respondentów stwierdziło, że coaching ma umiarkowany wpływ,
  • 8% respondentów, stwierdziło, że coaching ma mały wpływ,
  • 1% respondentów, stwierdziło, że coaching ma niewielki wpływ.

Liczby mówią same za siebie. Skuteczność coachingu jest stale udowadniana nie tylko za pośrednictwem badań, ale przede wszystkim działaniami i postawą osób, które korzystają z tego narzędzia rozwoju. A jest ich coraz więcej, ponieważ coaching przestaje powoli być utożsamiany wyłącznie z kadrą zarządzającą wysokiego szczebla.

Coaching - tylko dla menedżera?

Coraz częściej na coaching decydują się szeregowi pracownicy i osoby prywatne, które mają kłopot z wyjściem z sytuacji kryzysowej lub rozwiązaniem danego problemu. Z pomocą coacha pragną zatrzymać się na chwilę i na nowo spojrzeć na swoje życie prywatne lub zawodowe. Ich osiągnięcia są najbardziej wymownym świadectwem skuteczności coachingu. Pokazują, że ta metoda nie zależy ani od rodzaju stanowiska, ani od wieku czy płci. To czy coaching będzie efektywny, zależy tylko i wyłącznie od chęci, zaangażowania i woli klienta, do tego aby zmieniać siebie samego.

Jeżeli chcesz zaprowadzić zmiany w swoim życiu osobistym lub zawodowym, zapisz się już teraz na coaching w Warszawie. Pozwól, by Twoje życie stało się lepsze.

 

Podziel się z przyjaciółmi przez:

AKTUALNOŚCI

Charyzmatycznym nie trzeba "być", wystarczy takim "bywać"...

 

Mateusz Dąbrowski: Niech inni zobaczą Twoją siłę!
Starając się zrobić na innych wrażenie, często osiągamy odwrotny efekt... Dowiedz się, co działa na ludzi, jak magnes!

... [czytaj dalej]
© copyright 4GROW 2010-2014
Oferta  Kontakt  O firmie  Zespół  Opinie  |  Tel. +48 505 574 723 | Adres: ul. Panieńska 9 lok. 16, 03-704 Warszawa
design: LUK | powered by YASNE | development: Mateusz Dąbrowski